• mamabarnmama

    Nån som har ett barn till övers? ;)

    Vi är ett gift par som inte kan bli gravida och finner detta jobbigt, vi vill så gärna utöka vår familj! Eftersom att vi båda har sjukdomstillstånd som gör att det för riskabelt att vara gravida, inte för att ta hand om en familj eller leva normalt, är det också för krångligt att gå fullt ut via en adoptionsbyrå.

    Vi har funderat mycket på hur vi kan lösa detta men vet inte riktigt hur vi kan gå till väga, tanken om privat adoption har slagit oss men vi är osäkra på hur det fungerar eller om det är möjligt, är det någon som vet eller har tips/råd/idéer? Glad

  • Svar på tråden Nån som har ett barn till övers? ;)
  • Queenie70

    Privat adoption existerar inte. Allt måste gå via myndigheter.

  • Birgitta02

    För 15 år sen hade du fått mina mycket billigt om du frågat vid rätt tillfälle ;)...

    Har ni funderat på att bli familjehem? Kontaktat adoptionscentrum? På AC kanske de kan besvara dina frågor även om privat adoption?

  • mamabarnmama
    Birgitta02 skrev 2014-04-09 14:52:26 följande:
    För 15 år sen hade du fått mina mycket billigt om du frågat vid rätt tillfälle ;)...

    Har ni funderat på att bli familjehem? Kontaktat adoptionscentrum? På AC kanske de kan besvara dina frågor även om privat adoption?

    Ja, vi har funderat på familjehem men vill även ha mer än det och satsar först och främst på det. 

    Med privat adoption menar vi självklart inte att gå utanför myndigheterna! Bara att hitta ett oönskat (det känns hemskt att säga) barn på egen väg att adoptera. Glad
  • HOBBE49

    Tänk om och tänk rätt. Att annonsera efter barn känns ganska så osmakligt och det förstår ni säkert själva.
    Börja i rätt ände och ta kontakt med er kommun om att göra en utredning. Ni kommer inte kunna adoptera utan att gå igenom utbildning och utredning vilket kan ta ett tag. Räkna med åtminstone ett år. Om ni sedan endast är intresserade av nationell adoption kan ni kontakta kommuner i Sverige och hoppas på det bästa. Dock är det väldigt få barn som adopteras inom Sverige men det finns de som lyckats adoptera på detta sätt så det kan gå.

  • en glad
    mamabarnmama skrev 2014-04-09 14:44:25 följande:
    Vi är ett gift par som inte kan bli gravida och finner detta jobbigt, vi vill så gärna utöka vår familj! Eftersom att vi båda har sjukdomstillstånd som gör att det för riskabelt att vara gravida, inte för att ta hand om en familj eller leva normalt, är det också för krångligt att gå fullt ut via en adoptionsbyrå.

    Vi har funderat mycket på hur vi kan lösa detta men vet inte riktigt hur vi kan gå till väga, tanken om privat adoption har slagit oss men vi är osäkra på hur det fungerar eller om det är möjligt, är det någon som vet eller har tips/råd/idéer? Glad
    Haha - hur skall någon som "har barn till övers" kunna lita på att ni är en bra familj om ni inte ens är utredda? Vill ni adoptera, så starta i rätt ände; kontakta socialförvaltningen (de som arbetar med adoptioner) i er kommun.
  • iaseia

    Att vara familjehem är inte alls som att ha ett eget barn.

    Att bli familjehem innebär att du hjälper ett barn med ett hem tills det att föräldrarna klarar av att ta hand om sitt barn igen (många gånger får barnet bo kvar i familjehemet tills det är myndigt och kan flytta ut på egen hand).
    Jag är själv familjehems placerad så jag vet. Nu var det inte så i mitt fall, men många gånger kommer även barnet från tragiska familjeförhållanden och kräver mer än vad ett eget barn skulle behöva. Därför rekomenderar de att man gärna har egna barn först.

Svar på tråden Nån som har ett barn till övers? ;)