• EmsHelge

    Får ingen hjälp av soc

    Hej! Jag är en 19årig tjej som nu varit bostadslös i 1 år och 4 månader. Min mamma är sjuk i MS och min pappa har jag aldrig haft kontakt med. Så jag är uppvuxen i familjehem. Mina sista år pinades jag då dem tryckte ner mig enormt och fick mig att må väldigt dåligt psykiskt. Jag tog kontakt med soc själv när jag hade fyllt 18 och bad om hjälp! Men fick inget stöd alls. Jag gick ut gymnasiet, flyttade till min pojkvän tillfälligt och skaffade jobb, började en till utbildning och just nu kombinerar jag båda delarna. Men jag får ändå inte hjälp. Är just nu inneboende. Men kan inte bo kvar länge till. Vad kan man göra mer än de jag gjort? Jag står i 10 bostadsköer, söker boende konstant, både i första och andrahand. Vad krävs för att man i det här samhället ska få hjälp? Jag har inget i mitt register och de enda jag behöver är boende. Är det här verkligen rätt? Har jag inga rättigheter?


  • Svar på tråden Får ingen hjälp av soc
  • whydoyoucare

    Som student och arbetande så är du kapabel till att försörja dig själv. Sålänge du har jobb och studier så kommer du inte få hjälp av dom. Du kan söka bostadsbidrag, men det blir nog också nekat eftersom du har jobb.

  • Anonym (Olik)

    Du har alltså inkomst?Eller söker du försörjningsstöd från soc menar du?

    Dom är nämligen ingen bostadsförmedling om det är det du tror?!Du får hitta en bostad och fixa kontrakt och sen kan du eventuellt kanske få hjälp med en del av hyran om din inkomst inte räcker till.

  • Anonym (Maria)
    EmsHelge skrev 2014-04-01 12:08:18 följande:
    De är ju inte ekonomiskt stöd jag är intresserad av utan hjälp att få tag på bostad!

    Bostadsmarknaden är tuff på många orter idag, det är inget som soc kan gå in och hjälpa till med om man inte har andra problem. Kolla andrahandsannonser, sök på Blocket osv...? Ta alltid med dig en vän när du går på visning. Lycka till!
  • EmsHelge

    Nej, ni missförstår! Jag är fullt medveten om att soc inte är wn bostadsförmedling. Men lite hjälp på traven kunde man väl få..?

  • Anonym (Maria)
    EmsHelge skrev 2014-04-01 12:53:59 följande:
    Nej, ni missförstår! Jag är fullt medveten om att soc inte är wn bostadsförmedling. Men lite hjälp på traven kunde man väl få..?

    Nja, det är väldigt många som hade önskat och behövt den hjälpen så då hade det nog blivit en bostadsförmedling trots allt...?
  • Anonym (Olik)
    EmsHelge skrev 2014-04-01 12:53:59 följande:

    Nej, ni missförstår! Jag är fullt medveten om att soc inte är wn bostadsförmedling. Men lite hjälp på traven kunde man väl få..?


    Tyvärr får man inte den typen av hjälp från dem...de jobbar inte på de viset helt enkelt.
  • Anonym (J)

     Nej, du kommer inte att få någon hjälp hos soc, du har inkomst och kan försörja dig själv, de förmedlar inga bostäder. Vad pluggar du? Finns chans till studentbostad?  Kan du bo hos din kille igen? I värsta fall får du göra som en studiekompis till mig, campa/bo i husvagn på en campingplats tills du hittar något, för min kompis tog det ett halvår...

  • Långbenopluto
    EmsHelge skrev 2014-04-01 12:53:59 följande:
    Nej, ni missförstår! Jag är fullt medveten om att soc inte är wn bostadsförmedling. Men lite hjälp på traven kunde man väl få..?

    På vilket sätt kan de hjälpa dig lite på traven menar du??
  • whydoyoucare

    Soc hjälper inte folk som har någon slags form av inkomst. Så är det bara. Dom delar inte ut bostäder heller. Hjälp på traven kan du bara få om du inte har någon form av inkomst eller boende. Du har ett boende i deras ögon eftersom du är skriven någonstans. Dessutom om du skulle behöva hjälp med boende av soc så skulle du hamna på ett härbärge och inte i någon lägenhet.

  • Anonym (inneboende)

    När man är vuxen får man ta hand om sig själv. Jag bodde inneboende en par år när jag började studera och inte fick bostad på ny ort. Alternativet var husvagn på campingen. Tror det dröjde tre år innan jag fick egen lägenhet efter idogt köande. Det är helt vanligt, inga konstigheter på orter där det är bostadsbrist.

Svar på tråden Får ingen hjälp av soc