• Anonym (Ylva)
    Äldre 30 Mar 17:51
    53186 visningar
    92 svar
    92
    53186

    Hur är det på anstalten Skogome?

    En släkting är dömd till fängelse och kommer hamna på Skogome anstalten i Göteborg (för sexualbrottslingar).

    Jag undrar om någon har suttit där eller känner någon som gjort och som kan berätta lite om hur det är att sitta av sitt straff där?

  • Svar på tråden Hur är det på anstalten Skogome?
  • Anonym (Äckel­!)
    Äldre 30 Mar 19:04
    #1

    Hoppas det är riktigt vidrigt. Sexualbrottslingar förtjänar inget annat.

  • Anonym (fri)
    Äldre 20 Nov 22:49
    #2

    Hoppas din släkting har det bra, och kanske har du varit på besök!


    har sj suttit där så jag vet hur det är


     

  • Skombi­e Zombie
    Äldre 5 Dec 01:59
    #3

    Din fråga är varför det finns så få svar här. Här kommer ett litet svar i alla fall.

    Allt som sker på skogome är utifrån säkerhetssynpunkten. 

    Man är SKYLDIG att säga "god morgon" då personalen kommer in o väcker dig på morgonen. 

    Jag överlevde Skogome...uppenbarligen annars så skulle jag inte kunna skriva detta här. Hur gjorde jag? Jag slutade leva normalt. Jag lät mig bli infekterad så att jag kunde ansluta mig till "the walking dead".

    Jag hamnade där på grund av -MIG SJÄLV.
     Frihetsberövande  -SUGER! 
    Man är frihetsberövad både fysiskt, mentalt och verbalt och emotionellt varje millisekund på anstalten. Det följer dig både då du är vaken och när du sover. 
    Du får tänka som du vill, men allt annat är reglerat.
    Du kan inte vara dig själv, annars får du problem. Du kan inte vara någon annan, annars får du problem. Man måste glömma sig själv.
    Du är en produkt. Så fort du kan komma till denna insikt så kommer du att överleva.

    Kriminalvården tänker åt dig. Du ska inte tänka. Du skall göra.

    Du är garanterad det som håller dig vid liv: 
    Mat, dricka, sovplats, dusch, 60 min under bar himmel per dag. Resten är helt beroende på hur du gör och vad du säger.

    Kriminalvården bestämmer över HELA DITT LIV på anstalten skogome. DITT LIV ÄR BORTA på Skogome. KV ÄGER DITT LIV. Glöm ditt gamla liv, ju snabbare desto bättre för dig om du vill överleva skogome. Det är ett samhälle utanför samhället. Det är det som skiljer månen från jorden- inget liv. Den enda likheten är att den är rund.

    När du var fri så kunde du gå rakt i evigheter om du ville.
    På Skogome får du gå i evigheter men det kommer alltid vara i en cirkel.  Du kommer gå runt i en cirkel, runt, runt, runt, runt. i samma cirkel. 
    Ju fortare du förvandlar till en zombi på skogome, ju fortare du kommer att anpassa dig där.

    Du är tvingad att jobba emot din vilja i enlighet med Lagen om arbetsplikt.
    Du kommer att belönas beroende på din prestation. Jobbar du bra får du 13kr i timmen, jobbar du hårt får du 13 kronor i timmen. Om du inte jobbar bra får du 8kr i timmen. Om du inte jobbar hårt får du ändå 13kr i timmen. 
    Om du är duktig, ansvarsful, gör personalen glad, vilket leder till att du anses som den bästa arbeKV har någonsin haft 
    Om du har sämsta jobbet får du 13 kronor i timmen, om du har bästa jobbet får du 13kr i timmen. 

    Har du ens en tandpetare där den inte normalt ska vara, kommer du få problem.
    Har du en tandpetare där den normalt ska vara, men den är trasig, kommer du få problem.

    Vill man överleva skogome, så är man klok om man följer Kriminalvårdslagen!
    Det är bara du som kan avgöra hur du kommer klara ditt frihetsberövande.

    Det finns inga klasssystem mellan dom intagna på skogome.
    Du är precis lika frihetsberövad som dom.
    Du bär endast KV reglementerade kläder.  Alla icke reglementerade  kläder är strängt förbjudna.
     Att smuggla in något, den minsta sy nål, tråd, pappers bit, tandborste, bok, brev, löv bit, plast bit, grus bit VADSOMHELST som du inte har redovisat kommer att innebära en konsekvens för dig. KV's ögon kommer vara ännu mer fokuserad på just dig.
    Allt du gör som går emot reglerna, allt du gör som är inte går emot reglerna dokumenteras...alltid och kan användas till din för eller nackdel och kommer följa dig ända fram tills sista dagen då hela straffets längd har löpt ut.

    Varenda knapp, varenda tråd, allt du "äger" som är ditt personligen tillhandahålls av anstalten och KV bestämmer vilken knapp, tråd, pappers bit du får o inte få ha på ditt rum. Du har två knappar. Tar dom bort den blåa knappen men inte den röda...var tyst och acceptera KV's beslut om du vet vad som är bäst för dig. Tjafsar du så finns det lagstadgade konsekvenser för det som kan/kommer vara till din nackdel i framtiden.

    Ju oftare du bryter mot kriminalvårdslagen destu tuffare blir konsekvenserna. Det räcker med att du smugglade in en blå sy tråd på 10mm för många gånger som kan leda till mycket mera obekväma påföljder för dig framöver.

    Racism är förbudet. Alla våldsformer är förbjudet. 
    Är du arg eller ledsen en dag för något som gick snett o agerade våldsamt, skrek, slängde en kopp mot vägen, innanför eller utanför ditt rum...har en konsekvens. 

    FÖRSTA DAGARNA 1-14
    Så fort man kliver in på sin paviljong där man kommer att sitta en lång tid, ihop trängd med 42 andra, GLÖM ALDRIG för en sekund att alla ögonen är på dig som en hök. Varje rörelse du gör, gång stil, varje ord, andetag, varje suck, t.om hår frilla studerar dom in i minsta detalj.
       Va neutral. Titta inte ner på golvet. Håll huvudet uppe, men inte för högt, stirra aldrig på någon...och aldrig aldrig titta någon i ögonen.
    Om du spelar tuff då kommer du bli utmanad.
    Om du inte spelar tuff då kommer du att bli utmanad.

    Dom intagna är behandlade baserade på hur dom behandlar alla andra både Krimvårdare och intagna. Det gäller att hålla låg profil. Gör som du är tillsagd av KV personalen. Du är där för att domen säger att du är skyldig. Oavsett vad du säger till folk på skogome "jag var oskyldig" eller "det var inte jag", i allas ögon är du stämplad SKYLDIG hursomhelst.
     
     Se upp för sig själv för det första. Man måste tänka väldigt noga på vad man gör och säger. Vargar i fårskinn finns där du minst anar det. Man ska ALDRIG lita på någon. Intagna kommer o går. Ryktena om dig sprids vidare till hela anstalten, vare sig dom är goda eller inte.

    Tro aldrig för ett ögonblick "jag har hittat en vän" eller någon du kan lita på. Om dom väljer att säga vad dom har gjort, är något som dom väljer själva att göra, det är deras problem. DU är inte skyldig att säga vad du har gjort i gengäld. 

    Som nyintagen så skall du aldrig tag emot något från någon innan du lärt känna dom ett tag först ALDRIG. En enda cigarette eller "snäll, vänlig" tjänst kan avgöra hur din vistelse där kommer att se ut framöver.

    Som nyintagen så ska man hålla den lägsta profilen, ju längre destu bättre....tro mig! Tala endast när du blir tilltalad. Det kan vara lätt för en del som suttit isolerad på Häktet en längre tid att äntligen få ha en vanlig samtal med en någon. 

    Och sist men inte minst, glöm alla tankar om döden på Sko, för så fort du tror att du dött, så kommer du väckas till liv igen till samma meningslösa liv, det är KV's skyldighet, att bevara liv. 

    När du lämnar fängelset, kontakta ALDRIG någon du såg på insidan igen. Glöm bort dom, det är det bästa du kan göra om du vet vad som är bäst för dig.

    -Slut

    ___________________
    Jahap, det var min uppfattning om MIN tid på Skogome Anstalten.
    Du går dit en människa, förvandlas till en Zombie för att sedan friges som en Zombie.
    Jag är fortfarande en Zombie för att det finns inget botemedel för den levande död.

  • Anonym (Hallå där.)
    Äldre 5 Dec 03:20
    #4
    +1
    Anonym (Äckel!) skrev 2014-03-30 19:04:03 följande:

    Hoppas det är riktigt vidrigt. Sexualbrottslingar förtjänar inget annat.


    Uttala dig inte om något du inte vet något om. Trångsynta människor som du gör att samhället inte fungerar.

    Hur ska vi kunna göra sexualbrottslingar till människor igen om dom får genomlida något hemskt bara för att du tycker det är rätt åt dom ?

    Tror du den som har blivit dömd mår bättre i sig själv då ?

    Men vist hämnd är lösningen på allt i din värld.

    Lösningen heter vård inte straff.

    Varför tror du vi har så många sexualbrottslingar som gör samma sak igen ? Är det för att straffet var för lätt/milt .

    Samhället har misslyckats om dom straffar någon och den återfallar i brott.

    Här måste samhället rycka upp sig för ska vi få ett fungerande samhälle.

    Påhittad historia .

    Vi har en kille han står åtalad för våldtäkt.

    Åklagaren lägger fram att han var på platsen den kvällen och pratade med flickan.

    Några vittnen får säga sitt och säger att dom sett dom gå iväg.

    Åklagaren yrkar på 1 års fängelse.

    Ordföranden säger att bevis saknas men blir nerröstad av 3 andra röster i rättssalen som går på Åklagarens linje.

    Han blir dömd till 1 års fängelse.

    Ja vi har ett samhälle där folk blir oskyldigt dömda.

    Han var på platsen men han vart nerslagen och minns inget efter han hade träffat flickan och han minns inte att han vart nerslagen, vaknade på en bänk med ont i huvudet.

    Pga trångsynta människor så fick han 1 års fängelse.

    Dom såg ju inte hur det gick till utan gick bara på hur dom trodde det gick till.

    Hade han kanske fått gå till psykolog som hade gjort olika tester så hade det framkommit att han inte är kapabel att våldta någon.

    Även hos psykologen hade det framkommit att han inte mår psykiskt bra och inte kan genomföra ett fängelsestraff pga olika omständigheter.

    Ska vi gå in på hur sexualbrottslingar får sitta och titta på barnporr i rättgångssalen. Ingen som frågasätter det ?

    Sexualbrottslingar behöver vård inte fängelsestraff punkt.
  • Anonym (Son vanlig­t)
    Äldre 5 Dec 04:53
    #5
    +1

    Skylla återfaller på samhället? Så ynkligt.

    Diskutera offren för sexualförbrytarna istället och deras vård. Lägg resurserna där.

  • Anonym (asdf)
    Äldre 5 Dec 06:22
    #6
    Anonym (Hallå där.) skrev 2016-12-05 03:20:43 följande:

    Uttala dig inte om något du inte vet något om. Trångsynta människor som du gör att samhället inte fungerar.

    Hur ska vi kunna göra sexualbrottslingar till människor igen om dom får genomlida något hemskt bara för att du tycker det är rätt åt dom ?

    Tror du den som har blivit dömd mår bättre i sig själv då ?

    Men vist hämnd är lösningen på allt i din värld.

    Lösningen heter vård inte straff.

    Varför tror du vi har så många sexualbrottslingar som gör samma sak igen ? Är det för att straffet var för lätt/milt .

    Samhället har misslyckats om dom straffar någon och den återfallar i brott.

    Här måste samhället rycka upp sig för ska vi få ett fungerande samhälle.

    Påhittad historia .

    Vi har en kille han står åtalad för våldtäkt.

    Åklagaren lägger fram att han var på platsen den kvällen och pratade med flickan.

    Några vittnen får säga sitt och säger att dom sett dom gå iväg.

    Åklagaren yrkar på 1 års fängelse.

    Ordföranden säger att bevis saknas men blir nerröstad av 3 andra röster i rättssalen som går på Åklagarens linje.

    Han blir dömd till 1 års fängelse.

    Ja vi har ett samhälle där folk blir oskyldigt dömda.

    Han var på platsen men han vart nerslagen och minns inget efter han hade träffat flickan och han minns inte att han vart nerslagen, vaknade på en bänk med ont i huvudet.

    Pga trångsynta människor så fick han 1 års fängelse.

    Dom såg ju inte hur det gick till utan gick bara på hur dom trodde det gick till.

    Hade han kanske fått gå till psykolog som hade gjort olika tester så hade det framkommit att han inte är kapabel att våldta någon.

    Även hos psykologen hade det framkommit att han inte mår psykiskt bra och inte kan genomföra ett fängelsestraff pga olika omständigheter.

    Ska vi gå in på hur sexualbrottslingar får sitta och titta på barnporr i rättgångssalen. Ingen som frågasätter det ?

    Sexualbrottslingar behöver vård inte fängelsestraff punkt.


    Det är inte samhällets ansvar (förutom i undantagsfall) att tvåmgsvårda sjuka människor. Den sjuka måste själv vilja bli frisk och uppsöka vård (samtyckesbaserad sjukvård). Tycker att fängelser ska erbjuda bra rehabiliteringsprogram till de som vill. Men ansvaret för sin egen ohälsa och brottslighet ligger hos individen själv.
  • Anonym (Äckel­!)
    Äldre 5 Dec 07:07
    #7
    Anonym (Hallå där.) skrev 2016-12-05 03:20:43 följande:

    Uttala dig inte om något du inte vet något om. Trångsynta människor som du gör att samhället inte fungerar.

    Hur ska vi kunna göra sexualbrottslingar till människor igen om dom får genomlida något hemskt bara för att du tycker det är rätt åt dom ?

    Tror du den som har blivit dömd mår bättre i sig själv då ?

    Men vist hämnd är lösningen på allt i din värld.

    Lösningen heter vård inte straff.

    Varför tror du vi har så många sexualbrottslingar som gör samma sak igen ? Är det för att straffet var för lätt/milt .

    Samhället har misslyckats om dom straffar någon och den återfallar i brott.

    Här måste samhället rycka upp sig för ska vi få ett fungerande samhälle.

    Påhittad historia .

    Vi har en kille han står åtalad för våldtäkt.

    Åklagaren lägger fram att han var på platsen den kvällen och pratade med flickan.

    Några vittnen får säga sitt och säger att dom sett dom gå iväg.

    Åklagaren yrkar på 1 års fängelse.

    Ordföranden säger att bevis saknas men blir nerröstad av 3 andra röster i rättssalen som går på Åklagarens linje.

    Han blir dömd till 1 års fängelse.

    Ja vi har ett samhälle där folk blir oskyldigt dömda.

    Han var på platsen men han vart nerslagen och minns inget efter han hade träffat flickan och han minns inte att han vart nerslagen, vaknade på en bänk med ont i huvudet.

    Pga trångsynta människor så fick han 1 års fängelse.

    Dom såg ju inte hur det gick till utan gick bara på hur dom trodde det gick till.

    Hade han kanske fått gå till psykolog som hade gjort olika tester så hade det framkommit att han inte är kapabel att våldta någon.

    Även hos psykologen hade det framkommit att han inte mår psykiskt bra och inte kan genomföra ett fängelsestraff pga olika omständigheter.

    Ska vi gå in på hur sexualbrottslingar får sitta och titta på barnporr i rättgångssalen. Ingen som frågasätter det ?

    Sexualbrottslingar behöver vård inte fängelsestraff punkt.


    Vänta nu! Jag är en fullt fungerande, skattebetalande trebarnsmamma. Har aldrig gjort något olagligt och du menar att det är på grund av MIG samhället inte fungerar? För min del kan vi gärna låsa in sexualbrottslingar och slänga bort nyckeln.
  • Anonym (Klara­)
    Äldre 5 Dec 10:57
    #8

    Jag har också en släkting som antagligen kommer hamna där. Synd vi inte kan prata men jag vill vara fortsatt anonym.

  • Anonym (.)
    Äldre 5 Dec 11:39
    #9
    +1
    Anonym (Hallå där.) skrev 2016-12-05 03:20:43 följande:
    Sexualbrottslingar behöver vård inte fängelsestraff punkt.
    Kriminalvården erbjuder vård under fängelsetiden. Man kan inte tvinga någon till behandling, för det funkar inte utan att personen vill förändra sitt beteende.

    Det är allvarliga brott och någon form av avskräckande straff behövs, och man behöver få bort samhällets värsta as från gatorna. Jag hade gärna sett hårdare straff än de vi har idag. 
  • Anonym (.)
    Äldre 5 Dec 11:55
    #10
    Anonym (Hallå där.) skrev 2016-12-05 03:20:43 följande:
    Han var på platsen men han vart nerslagen och minns inget efter han hade träffat flickan och han minns inte att han vart nerslagen, vaknade på en bänk med ont i huvudet.
    Hur kan han hävda sin oskuld med trovärdighet om man inte ens minns vad som hände? 
    I det fallet är ju vittnen mer trovärdiga.
    Någon form av teknisk bevisning har ju uppenbarligen funnits också.
Svar på tråden Hur är det på anstalten Skogome?