• Chiquita07

    Skära i bebisen vid KS

    Jag är gravid i v 32 och ska troligtvis göra ett KS av olika skäl. Dock är jag livrädd, för jag har läst så mkt om olika misstag som begåtts, typ att läkaran råkat göra ett snitt i bebisen. Jag undrar hur vanligt det är och hur jag ska försöka för läkarna om min rädsla? Jag kmr troligtvis säga  det att dom ska vara försiktiga men det låter ju då som att jag inte litar på dom o det känns ju dumt men jag litar inte på läkare till 100% tyvärr. Hur vanligt är det att läkare begår sånna misstag? Har du gjort KS som gick helt problemfritt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-10 09:18
    förklara för läkarna, skulle det stå

  • Svar på tråden Skära i bebisen vid KS
  • DinaMii

    Gjorde ett akut snitt. Helt utan komplikationer trots att det var lite bråttom. Ibland händer det ju att bebisen får ett litet snitt i rumpan, men det är ju bara ytligt eftersom dom tar det så försiktigt och det räcker med ett litet plåster på :)

  • Chiquita07
    DinaMii skrev 2014-04-10 09:23:25 följande:
    Gjorde ett akut snitt. Helt utan komplikationer trots att det var lite bråttom. Ibland händer det ju att bebisen får ett litet snitt i rumpan, men det är ju bara ytligt eftersom dom tar det så försiktigt och det räcker med ett litet plåster på :)
    Men det låter galet att det ens ska behöva hända :( fick din bebis något snitt? Jag är väldigt smal och har nästan inget fett på magen och jag känner bebisen jättetydligt. förstår inte hur dom ska kunna snitta utan att komma åt bebisen?
  • Göteborg 6
    Chiquita07 skrev 2014-04-10 09:18:03 följande:
    Jag är gravid i v 32 och ska troligtvis göra ett KS av olika skäl. Dock är jag livrädd, för jag har läst så mkt om olika misstag som begåtts, typ att läkaran råkat göra ett snitt i bebisen. Jag undrar hur vanligt det är och hur jag ska försöka för läkarna om min rädsla? Jag kmr troligtvis säga  det att dom ska vara försiktiga men det låter ju då som att jag inte litar på dom o det känns ju dumt men jag litar inte på läkare till 100% tyvärr. Hur vanligt är det att läkare begår sånna misstag? Har du gjort KS som gick helt problemfritt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-10 09:18
    förklara för läkarna, skulle det stå
    Du är inte den första som skall föda barn, när skall ni kvinnor fatta detta !
    KS är rutin för en barnläkare, som att stycka ett djur för en slaktare eller laga tänder för en tandläkare.

    Passar det inte och du inte litar på läkare, lös födseln själv.

    Förresten varför blir du med barn när du inte tror och litar på läkare som är till för att hjälpa dig ?
  • Göteborg 6
    Chiquita07 skrev 2014-04-10 09:27:30 följande:
    Men det låter galet att det ens ska behöva hända :( fick din bebis något snitt? Jag är väldigt smal och har nästan inget fett på magen och jag känner bebisen jättetydligt. förstår inte hur dom ska kunna snitta utan att komma åt bebisen?
    Varför då, du skär igenom magen !?
    Ett barn dör inte av att få ett jack eller snitt på kroppen.
  • Lajkie

    En vän till mig var väldigt smal med inget underhudsfett och hennes baby fick ett pyttelitet snitt på kinden. Det var oundvikligt. De har fått ärrersättning för detta.
    Det var absolut ingen fara för bebisen, men ett kosmetiskt ärende så att säga.

  • Göteborg 6
    Chiquita07 skrev 2014-04-10 09:38:11 följande:
    Jo ett snitt på kinden överlever man men vad händer om dom snittar i halsen? Det handlar om liv o död..
    VAd är skilnaden på själva skadan på kinden eller halsen ?
    Tror inte läkarna skär av strupen !

    Tagga ner och inse att kvinnor fött barn sedan historian började.
  • Tiana
    Göteborg 6 skrev 2014-04-10 09:53:23 följande:
    VAd är skilnaden på själva skadan på kinden eller halsen ?
    Tror inte läkarna skär av strupen !

    Tagga ner och inse att kvinnor fött barn sedan historian började.
    Tror nog att det är du som behöver tagga ner här. 
  • Göteborg 6
    Tiana skrev 2014-04-10 09:55:58 följande:
    Tror nog att det är du som behöver tagga ner här. 
    Kvinnor har fött barn i tusentals år, inse detta !!
    Mänskligheten har inte död ut.

    Är ni nu så rädda för förlossning, varför blir ni gravida ??
  • Radhuspinglan
    Göteborg 6 skrev 2014-04-10 09:59:34 följande:
    Kvinnor har fött barn i tusentals år, inse detta !! Mänskligheten har inte död ut. Är ni nu så rädda för förlossning, varför blir ni gravida ??

    Saker och ting har ändrats under dessa år dock. Kvinnokroppen har rent generellt blivit spädare, fler och fler kvinnor har mindre bäcken nuförtiden, och oftast kan en bebis bara vinklas åt ETT håll i självaste utskrivningsskedet. Så var det inte förr. Förr kunde kvinnan sköta sin förlossning själv - precis som alla andra djur. Men utvecklingen av människokroppen har inte hunnit ikapp människans egna utveckling. Våra kroppar förändras, vi är 2000-talsmänniskor, medan barnet vi föder är en primitiv primat. Enkelt förklarat.
Svar på tråden Skära i bebisen vid KS