• Gästsiignatur

    Bra svenskspråkiga barnböcker om adoption?

    Hej Är på jakt efter bra barnböcker om adoption, helst för små barn. Har hittat några få när jag googlat, men det är svårt att veta vilka som är bra. Någon som har några rekommendationer? Tack på förhand.

  • Svar på tråden Bra svenskspråkiga barnböcker om adoption?
  • Piela
    Hämta Joel är min favorit, tyvärr slut på förlag. Den berättar målande om adoptionsprocessen från utredning och läkarbesök till hemkomst. Ramhistorien är Joel själv som vi får följa på dagis med frågor från dagisbarnen. Illustrationerna är fantastiska och detaljrika.
    Pyretböckerna hittar du på biblioteket. Ett förslag är att temasöka barnböcker på ord som adoption el likn. Det har gett oss intressanta alternativ. på biblioteket.
    Jag gillar även Melwin -viktigast i världen. Tror det finns fler i den serien. De handlar inte om adoption men om en familj med vit svensk mamma och afrikansk pappa, storasyster och lillebror.
    Alice från Kina är fin om att adoptera lillasyster
    Pricken är en gammal klassiker som håller än. Men kanske för lite större barn. Den handlar utanförskap och tillhörighet, om en kanin som föds med annan färg än resten av familjen.
    Nyutkommna "Lilla quains får en storebror" handlar om att få ett lillasyskon. Den finns med läsexempel på Idus förlag. Finns även på Adlibris med billigare frakt. Jag har precis fått hem den och den är fin.
    Tips från en adoptivgrupp på FB är boken "Orättvist" om två syskon. Den har jag inte läst själv men var sugen på  tills jag insåg att den hade för låg läsålder för oss. Osäker på om det var uttalat adoptivtema.

    Hoppas du finner något du gillar!
  • Gästsiignatur

    Tack för alla bra svar! Uppskattas att ni tar er tid och skriver så bra svar! Vi har gjort nationelladoption, så därför faller ju en hel del av böckerna bort, och gör tyvärr urvalet så mycket mindre. :( Men nu har jag iallafall några bra länkar att kolla upp. Tack så mycket!

  • Litet My

    Vi har en gammal bok från 81 för lite mindre barn, är både ett svenskt och ett barn från Iran som är kompisen. "Så kom du till oss heter den".

Svar på tråden Bra svenskspråkiga barnböcker om adoption?