• Anonym (Modern)

    Familjehem/förälder vem betalar vad?

    Hej

    min dotter på 12 är familjehemsplacerad och är hos mig varannan helg. Nu undrar jag vem ska betala vad när hon vistas hos mig.

    Jag och min sambo ska gifta oss i sommar och vi funderar på vem som ska fixa dotterns kläder?
    Vi tänker ha ett budget bröllop eftersom vi inte har så mycket pengar.
    Enligt familjehemmet har flickan inget passande att ta på sig, och inga skor.
    Men vem är den skyldiga att stå för hennes kläder? Vi? Dem som har hela barnbidraget?

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?
  • Radhuspinglan

    Alltså de får ju pengarna, så jag skulle säga familjehemmet. Och skulle de neka er dotter att gå på ert bröllop, så kan man ju fråga dig vad det är för typ av känslokalla människor. Vad säger de själva? Har de sagt att hon ska få gå, men att hon inte har passande kläder, men att det kan ordnas?

  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-04-12 21:22:22 följande:
    Alltså de får ju pengarna, så jag skulle säga familjehemmet. Och skulle de neka er dotter att gå på ert bröllop, så kan man ju fråga dig vad det är för typ av känslokalla människor. Vad säger de själva? Har de sagt att hon ska få gå, men att hon inte har passande kläder, men att det kan ordnas?

    Fråga SIG, skulle det stå...
  • Radhuspinglan

    Jag vet inte om det också var en fråga, - huruvida vem som står för vad då hon är hos er? - Det gör ju så klart ni. Mat, hygienartiklar, osv.

  • Anonym (Modern)

    Hon får gå men det är som att de förväntar sig att vi ska ut på stan och köpa nya passande kläde och skorr till henne.

    Vi har alltid betalat för henne i allt vi gjort och så men nu har jag börjat funder på hur det ligger till egentligen.

    Jag får ju inte en krona de helger jag har henne. Jag betalar ju mat och aktiviteter ifall vi gör nåt sådant.

  • Queenie70

    Om du sitter och funderar på hur du ska slippa betala ett par jävla bröllopskläder till din egen unge som i dagsläget inte kostar dig ett skit så är det väl en jävla tur att barnet inte bor hos dig i alla fall.

  • Fanny b
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:26:54 följande:
    Hon får gå men det är som att de förväntar sig att vi ska ut på stan och köpa nya passande kläde och skorr till henne.

    Vi har alltid betalat för henne i allt vi gjort och så men nu har jag börjat funder på hur det ligger till egentligen.

    Jag får ju inte en krona de helger jag har henne. Jag betalar ju mat och aktiviteter ifall vi gör nåt sådant.
    Jag vet inte vem som ska betala men det jag tycker är rimligt att eftersom det gäller ditt bröllop så får du betala för hennes kläder, alternativt låta henne på det i sina vanliga kläder.
  • PrinsessanLeia

    Men i sammanhanget låter kläder och skor till din dotter ganska billigt. Ska ni köpa kläder till er själva att ha på bröllopet? Ska det bjudas på något ätbart. Oavsett om ni inte för några pengar öht för dottern så vill ni väl att hon inkluderas i er familj och att hennes klädsel ingår i bröllopskostnaderna? Att du inte vill betala övriga kläder till henne förstår jag men ert bröllop känns jämförbart med en aktivitet som ni skulle göra på en helg med henne. Jag tycker också ni kan prata med familjehemmet om att inköp av klädsel skulle kunna användas både till skolavslutning och bröllop om de brukar klä upp sig då så kanske ni kan dela på kostnderna.

  • Radhuspinglan
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:26:54 följande:
    Hon får gå men det är som att de förväntar sig att vi ska ut på stan och köpa nya passande kläde och skorr till henne. Vi har alltid betalat för henne i allt vi gjort och så men nu har jag börjat funder på hur det ligger till egentligen. Jag får ju inte en krona de helger jag har henne. Jag betalar ju mat och aktiviteter ifall vi gör nåt sådant.

    Säg att du tar med dig dottern ut för att köpa kläder, sedan lämnar du helt sonika över kvittot till familjehemmet och säger att ni kan dela på kostnaderna. De får barnbidraget - barnbidraget ska täcka sånt.
  • Anonym (X)
    Queenie70 skrev 2014-04-12 21:29:57 följande:
    Om du sitter och funderar på hur du ska slippa betala ett par jävla bröllopskläder till din egen unge som i dagsläget inte kostar dig ett skit så är det väl en jävla tur att barnet inte bor hos dig i alla fall.
    TS betalar underhåll om hon bedöms ha tillräckligt hög inkomst av FK.
  • Queenie70
    Anonym (Modern) skrev 2014-04-12 21:26:54 följande:
    Hon får gå men det är som att de förväntar sig att vi ska ut på stan och köpa nya passande kläde och skorr till henne.

    Vi har alltid betalat för henne i allt vi gjort och så men nu har jag börjat funder på hur det ligger till egentligen.

    Jag får ju inte en krona de helger jag har henne. Jag betalar ju mat och aktiviteter ifall vi gör nåt sådant.



    Ja barn kostar vet du. Tror du det hafe varit billigare om hon bodde hos er? Tror du barnbidrag ens är i närheten av att bekosta vad ett barn verkligen kostar? Du vill allså ha betalt för de få dagar som barnet är hos er?? Skäms du inte ens pyttelite nu?
Svar på tråden Familjehem/förälder vem betalar vad?