• Anonym (trög)

    Så svårt att ta körkort :(

    Jag har övningskört i  ett och ett halvt år både på skola över 40 dubbeltimmar och hemma
    Jag har kört upp tre gr och kuggat  första gången var det alldeles för tidigt , andra gången gjorde jag en dundermiss ( körde för fort ut i en korsning) men hade inte klarat även om jag inte gjort det. 
    Den sista gången var jag så nervös att jag gjorde massa små fel och körde alldeles för osäkert sa han.
    Grejen är den att jag inte får det att sitta specielt flyt och växlar.  Jag vet inte vad jag ska göra, är det någon som har tips? Ska det vara så jävla svårt?  Jag kör i oslo också och det kostar över 3400 varje gång jag kör upp :(
    Har lagt sjukt mycket pengar på det här nu och får så dåligt självförtroende och känner mig dålig för att jag inte klarar det.

  • Svar på tråden Så svårt att ta körkort :(
  • Anonym (kämpa på)

    Tips! Fortsätt, att köra upp. Du kommer att klara det!!! Jag klarade mig på 4 gången Skrattande

  • Anonym (Wildrat)

    Kan man köra upp speciellt för automat som i Sverige? Det är mycket lättare att köra en automat, man slipper ju allt växlande och kan koncentrera sig mer på allt annat. Priset man får betala är här är att det står på körkortet att man bara får köra automat och att de bilarna drar aningen mer bensin.

  • Anonym (trög)

     Fast jag har ju kört och kört men det verkar inte fastna i mitt huvud.
    Körläraren sa att jag skulle klara det om jag kunde klara att  koncentrea mig och inte bli så nervös. Men jag känner att jag kanske inte skulle våga köra själv om jag nu mot förmodan skulle bli godkänd. 
    Hur lång tid tog det för dig?

  • Inte jag
    Anonym (trög) skrev 2014-04-10 22:35:15 följande:
    Jag har övningskört i  ett och ett halvt år både på skola över 40 dubbeltimmar och hemma
    Jag har kört upp tre gr och kuggat  första gången var det alldeles för tidigt , andra gången gjorde jag en dundermiss ( körde för fort ut i en korsning) men hade inte klarat även om jag inte gjort det. 
    Den sista gången var jag så nervös att jag gjorde massa små fel och körde alldeles för osäkert sa han.
    Grejen är den att jag inte får det att sitta specielt flyt och växlar.  Jag vet inte vad jag ska göra, är det någon som har tips? Ska det vara så jävla svårt?  Jag kör i oslo också och det kostar över 3400 varje gång jag kör upp :(
    Har lagt sjukt mycket pengar på det här nu och får så dåligt självförtroende och känner mig dålig för att jag inte klarar det.
    Jag kuggade 4 gånger innan jag klarade det på 5:e försöket. Jag fick samma inspektör de 3 första gångerna så jag vet hur det känns att bli nervös. Det är bara att fortsätta och det kommer säkert gå bra.
  • taquine

    Kanske annars satsa på dina apostlahästar, taxi, buss Tbana /spårvagn istället ? Klarar man inte sin uppkörning efter andra försöket är man inte menad att köra bil. Hårt men sant. 


    If you're going trough hell, keep going/
  • molly1989
    taquine skrev 2014-04-10 23:41:11 följande:
    Kanske annars satsa på dina apostlahästar, taxi, buss Tbana /spårvagn istället ? Klarar man inte sin uppkörning efter andra försöket är man inte menad att köra bil. Hårt men sant. 
    If you're going trough hell, keep going/

    har du gjort nån typ av vetenskaplig undersökning där eller? jag klarade på tredje försöket, precis som en del andra jag känner och jag kör bil som vem som helst! Hade övningskört i ett halvår och gjorde alla uppkörningarna tätt ihop!
  • Anonym (Yayo)

    Och det här är anledningen till att jag drar mig för att ens börja med att ta körkort!

  • Söt Som Socker
    taquine skrev 2014-04-10 23:41:11 följande:
    Kanske annars satsa på dina apostlahästar, taxi, buss Tbana /spårvagn istället ? Klarar man inte sin uppkörning efter andra försöket är man inte menad att köra bil. Hårt men sant. 
    If you're going trough hell, keep going/

    Faktiskt inte. En av de allra viktigaste sakerna som man får lära sig på risk 1:an är att man aldrig ska köra om man är mentalt eller emitionellt stressad för det försämrar kunskaperna att köra bil nästa lika mycket som alkohol gör. Och du vet att göra något och ha en person brevid som bedömer och anteknar allt du gör är ju inte det minsta psykist stressande. Därför bryter egentligen uppköringen mot trafikverkets egen syn på vad som är säkert körade. Just saying.
  • Hoppfull84

    om du har det jobbigt med växlarna så kanske du kan nöja dig med ett automatkörkort?

    visserligen får du då inte köra bilar med manuell växellåda men  automat blir ju vanligare och vanligare nu för tiden.

    annars är kanske en intesivkurs på någon mindre ort med uppkörning i en mindre stad ett alternativ, så kanske uppkörningsnerverna inte blir så fladdriga.

  • KörkortJaTack

    Det handlar bara om pengar!

    Trafikverket tjänar enorma summor pengar varje år av att folk blir kuggade på sina förar- och kunskapsprov. Om jag minns rätt ligger kostnaden för förarprov på 1 200 kr och det är mycket pengar för oss fattiga/arbetslösa ungdomar som behöver körkort för att få arbete. Sedan så får man inte glömma kostnaden för teorilektioner, övningskörningslektioner, böcker mm. Inte undra på att det är en klassfråga! 

    Under ett prov blev jag kuggad för dålig avsökning i en korsning. Själv minns jag, klart och tydligt att jag kollade till höger i korsningen fast examinatorn tyckte annorlunda. Behöver han bevis? Nej. Det är bara och betala och försök igen. 

    Systemet är korrupt och det finns ingen granskning av examinatorerna som det finns på gymnasiet av lärare som kuggar för många elever. Ju fler människor som blir kuggar på förarprovet desto bättre, eller ?

  • Anonym (K)
    KörkortJaTack skrev 2014-09-17 16:50:09 följande:

    Det handlar bara om pengar!

    Trafikverket tjänar enorma summor pengar varje år av att folk blir kuggade på sina förar- och kunskapsprov. Om jag minns rätt ligger kostnaden för förarprov på 1 200 kr och det är mycket pengar för oss fattiga/arbetslösa ungdomar som behöver körkort för att få arbete. Sedan så får man inte glömma kostnaden för teorilektioner, övningskörningslektioner, böcker mm. Inte undra på att det är en klassfråga! 

    Under ett prov blev jag kuggad för dålig avsökning i en korsning. Själv minns jag, klart och tydligt att jag kollade till höger i korsningen fast examinatorn tyckte annorlunda. Behöver han bevis? Nej. Det är bara och betala och försök igen. 

    Systemet är korrupt och det finns ingen granskning av examinatorerna som det finns på gymnasiet av lärare som kuggar för många elever. Ju fler människor som blir kuggar på förarprovet desto bättre, eller ?


    Fast det är ju inte sant, TS nämner ju själv faktiskt FEL som han/hon gjort - så TS har iaf självinsikt och sitter inte grinar över att "systemet är korrupt" 

    Sen är det sant att det är en viss procent som Ska godkännas vs kuggas, men gör man fel så är det inte mer med det.

    TS - jag kuggade min första uppkörning, samma miss som du i din andra, låter det som - jag "löste" det genom att övningsköra privat i Jäkligt stressiga situationer varje dag (i mitt fall ett vägbygge över en 3-mils-sträcka där vägen var ungefär lika bred som bilen, med djupa hål och krypkörning och panikbromsanden - det var DET jävligaste jag varit med om i hela mitt körande liv, jag vill fan gråta och aldrig sätta mej i en bil igen varenda dag, men efter det var den "vanliga" körningen liksom inget problem längre, för mina referensramar hade flyttats.

    Testa alltså att pusha desjälv - inte i Farliga situationer, utan i krävande och lätt stressfulla, så att din "tolerans" ökas - det funkade för mej, och kan funka för dej - lycka till! 
  • Anonym (trög)
    Anonym (K) skrev 2014-09-17 16:58:35 följande:
    Fast det är ju inte sant, TS nämner ju själv faktiskt FEL som han/hon gjort - så TS har iaf självinsikt och sitter inte grinar över att "systemet är korrupt" 

    Sen är det sant att det är en viss procent som Ska godkännas vs kuggas, men gör man fel så är det inte mer med det.

    TS - jag kuggade min första uppkörning, samma miss som du i din andra, låter det som - jag "löste" det genom att övningsköra privat i Jäkligt stressiga situationer varje dag (i mitt fall ett vägbygge över en 3-mils-sträcka där vägen var ungefär lika bred som bilen, med djupa hål och krypkörning och panikbromsanden - det var DET jävligaste jag varit med om i hela mitt körande liv, jag vill fan gråta och aldrig sätta mej i en bil igen varenda dag, men efter det var den "vanliga" körningen liksom inget problem längre, för mina referensramar hade flyttats.

    Testa alltså att pusha desjälv - inte i Farliga situationer, utan i krävande och lätt stressfulla, så att din "tolerans" ökas - det funkade för mej, och kan funka för dej - lycka till! 
    Tack det var bra tips, jag har ju gjort det också men min man och jag blir stressade och bråkar så då har vi inte gjort det tillräckligt.
    Du har rätt att här var det inget fel på de som bedömde, det hade varit fel om de godkänt mig. Jag har haft ett uppehåll nu och ska börja igen snart går det inte då så blir det att prova på automat. Går inte det så ger jag upp säkert 100000 fattigare :(
  • Anonym (K)
    Anonym (trög) skrev 2014-09-18 11:14:15 följande:
    Tack det var bra tips, jag har ju gjort det också men min man och jag blir stressade och bråkar så då har vi inte gjort det tillräckligt.
    Du har rätt att här var det inget fel på de som bedömde, det hade varit fel om de godkänt mig. Jag har haft ett uppehåll nu och ska börja igen snart går det inte då så blir det att prova på automat. Går inte det så ger jag upp säkert 100000 fattigare :(
    Oj, du kör med din partner?
    Modigt av er - min sambo ska ta körkort under det kommande året och vi har lejt in min bror för det, helt enkelt för att jag tror att vi skulle bråka så mycket att han inte skulle kunna fokusera på att lära sig - har du kört med någon annan också, eller bara partner och skola?
    Inget illa mot din partner, men jag körde med min far och på skola innan den kuggade uppkörningen, och med min mor och på skola efteråt, och jag tycker att de olika typerna av "lärare" också hjälpte - morsan var Hemsk att köra med, men jag lärde mig mer av henne, så du kan kanske kolla om du känner någon annan du kan få köra lite med också! 
  • Anonym (trög)

    Ja jag har kört med en kompis också men mest på skola tills pengarna tog slut.Tror jag skulle ha bytt lärare också kanske kört med lite olika lärare lätt att vara efterklok :)

  • Hanks
    Anonym (Krass) skrev 2014-04-10 23:36:36 följande:

    Uppkörningen finns av en anledning...


Svar på tråden Så svårt att ta körkort :(