• Äldre 2 Apr 15:35
    4220 visningar
    12 svar
    12
    4220

    Vilka kriterier ställs på en adoptionsfamilj?

    Hej,
    Jag håller på att kolla upp det här med bortadoptioner och har en hel del frågor.
    Givetvis har jag varit i kontakt med Familjerätt via Socialen men är ändå en hel del fakta som jag undrar över.

    Främst då vilka kriterier ställs på adoptionsfamiljen?

    Är det vanligt att de väljer att biologiska föräldrarna får ha umgänge även om bara den ena föräldern vill?

    Hur vanligt är det att en adoptionsfamilj kan ta en nyfödd?

    Kommer adoptionsföräldrarna och de biologiska att träffas även om kontakt med barnet inte är aktuellt?

    Vem av de biologiska föräldrarna har beslutsrätten då de inte lever tillsammans om en adoption?

    Kostar det något att adoptera bort?

    Är det en lång process att få igenom en bortadoption från förälderns sida?

    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden Vilka kriterier ställs på en adoptionsfamilj?
  • Äldre 2 Apr 15:37
    #1
    Lålly skrev 2014-04-02 15:35:55 följande:
    Hej,
    Jag håller på att kolla upp det här med bortadoptioner och har en hel del frågor.
    Givetvis har jag varit i kontakt med Familjerätt via Socialen men är ändå en hel del fakta som jag undrar över.

    Främst då vilka kriterier ställs på adoptionsfamiljen?

    Är det vanligt att de väljer att biologiska föräldrarna får ha umgänge även om bara den ena föräldern vill?

    Hur vanligt är det att en adoptionsfamilj kan ta en nyfödd?

    Kommer adoptionsföräldrarna och de biologiska att träffas även om kontakt med barnet inte är aktuellt?

    Vem av de biologiska föräldrarna har beslutsrätten då de inte lever tillsammans om en adoption?

    Kostar det något att adoptera bort?

    Är det en lång process att få igenom en bortadoption från förälderns sida?

    Tacksam för alla svar
    Kan vem som helst välja att adoptera bort om skälen är många och stora?
  • Äldre 2 Apr 21:11
    #2

    Hej!
    Menar du nu adoption inom Sverige?

    Grundläggande kriterier är att adoptivföräldrarna ska vara stabila vuxna som på ett bra sätt kan vara föräldrar till ett barn. Man får ofta göra ett psykologtest för att kolla detta. Man ska också vara "frisk", d.v.s. inte ha några sjukdomar som hindrar en i föräldraskapet. Man ska ha ett ordnat liv och ekonomi som är tillräckligt god för att kunna sörja för barnets behov. Man ska också ha ett nätverk som kan ge stöd, ex. släkt och vänner.

    Sedan kan de biologiska föräldrarna också ha vissa önskemål om vilka nya föräldrar barnet ska få.

    Ang. umgänge vet jag inte alls. Jag läste om en familj där de träffade den biologiska mamman en gång per år, men jag vet inte alls hur vanligt det är och jag vet inte om det kan ingå i adoptionen eller om det är något man gör upp mellan sig.

    De nationella adoptioner som inte är adoptioner av familjehemsplacerade barn eller närståendeadoptioner är nästan uteslutande spädbarnsadoptioner. Någon får rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det är ca 20/ år i Sverige.

    Det är upp till den biologiska mamman att välja om hon vill träffa adoptivföräldrarna eller inte. Det kan man göra även om man inte kommer att ha kontakt sedan. Det upplevs ofta som värdefullt ur adoptivföräldrarnas perspektiv har jag förstått. Hur det är ur den biologiska mammans perspektiv vet jag inte, men jag antar att det upplevs positivt även för henne.

    Är båda de biologiska föräldrarna kända måste båda ge sitt medgivande till adoptionen. Är fadern okänd har mamman beslutsrätten.

    Det kostar ingenting att adoptera bort sitt barn.

    Innan allt är klart rent juridiskt tar det ca 6 månader från att barnet är fött. Dock tar oftast den blivande adoptivfamiljen hand om barnet redan innan. Ibland verkar barnet placeras i jourfamilj allra först. Det beror kanske på om man hunnit utse någon adoptivfamilj eller inte?
    Under de sex månaderna kan de biologiska föräldrarna ändra sig och avbryta adoptionen. Men det är ju bra om man är helt säker på att man vill adoptera bort barnet så att barnet slipper en sådan uppslitande händelse i onödan.

    Detta är mina svar utifrån vad jag har läst mig till. Jag kan ha fel.

    Funderar du på att adoptera bort ett barn eller varför undrar du?

  • Äldre 2 Apr 21:21
    #3
    "Är båda de biologiska föräldrarna kända måste båda ge sitt medgivande till adoptionen. Är fadern okänd har mamman beslutsrätten."

    Kanske ska förtydligas. Det ska alltid göras en faderskapsutredning så att den biologiska pappan har möjlighet att säga sitt.
  • Äldre 2 Apr 23:21
    #4
    Lålly skrev 2014-04-02 15:35:55 följande:
    Hej,
    Jag håller på att kolla upp det här med bortadoptioner och har en hel del frågor.
    Givetvis har jag varit i kontakt med Familjerätt via Socialen men är ändå en hel del fakta som jag undrar över.

    Främst då vilka kriterier ställs på adoptionsfamiljen?

    Är det vanligt att de väljer att biologiska föräldrarna får ha umgänge även om bara den ena föräldern vill?

    Hur vanligt är det att en adoptionsfamilj kan ta en nyfödd?

    Kommer adoptionsföräldrarna och de biologiska att träffas även om kontakt med barnet inte är aktuellt?

    Vem av de biologiska föräldrarna har beslutsrätten då de inte lever tillsammans om en adoption?

    Kostar det något att adoptera bort?

    Är det en lång process att få igenom en bortadoption från förälderns sida?

    Tacksam för alla svar
    Vill du adoptera nationellt så skall ni kontakta dem som handlägger adoptioner i er kommun. Detsamma gäller om ni vill adoptera internationellt med den skillnaden att då startar allt med en obligatorisk föräldrautbildning. Där får ni svar på alla frågor du ställer .
  • Äldre 5 Apr 11:20
    #5

    Jo det är så att jag undersöker vilka alternativ jag har då det gäller min högst oönskade graviditet. Abort i vecka 24 är tyvärr omöjligt därav att jag undrar över detta.

    En adoption känns bäst för mig då jag inte har några som helst möjligheter att kunna ge barnet en bra och trygg tillvaro och framtid. Jag har inte ens viljan att bli förälder som läget är nu och då är det så fel att uppfostra ett barn du måste lära dig att ens tycka om.

    Självklart är detta en spädbarnsadoption inom Sverige.  Jag vet vem som är pappa, men han kräver ett faderskapstest nu, vilket medför en stor risk för barnet vad jag vet. Den risken innebär även en fara för mig och det tänker jag verkligen inte gå med på.  Då jag och pappan inte har någon relation mer än typ vänskap till varandra anar jag att vi måste vänta till BF ?

    Men jag vill att då ska allt vara klart... Så håller på att undersöka alla alternativ med tanken: Vad blir bäst för barnet?

    En fosterfamilj då jag fortfarande är vårdnadshavare är inget större alternativ för min del. Utan jag vill att barnet kommer till en familj där båda föräldrarna skrivit på att de verkligen vill ha fullt ansvar, vad som än sker i framtiden.
    Barnet ska inte slussas runt som en begagnad bil ingen vill ha, utan den dagen det föds ska familjen kunna ta den direkt.  Det är mina önskemål.

    Enligt min kurator är det jag som har rätten att besluta vad som ska ske innan faderskapet är 100% och att fadern godkänt det.  Men som sagt, jag har ont om tid och har kontaktat kommunen redan så hoppas att det börjar röra på sig nästa vecka.

    Tack för alla svar! Det betyder mycket i den här djungeln av frågor.

  • Äldre 5 Apr 19:40
    #6

    Jag tycker du resonerar mycket klokt.
    Jag tror också att det är mycket bättre för barnet att komma till en adoptivfamilj än att bli placerad i ett fosterhem. En mycket större trygghet för barnet.

    Hoppas att det löser sig smidigt med allt. Besvärligt det där med faderskapet, men det ordnar sig säkert det också. Är han med på adoption? Vet Du att det är han som är far till barnet? För som svaret är "ja" på de två frågorna så är det ju i stort sett klart ändå, även om faderskapet formellt måste fastställas efter födseln.

    Stort lycka till med allt!
    Förstår att det inte är lätt.

  • Äldre 5 Apr 22:31
    #7

    Tycker även jag att du verkar resonera klokt TS.

    Även om jag inte är alltför insatt i den juridiska processen, vill jag bara uppmuntra dig och säga att det finns många barnlösa par som inte gör annat än att längtar efter att få bli föräldrar. Så beslutar du dig för adoption, kommer ditt barn säkerligen hamna hos en sådan familj, som längtat efter h*n otroligt länge och kommer älska det livet ut. 

    Lycka till hur du än gör!

  • Äldre 5 Apr 23:59
    #8
    Lålly skrev 2014-04-05 11:20:15 följande:

    Jo det är så att jag undersöker vilka alternativ jag har då det gäller min högst oönskade graviditet. Abort i vecka 24 är tyvärr omöjligt därav att jag undrar över detta.

    En adoption känns bäst för mig då jag inte har några som helst möjligheter att kunna ge barnet en bra och trygg tillvaro och framtid. Jag har inte ens viljan att bli förälder som läget är nu och då är det så fel att uppfostra ett barn du måste lära dig att ens tycka om.

    Självklart är detta en spädbarnsadoption inom Sverige.  Jag vet vem som är pappa, men han kräver ett faderskapstest nu, vilket medför en stor risk för barnet vad jag vet. Den risken innebär även en fara för mig och det tänker jag verkligen inte gå med på.  Då jag och pappan inte har någon relation mer än typ vänskap till varandra anar jag att vi måste vänta till BF ?

    Men jag vill att då ska allt vara klart... Så håller på att undersöka alla alternativ med tanken: Vad blir bäst för barnet?

    En fosterfamilj då jag fortfarande är vårdnadshavare är inget större alternativ för min del. Utan jag vill att barnet kommer till en familj där båda föräldrarna skrivit på att de verkligen vill ha fullt ansvar, vad som än sker i framtiden.
    Barnet ska inte slussas runt som en begagnad bil ingen vill ha, utan den dagen det föds ska familjen kunna ta den direkt.  Det är mina önskemål.

    Enligt min kurator är det jag som har rätten att besluta vad som ska ske innan faderskapet är 100% och att fadern godkänt det.  Men som sagt, jag har ont om tid och har kontaktat kommunen redan så hoppas att det börjar röra på sig nästa vecka.

    Tack för alla svar! Det betyder mycket i den här djungeln av frågor.


    Bra, då har du gjort en bra början. Vid nationell adoption handläggs allt i din kommun!
  • Äldre 6 Apr 00:42
    #9
    Lålly skrev 2014-04-02 15:35:55 följande:
    Hej,
    Jag håller på att kolla upp det här med bortadoptioner och har en hel del frågor.
    Givetvis har jag varit i kontakt med Familjerätt via Socialen men är ändå en hel del fakta som jag undrar över.

    Främst då vilka kriterier ställs på adoptionsfamiljen?

    Är det vanligt att de väljer att biologiska föräldrarna får ha umgänge även om bara den ena föräldern vill?

    Hur vanligt är det att en adoptionsfamilj kan ta en nyfödd?

    Kommer adoptionsföräldrarna och de biologiska att träffas även om kontakt med barnet inte är aktuellt?

    Vem av de biologiska föräldrarna har beslutsrätten då de inte lever tillsammans om en adoption?

    Kostar det något att adoptera bort?

    Är det en lång process att få igenom en bortadoption från förälderns sida?

    Tacksam för alla svar
    Glömde tillägga: kriterierna på en adoptivfamilj är det du, i egenskap av vårdnadshavare som ställer, så funera på vad du önskar för ditt barn. Barn tidigare i familjen?. Var bör de bo - nära, långt borta i relation till dig? Speciella egenskaper som tex idrottare, musikaliska, naturälskare osv. Hur vill du att de skall berätta om dig? Öppen adoption dvs att ni kan ha viss kontakt tex i form av "uppföljningsrapporter" (såsom sker vid internationell adoption) och "umgänge" ..... Fundera och berätta för din handläggare på kommunen vad som är viktigt för dig ... du har, så länge du har vårdnaden (och det har du till adoptionen är helt genomförd i domstol) rätt till insyn och att valet av adoptivföräldrar sker i samråd med dig, utifrån dina önskemål om vad som blir bäst för ditt barn ....
  • Äldre 6 Apr 11:30
    #10

    Tack för alla svar!

    Ja jag vet vem som är fadern då inga andra alternativ ges, dock sätter han många käppar i hjulen just nu och vill bara ha barnet som en statusgrej. Han är inte ens villig att ta ledigt från jobbet en dag för ett möte med kommunen då vi bor i olika län...  Han vill mer eller mindre ha barnet som ett sätt att träffa nytt folk då hans umgänge inte är så stort. Jag försöker nu få honom att i alla fall tänka igenom det här noga. Att slussa runt barnet mellan olika fosterfamiljer är inte ett alternativ för mig då jag vet hur jobbigt det är.

    Men som sagt, jag anser i alla fall att en Adoption är det bästa långsiktiga målet för oss alla. Då jag inte vill ha kontakt med barnet så vore det bra att det hamnar så långt bort från mig som möjligt, Men fadern vill ha kontakt.

    Det är mycket att tänka på, men med hjälp av en fantastisk kurator och stöd av min familj så tror jag att jag kommer ordna det här...  Men är en sådan person som vill ha allt klart och jag har till juli på mig! Så nu är största fokus på att få Kommunen att lägga på en rem...

  • Äldre 7 Apr 21:14
    #12

    Hur tänker sig pappan att det ska gå till med alltihop? Vill han alltså att barnet ska placeras i familjehem eller vill han ta hand om barnet på egen hand?

Svar på tråden Vilka kriterier ställs på en adoptionsfamilj?