• Anonym (utsatt)

    Hur mycket umgänge har era våldsamma/hotfulla ex-män/pappor med barnen? Varannan vecka? Varannan helg? Annat?

    Hej!

    Jag undrar hur mycket umgänge barnen har med deras pappor som har gjort följande:

    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot mamman när barnen sett på.
    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot mamman när barnen INTE sett på.
    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot mamman OCH mot barnen.
    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot barnen.
    * barnet/barnen inte själva vågar/vill vara med pappan pga ovanstående.
    * syskon vill olika saker, dvs den ena vill träffa pappan ibland men den andra inte vågar/vill alls.

    Är intresserad av att höra, eftersom det verkar som att man kan bete sig lite hur som helst mot sina barn/mot mamman och ändå få rätt mycket umgänge...

    Undrar om ni har blivit tvungna att dra det till vårdnadstvist eller om ni kunnat komma överens med era ex?
    Hur mår ni när barnen är iväg på umgänget?
    Har ni fått stånga er blodiga beträffande er oro kring umgänget via soc?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur mycket umgänge har era våldsamma/hotfulla ex-män/pappor med barnen? Varannan vecka? Varannan helg? Annat?
  • Lejon2007

    Min son träffar endast sin pappa när han är hos sin farmor, alltså under uppsikt.
    Pappan misshandlade mig både psykiskt och fysiskt under 4 år och sonen blev tyvärr vittne.

    Lyckades övertala pappan att skriva över vårdnaden på mig när jag skulle flytta till min nya kille och pojken skulle börja skolan.

    Ska tillägga att pappan efter flera års missbruk nu är deprimerad och har schizofrena drag vilket har gjort det enklare för mig.

  • Anonym (utsatt)
    Lejon2007 skrev 2014-03-27 22:09:08 följande:
    Min son träffar endast sin pappa när han är hos sin farmor, alltså under uppsikt.
    Pappan misshandlade mig både psykiskt och fysiskt under 4 år och sonen blev tyvärr vittne.

    Lyckades övertala pappan att skriva över vårdnaden på mig när jag skulle flytta till min nya kille och pojken skulle börja skolan.

    Ska tillägga att pappan efter flera års missbruk nu är deprimerad och har schizofrena drag vilket har gjort det enklare för mig.
    Ok, ledsen att höra att du har fått genomlida detta. Tyvärr är du inte ensam...
    Fantastiskt att han gick med på att skriva över vårdnaden på dig ändå.

    Hur ofta ses pojken, farmorn och pappan? Är det också för att ni flyttade långt bort?
    Hur har farmorn varit i detta? Har hon tagit pappans parti eller har hon fattat galoppen direkt? Är han dömd?
  • Lejon2007

    Jo blev rätt chockad själv att det gick så bra. Då ville han iofs ha påskrivet att vi skulle ta upp vårdnads frågan igen om ett år, vilket är nu i vår.
    Men han verkar ha förstått att han inte klarar av pappa rollen så tror jag slipper ta upp det.

    Vi flyttade från småland till dalarna så det är ju en bit. De träffas några dagar varannan månad ungefär. Än så länge kan ju inte pojken åka själv, så blir inte så ofta.
    Farmor står på min sida fast hon sympatiserar med sin son ibland när han saknar pojken. Vi har bra kontakt och har aldrig varit osams.

    Får jag fråga varför du undrar?

  • Anonym (Lisa)

    Första 2 åren blev det inget umgänge alls eftersom exet satt inne en tid,sen fick han fortsatt vård ute och så gick det ytterligare tid pga ointresse från hans sida.
    Efter de 2 åren begärde han umgänge och efter utredning prövades vh. Efter 4 månader vh drog jag in umgänget helt eftersom barnet for väldigt illa under umgänget. Ny utredning (på soc) och han fick bevakat umgänge tillsammans med  psykologer under några år. Detta fasades sakta ut till att han fick umgås med barnet några timmar vh under villkor där fanns annan vuxen med. (vi hade familjeterapeuter inblandade hela den tiden)

    Efter ytterligare totalt 7 år började barnet (numera tonåring) träffa pappan själv och så småningom sova över en natt då och då. De har dock haft och har än idag något "konstig" relation och träffas inte speciellt ofta. Mycket för att ibland orkar inte tonåringen åka till honom och ibland är han bortrest flera månader eller helt enkelt hör inte av sig under en tid.

    Vi har som tur inte behövt gå via rätten utan det har räckt med att hota om ytterligare polisanmälan,vilket varit hans stora skräck. Psykologerna har också jobbat hårt med att få honom att förstå att det bästa han kunnat göra är att backa om han ska kunna ha någon relation alls till barnet i framtiden.

    Vi har också haft gemensam vårdnad under dessa åren. Men i praktiken har det inte betytt någonting utan jag har fixat nödvändigt utan att blanda in honom. Som t ex skriva på vaccinationspapper etc. Det enda han skrivit på är för en flytt men den ordnade soc att han skrev på genom att kalla ner honom till kontoret och se till få han underskrift.

  • Lejon2007

    Han blev dömd för grov kvinnofridskränkning men då han är psykiskt sjuk så har han endast fått vård, vilket han hade fått i vilket fall.
    Och skadestånd såklart.

  • Anonym (utsatt)
    Lejon2007 skrev 2014-03-27 22:28:59 följande:
    Jo blev rätt chockad själv att det gick så bra. Då ville han iofs ha påskrivet att vi skulle ta upp vårdnads frågan igen om ett år, vilket är nu i vår.
    Men han verkar ha förstått att han inte klarar av pappa rollen så tror jag slipper ta upp det.

    Vi flyttade från småland till dalarna så det är ju en bit. De träffas några dagar varannan månad ungefär. Än så länge kan ju inte pojken åka själv, så blir inte så ofta.
    Farmor står på min sida fast hon sympatiserar med sin son ibland när han saknar pojken. Vi har bra kontakt och har aldrig varit osams.

    Får jag fråga varför du undrar?
    Vad skönt att du har farmor på din sida. 
    Mitt fall är lite likt ditt, men han är inte dömd...än... Vi får se... 
  • Anonym (Juridik)
    Anonym (utsatt) skrev 2014-03-27 21:41:18 följande:
    Hej!

    Jag undrar hur mycket umgänge barnen har med deras pappor som har gjort följande:

    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot mamman när barnen sett på.
    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot mamman när barnen INTE sett på.
    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot mamman OCH mot barnen.
    * varit våldsamma/hotfulla/kränkande mot barnen.
    * barnet/barnen inte själva vågar/vill vara med pappan pga ovanstående.
    * syskon vill olika saker, dvs den ena vill träffa pappan ibland men den andra inte vågar/vill alls.

    Är intresserad av att höra, eftersom det verkar som att man kan bete sig lite hur som helst mot sina barn/mot mamman och ändå få rätt mycket umgänge...

    Undrar om ni har blivit tvungna att dra det till vårdnadstvist eller om ni kunnat komma överens med era ex?
    Hur mår ni när barnen är iväg på umgänget?
    Har ni fått stånga er blodiga beträffande er oro kring umgänget via soc?

    Tacksam för svar!
    Det finns ett examensarbete rörande just de här frågorna, hur mycket umgänge en våldsam förälder ska ha.. Jag tror att den här länken ska funka..

    lup.lub.lu.se/luur/download&recordOId=2302601&fileOId=2344831

    Jag använde det själv i ett annat syfte.. Bra information där..
  • Anonym (xxx)

    Hotfull mot vem? Sålänge personen i fråga inte är dömd för något så har personen lika rättigheter som den andra föräldern. Det krävs rätt mycket för att umgänget/vårdnaden ska påverkas...

  • Anonym (xx)

    Mitt barn skulle få träffa sin far under övervakning efter socialas råd. Han ville inte detta alls och barnet vill inte träffa sin far. Men pappan vill och anser inte att han gjort något fel men då det är som det är och jag har sociala på min och barnets sida är det noll och inget umgänge. Än så länge.

  • Lejon2007
    Anonym (utsatt) skrev 2014-03-28 14:57:16 följande:
    Vad skönt att du har farmor på din sida. 
    Mitt fall är lite likt ditt, men han är inte dömd...än... Vi får se... 
    Usch då... Känns så hemskt att det finns så många som utsätts för detta varje dag. :(
    Starkt jobbat av dig att lämna. Önskar dig all lycka till!
    Kram
  • Anonym (Juridik)
    Anonym (xxx) skrev 2014-03-28 19:56:42 följande:

    Hotfull mot vem? Sålänge personen i fråga inte är dömd för något så har personen lika rättigheter som den andra föräldern. Det krävs rätt mycket för att umgänget/vårdnaden ska påverkas...


    Inte helt sant..
    Du behöver inte vara dömd för ett brott för att uppgifterna ska kunna användas i ett vårdnadsmål. I en brottsmålsrättegång handlar det om bevisat och du är oskyldig till motsatsen har bevisats. I en vårdnadstvist handlar det i det här fallet om risken för barnet att fara illa - det behöver alltså inte vara säkert att barnet far illa, det räcker med att det finns en risk att barnet far illa. Sedan finns det så klart andra faktorer som väger in också, men det behöver INTE vara bevisat att en förälder varit våldsam mot vare sig barnet eller den andra föräldern för att det ska påverka..

    Föräldern har dessutom egentligen inga rättigheter rent juridiskt, det är det barnet som har.
  • Anonym

    Punkterna 1 och 2. Han har inget umgänge alls. Jag stämde honom på vårdnaden och huvudförhandlingen var nästan ett år senare. Han kom inte ens. De fick utse en god man som skulle föra hans talan, och hon sa rakt ut att han inte var lämplig som vårdnadshavare och att han i nuläget inte verkade vara intresserad av umgänge heller eftersom han inte ens dök upp. Så var det avklarat.

  • Anonym (lotusblomma)

    Punkt 1 och 2. Både hot, kräkningar och våld, men tack och lov inte grovt våld.

    Det var punkt 1 som fick mig att lämna honom. Det blev vårdnadstvist men gick inte ända till domstol, eftersom mitt ex har både psykiska problem och missbruksproblem. så Soc stod hela tiden på min sida. Jag har idag ensam vårdnad och barnet (8 år) har övervakat umgänge med pappan några timmar en gång i veckan. Trots blandade känslor vill barnet gärna träffa sin pappa, men inte själv. Problemet är också att pappan inte alltid dyker upp till dessa träffar och därmed gör barnet besviket. Men det är som det är.

  • nyans
    Anonym (lotusblomma) skrev 2014-08-11 17:18:42 följande:

    Punkt 1 och 2. Både hot, kräkningar och våld, men tack och lov inte grovt våld.

    Det var punkt 1 som fick mig att lämna honom. Det blev vårdnadstvist men gick inte ända till domstol, eftersom mitt ex har både psykiska problem och missbruksproblem. så Soc stod hela tiden på min sida. Jag har idag ensam vårdnad och barnet (8 år) har övervakat umgänge med pappan några timmar en gång i veckan. Trots blandade känslor vill barnet gärna träffa sin pappa, men inte själv. Problemet är också att pappan inte alltid dyker upp till dessa träffar och därmed gör barnet besviket. Men det är som det är.


    MÅSTE verkligen barn träffa föräldrar som har MISSHANDLAT dem?
  • Anonym (lotusblomma)
    nyans skrev 2014-08-11 17:32:57 följande:
    MÅSTE verkligen barn träffa föräldrar som har MISSHANDLAT dem?
    Mitt ex har aldrig gjort illa barnet. Eller jo indirekt sista gången, eftersom barnet blev vittne när han gav sig på mig. Det var efter det jag lämnade. Och det är pga detta och exets övriga problem, som han idag har övervakat umgänge.

    Enligt min Soc-handläggare behöver barn som själva har blivit misshandlade av en förälder, inte träffa föräldern om de inte själva vill. Men jag vet inte om det stämmer. Utgångspunkten är i alla fall att umgänge är önskvärt om möjligt, men att barnet självklart inte ska fara illa av umgänget.
  • Anonym (tragiskt)

    ...alla barn som själva kommer att gå i samma cirkel. när ska det onda brytas?? 

  • Anonym (Exet)

    Pappan visar bra fasad och spelar snäll mot barnen.Men han pratar illa om mig till barnen typ att mamma är idiot.Han hotar med falska anklagelser till mamman .Flera polisanmälningar har gjorts.De har gemensam vårdnad och har barnen varannan vecka.

  • Anonym (I)
    Anonym (lotusblomma) skrev 2014-08-11 17:37:18 följande:

    Enligt min Soc-handläggare behöver barn som själva har blivit misshandlade av en förälder, inte träffa föräldern om de inte själva vill. Men jag vet inte om det stämmer. Utgångspunkten är i alla fall att umgänge är önskvärt om möjligt, men att barnet självklart inte ska fara illa av umgänget.


    Hur vet man om ens ettåring vill träffa sin psykiskt störda pappa som misshandlat mamman mitt framför näsan? Lite skevt det där med umgänge.
Svar på tråden Hur mycket umgänge har era våldsamma/hotfulla ex-män/pappor med barnen? Varannan vecka? Varannan helg? Annat?