• Agge1

    Frågor om bilbesiktning

    Hejsan! Jag jobbar sen ett par år tillbaka på ett av de större besiktningsföretagens och var tidigare anställd av ASB. Jag hjälper er gärna med frågor ang. Besiktningen av era bilar men vissa feltyper kan vara svårt att svara på utan att få se det irl. Tänk också på att bara för att jag säger en sak här så KAN det bli annorlunda på plats. Men jag skriver vad reglerna säger eller kräver! Det finns tre typer av bedömningar: 2x= bilen är underkänd men inget krav på efterkontroll, saken/sakerna som är underkända måste fixas så snart som möjligt. Finns ingen fast datum på när som senast. Finns det kvar vid nästa besiktning eller vid poliskontroll blir det dock krav på efterkontroll då det är ett återkommande fel, även om man (säger att man) fixat det. 2:a= bilen är underkänd MED krav på efterkontroll. Man får en månad på sig innan det blir körförbud och två månader innan man måste göra en hel besiktning igen. (Blir man underkänd på något dom kräver efterkontroll MÅSTE de fel som bedömts med 2x vara åtgärdade på efterkontroller!) 3:a bilen får körförbud på plats och man har två månader på sig att besiktiga om bilen, man måste bärga eller på annat sett transportera bilen till verkstad på ett sett som gör att bilen ej körs själv (man får som exempel ej bogsera bilen) man får däremot köra kortaste väg till besiktning när felen är återgäldade för att göra efterkontroll! En efterkontroll är en hel besiktning som får begränsas till de underkända delarna, vilket det nästan alltid gör. Är man underkänd på en lampa kollar vi tex inte bromsarna igen, men vi får göra det. Hittas det ett fel på efterkontroller som ej varit underkänt men ger en bedömning som minst 2:a kan/ska man bli underkänd på denna del även på en efterkontroll. Hittas de fel på den del eller tillhörande delar som var underkänd kan/ska allt som ger minst bedömning 2x underkännas på efterkontroller. Vi som jobbar med bilbesiktning har ingen möjlighet att ändra datumet manuellt för när en bil ska besiktigas eller när en efterkontroll ska utföras som senast. Detta styrs av transportstyrelsen. Ni är mer än välkomna att ställa frågor om yrket eller om besiktning i sig.

  • Svar på tråden Frågor om bilbesiktning
  • Jill 79

    Har ett stenskott som blivit en spricka. Hur ser ni på det. Bör jag byta innnan besiktningen? Den sitter ganska lågt på passagerarsidan oxh srör egentligen inte min syn.

  • Agge1
    Jill 79 skrev 2014-04-05 21:12:20 följande:
    Har ett stenskott som blivit en spricka. Hur ser ni på det. Bör jag byta innnan besiktningen? Den sitter ganska lågt på passagerarsidan oxh srör egentligen inte min syn.

    Stenskott större än 1cm alt. sprickor får ej finnas i synfält (synfält är enkelt förklarat delen av rutan som täcks bakom ett liggande A4 papper ståendes på ratten). Är det dock mängder med sprickor framför passagerare eller en "blästrad" ruta går det ej igenom. Så som din spricka låter bör den gå igenom, testa själv med ett A4. Det blir lättast så. En skadad vindruta ger bedömning 2x så ingen efterkontroll, vill man spara lite pengar kan man testa och hoppas på godkänt. Ankarsrum det bara att byta efteråt ändå och det är ur världen. Tänk bara på att rutan kostar ganska lite med försäkringen och de vore ju segt att köra över något pga bländande sol genom en taskig ruta...
  • Agge1
    Eleonor01 skrev 2014-04-05 21:48:36 följande:
    Hur många spanska flaggor har du delat ut? Det är väl inte lika vanligt nu som förr?

    Det är tyvärr inte jättevanligt med körförbud... Det finns mer skit på vägarna än vad man kan tro faktiskt. I snitt är de nog 1-2 i månaden som man ger körförbud, och nån extra som kunnat få det men beroende på omständigheter eller sunt förnuft klarat sig med en 2:a. De vanligaste är sönderrostade bromsrör/ledningar och brustna fjädrar.
  • Simon Wright

    Godkväll.

    Har några frågor och hoppas att du fortfarande har koll på tråden.

    Har ett par problem med min Saab 9-3 2,0t-01 och besiktningen närmar sig och tänkte höra om  dessa kommer att rendera i tvåor eller något annat.
    1. Styrservooljan läcker lite, har inte märkt något med styrningen och kollar/fyller på regelbundet.
    2. Den sista delen på avgassystemet har fallit av(rostat sönder), alltså "klumpen"som som sticker ut för få ut avgaserna utanför bilens ände. Vet ej vad delen kallas, om den har något namn. Har ej känt någon lukt inne i bilen så det verkar inte läcka in iaf. Bilen låter en aning mer men inte så mycket.

    Bilen är inte värd mycket så om jag behöver/kan fixa något själv så är det ju bra.

    Tack på förhand.

  • alex giese

    tja jag ska imorrn besikta min mors bil. hon var i vintras av vägen med den så nu har jag kolla bytt däck och sånt allt funkar men nu min fråga . det finns en plåt bit som gå till kylaren och den är inte helt rak. tror du det kan bli spanska flaggan. vi tänkte ju bara besikta inna den ska på plåt verkstad så man vet va som ska göras.

Svar på tråden Frågor om bilbesiktning