• QueenRose

    Bokstavskombo av nåt slag. Funderingar kring mitt barn.

    Tog min första kontakt idag med BUP-linjen för att se om man kan dra igång en utredning på min 8 åriga son.
    Läget idag är ohållbart i skolan.
    Kraven höjs och han sätter sig på tvären totalt. Vill inte alls göra det som läraren säger att han ska göra när det kommer till arbete. Genomgångarna i klassrummet fungerar oftast bra utan att han stör alla andra barn men sedan när han ska arbeta själv så går han ner på en 4-årings mentala nivå och ska tramsa och flamsa istället.

    Exempel 
    på det kan vara att han kastar pennor och suddgummi på dom andra klasskamraterna. Eller tänder och släcker lampan i klassrummet. Springer runt, eller gömmer sig bakom gardiner och soffan som står i ett hörn. Han hittar på alla möjliga sätt för att få uppmärksamheten till sig istället för att lägga energi på det han ska göra. Säger hela tiden att han inte kan göra uppgiften, eller att den helt enkelt är tråkig. Tycker att läraren ska skriva hans uppgifter istället... m.m.

    Här om dagen så gav han två klasskompisar en örfil, helt utan anledning. Med ursäkten när jag frågade honom att *det inte var meningen att slåss* Och han är i vanliga fall inte utåt agerande mot andra barn... Eller har inte varit innan iaf. Oftast när han varit arg har det gått ut över materiella ting, smälla i dörrar och väggar, riva sönder sina saker eller kasta omkring sig saker. I vissa fall har han även slagit mig men jag har då markerat att det inte är okej att slåss alls.

    Dessa är dom stora problemen som är just nu och som jag brottas med själv då jag är ensamstående med min son. 

    I övrigt så är han en ganska rastlös pojke. Svårt att sitta stilla och koncentrera sig, om det inte kommer till tv-spel, eller spel överlag. Då slappnar han av och kommer ner i varv.
    När han inte får som han vill eller det inte blir som han har tänkt sig så bryter han ihop, skärmar av sig och blir "liten" rent mentalt. Antingen börjar han gråta eller så blir det aggressioner.

    ---------------------
    Behöver lite bollplank.. Många tankar och funderingar här men inte så många att prata med.

  • Svar på tråden Bokstavskombo av nåt slag. Funderingar kring mitt barn.
  • jordgubbe0812

    Av det skriver låter spontant mer som trots än ADHD.

    Hur ligger han till rent kunsapsmässigt?
    Om något är för lätt eller svårt är det svårare att koncentrera sig.

    Hur fungerar läxor?

    Vad blir konsekvensen av att han beter sig illa?
    Slipper han ifrån uppgifterna eller får han med sig de hem?

  • QueenRose

    Inlärningen har han inga större problem med men koncentrationen är de ju värre med. Minsta lilla som händer runt omkring så kan han inte koncentrera sig på det an ska göra. Och det gäller hemma med. Han kan inte sitta stilla om han inte spelar.. Än så länge har han "bara" läsläxa en gång i veckan och dom ska hålla det så är det sagt för att göra det mesta i skolan. När han berer sog illa blir koncekvensen att han får sitta längre och tex får mindre raat. Så han måste göra uppgifterna. Skolan vet inte hur dom ska hantera honom när han håller på som han gör. Till o med gjort den orosanmälan för att dom inte vet hur dom ska hantera hans "påhitt"... Och att han plötsligt blir "liten" och skärmar av sig. Så svårt att förklara så nån fattar :(

  • tomsfru

    barn med adhd har per definition mycket svårt för inlärning när det gäller teoretiska ämnen om det inte är något specifikt ämne barnet föredrar, däremot är de ofta mycket talangfulla när det gäller ämnen som är mer praktiskt orienterade då de ofta föredrar fysiska övningar överlag.
    Barn med diagnosen adhd är dessutom mycket känsliga för kritik och kan ofta inte skilja på konstruktiv och destruktiv sådan. även kritik riktade mot andra i samma rum kan tas personligt då de ofta lider av låg självkänsla, detta är även en del av anledningen till att de ofta inte kan prestera under press.
    de har ofta svårigheter att fortsätta en övning när det uppstår svårigheter av något slag, däremot kan de fortsätta i timmar med en övning de är skickliga på, så pass att de glömmer såväl hunger som trötthet.

    stämmer det mesta av dessa definitioner på ditt barn anser jag att du bör fråga om hjälp till en utredning.

    lycka till och kom ihåg att en tidig diagnos är till stor hjälp men att misstanke om en diagnos när det finns andra grunder kan göra mer skada än nytta för ett barn som håller på att utveckla sin självkänsla och personlighet./mvhGlad

  • Litet My

    Låter lite som vår åttaåring (med diagnos) förutom att han inte slåss. Skolan har dock lyckats jättebra med rätt strategier. Tex måste han veta VAD som ska göras, VARFÖR det ska göras, NÄR det ska göras och HUR det ska göras. Han får sitt schema för dagen lite tidigare och sina uppgifter i olika steg, just nu i 3 olika kartonger en och en istället för 3 blad på bänken. Men utan den strukturen och svar på hur när och varför saker ska göras så blir det bara dumheter och stök. Finns specialpedagogen inkopplad?

  • QueenRose

    Längesen jag skrev men det har varit mycket att göra.

    Jag hade min telefon intervju med bup-linjen igår och hon jag pratade med bokade in oss redan på måndag för bedömning. Så det känns som jag faktiskt blir trodd och dom tar det på allvar att skolan är stora problem för honom.

    Hemma är det fortfarande rätt lugnt, vilket jag sa till bup tjejen.. Men som hon också sa så har jag anpassat fritiden efter honom och får därför sällan nån reaktion. Säkert helt fel.. Men jag väljer mina strider nogrant, för själv är jag rätt slut.

    Litet My: det med kartonger verkar ju bra ;) ska ge som förslag. För det är samma med min pojk.. Funkar inte tex. på matten när han byter sida i boken ocv ser ALLA uppgifter som ska göras. Så jag sa till dom att försöka lyfta fram BARA dom han ska göra.. Han behöver ju faktiskt inte se allihop.

    Läraren gör hans dagsschema sedan två veckor tillbaka (började hin med det) där står det exakt vad som ska göras när, var, hur och med vilken lärare. Han får full koll.

    Någon specialpedagog tror jag inte det är inkopplat... Inte hört att det finns nån :/

    Dock händer vissa incedenter iaf. Igår hade dom gympa, och han hade fått info om att alla ettor skulle vara med (annars är dom delade i två grupper om 16 barn i vardera)

    Han var fullt med på det tills dom började med uppvärmningen. Där tvärvägrade han vara med. Och då var det den andra läraren som sa till honom att om han inte var med på uppvärmning så fick han inte vara med på skeppsbrott (som han tycker är kul). När han insåg att han inte kommer få vara med på skeppsbrott blev det en jätte reaktion såklart... Inför ca 25-30 barn. Tyvärr vart där ett annat barn på fel plats och fick en spark av min son.

  • mmamma

    Hur har det gått? Har också fått en tid till bup nästa vecka för min son. Han är också 8 år..

Svar på tråden Bokstavskombo av nåt slag. Funderingar kring mitt barn.