• Angels

    Föräldraledighet i andra länder?

    I Sverige har vi som alla säkert redan vet, en mycket generös föräldraledighet. Men hur ser det ut i andra länder? Berätta om villkoren i det land du bor i.

  • Svar på tråden Föräldraledighet i andra länder?
  • any19877

    Jag bor i Sverige men kommer fr Italien.i Italien får man 5 månader fullt betald föräldraledighet.det handlar alltså inte om dagar som man kan väljs att ta ut när som, det är just 5 mån efter barnet födsel till barnet fyller 5 månader.efter det så kan man ( om man vill) ta ut 6 mån föräldraledighet men då får man 30% av lön.efter det så kan man vara hemma tills barnet fyller 3 år dock man får inte fp

  • Yellowstar

    Jag bor i USA och det finns ingen nationell betald föräldraledighet. Ett par stater utgör undantagsregeln.

    Tumregeln är att stora företag(>50 anställda) ger 12 veckors föräldraledighet medan mindre företag(<50 anställda) ger 6 veckors föräldraledighet.

  • Angels

    Tack för era svar!


    Jag bor i Norge (bott i fina områden i Oslo, men bor nu på gård 40 min utanför) och här får man upp till 1 års ledighet (80% av lönen, vill man ha 100% blir ledigheten kortare). Man kan inte som i Sverige själv bestämma när var hur man vill ta ut föräldraledighet, utan allt ska vara klart innan barnet är fött (tex om min sambo vill vara pappaledig, så bestäms det att han ska ta över när barnet är 6 mån och då måste jag jobba, oavsett hur allt känns när barnet är 6 månader). Nästan alla barn börjar dagis när de är 1 år, alternativt så har de barnflicka.

  • Tow2Mater
    Yellowstar skrev 2014-03-27 20:24:37 följande:
    Jag bor i USA och det finns ingen nationell betald föräldraledighet. Ett par stater utgör undantagsregeln.

    Tumregeln är att stora företag(>50 anställda) ger 12 veckors föräldraledighet medan mindre företag(<50 anställda) ger 6 veckors föräldraledighet.
    Det handlar också om vilken "short term disability" forsäkring foretagen tecknat for sina anställda.
  • Yellowstar
    Tow2Mater skrev 2014-03-27 20:42:04 följande:
    Det handlar också om vilken "short term disability" forsäkring foretagen tecknat for sina anställda.

    Aha... Jag har knappt koll på systemet ska jag erkänna. Allt är så oändligt mycket mer komplicerat här. Jag ska i alla fall få tolv veckor.
  • YokohamaNr2

    Bor i England och här var det 6 månader när jag var föräldrarledig, men där jag jobbade hade man valet att ta 6 månader till obetalt, vilket jag gjorde så hade alltså 1 år. 

    Nu är det 9 månader tror jag som alla kan ta

  • Angels
    YokohamaNr2 skrev 2014-03-28 12:56:53 följande:
    Bor i England och här var det 6 månader när jag var föräldrarledig, men där jag jobbade hade man valet att ta 6 månader till obetalt, vilket jag gjorde så hade alltså 1 år. 

    Nu är det 9 månader tror jag som alla kan ta
    Hur stor del av lönen får man betalt under de 6 månaderna (9 nu?)?


  • londonkarin

    Bor också i England. Har för mig att det var 90% av lönen i 6 v. Sen £112 i veckan i 6 mån (nu 9 kanske??) och sen ingenting. Vissa undantag för generösa företag men generellt sett väldigt dåligt. Ingen som kan klara sig på £112/v! Betyder att man måste ha en man som tjänar ok. Pappaledighet 2 veckor obetalt,

  • Utlandssvensk

    I Frankrike gäller totalt 16 veckors mammaledighet, 4 veckor innan barnets födsel och 10 veckor efter födseln, 80% av lönen betalas ut. Många mammor börjar jobba när bebisen är 2 1/2 månader gammal. Pappor kan bara ta ut högst 11 betalda dagar i samband med barnets födsel. Sedan finns något som heter "föräldrarutbildningsledighet" som man kan ta ut för att "utbilda" sin bebis men då betalas det bara runt 500 euros i månaden under 6 månader och sedan inget alls om man vill förlänga (under högst 3 år). Från tredje barnet kan man få de 500 euros i månaden utbetalda lite längre om man väljer att fortsätta att "utbilda" sitt barn, minns inte hur länge, kanske under ett år typ.

  • Ragnar

    Bor på Island. Här har pappan 3 månader, mamman 3 månader och 3 månader som man fördelar som man vill. Denna tiden får man 80% av lönen men dock högst motsvarande ca. 25 000 kr. Är man arbetslös, studerar eller inte jobbar av någon annan anledning får man motsvarande ca. 7000 kr i månaden. Vill man kan man förlänga ledigheten men får då mindre "lön" per månad. Í princip alla mammor är hemma 6 månader eller längre. Många pappor tar en del av sina 3 månader under samma tid som mamman är hemma. Tex. under sommaren när mamman har semester. Det förekommer även att pappor jobbar svart under tiden de är föräldrarlediga, vilket givetvis är olagligt. Av alla de pappor jag känner personligen vet jag bara en som var hemma med barnet under alla sina tre månader. All föräldrarledighet måste tas ut innan barnet är 18 månader annars bränner den inne. I de flesta kommuner får man dagisplats då barnet är 1,5 till 2 år. Så de flesta barn är hos dagmamma (privat) från 6 månader tills de får dagisplats. Det finns några enstaka dagis för barn från 6 månader men de är dyra och ofta svårt att få en plats.

Svar på tråden Föräldraledighet i andra länder?