• Anonym (syrran)

    arvode som familjehem

    Min systers familj ska få ett foster barn. 13 årig kille fem dagar i veckan. Jag vet inget om barnet och eventuella behov. Men förutom att jag inte kan förstå hur hon ansetts som lämplig för detta så säger hon att de kommer få 25000 i månaden i ersättning. Antingen måste hon ju ljuga för mig eller så har hon väl totalt missuppfattat nåt? Inte kan de väl få så mycket betalt när det handlar om ett barn inte ens heltid.

  • Svar på tråden arvode som familjehem
  • Anonym (1)

    Ska hon eller hennes man vara tjänstledig för att ta hand om barnet så kan summan stämma.... annars stämmer det inte.

  • Mia 492

    Ja det stämmer inte! Det är oerhört dåligt betalt med tanke på att man ofta får rehablitera barnet in i ett normalt familjeliv och det är mer än ett 9 timmar om dagen jobb.
    Hälften av 25 tusen är snarare mer troligt om ens det.

  • Anonym (Soc.)

    Det är inte alls en omöjlig summa om det handlar om ett barn med stora behov. Men om du av nån anledning anser att hon inte är lämplig så måste du för 17 tala om det för socialtjänsten!

  • Anonym (inte omöjligt)

    Det kan stämma, beroende på hur mycket tid och speciella resurser han behöver. Men om du inte anser henne lämplig ska du anmäla detta till socialtjänsten.

  • Anonym (syrran)

    Alltså jag kan väl inte säga att de är direkt olämpliga, men de har ju inte direkt lagt ner sig så mycket när det gäller deras egna barn. Båda jpbbar heltid men hemma i sitt eget företag. Jag tror ju inte att de gör detta för pengarna, utan för att göra en god gärning. Trodde bara att summan hon sa vae helt otänkbar men det verkar ju vara olika bud på det.

  • Anonym (inte omöjligt)

    Ja 25000 kanske kan låta mycket, men är det så mycket de får så är barnet i stort behov av stöd och har en speciell problematik. En av dem förväntas nog jobba heltid med honom i så fall. Tanken är ju inte att släppa honom vind för våg i hemmet utan ta hand om honom hela tiden.

Svar på tråden arvode som familjehem