• Anonym (undra­nde)
    Äldre 13 Apr 19:51
    39690 visningar
    52 svar
    52
    39690

    Människor med extremt bekräftelsebehov - hur bemöter ni dessa och hur vill ni bli bemötta?

    Alla har säkert en eller flera i sin omgivning som allt som oftast fiskar efter komplimanger och bekräftelse och det kan vara nog så jobbigt, ibland irriterande. Det är nog svårt att göra något åt det beteendet och personligen väljer jag oftast att inte nappa på deras fiskande, men det var inte det jag tänkte ta upp här.

    Det jag syftar på i den här tråden är de som är extrema i sitt beteende. Där bekräftelsebehovet tar över så mycket att de till del, ibland nästan helt, låter sig styras av att få bekräftelse. Dålig självkänsla och dåligt självförtroende är självklart en stor del i det och problematiken är ofta tragisk för den det gäller.

    Ofta är det förstås positiv bekräftelse personen ifråga söker, dvs personen vill höra hur bra hen är som person, på sitt jobb, på att vara förälder osv. I de värsta extremfallen förekommer också sökandet efter det näst bästa, "negativ bekräftelse". Vad som helst, så länge det är bekräftelse av personen. Med "negativ bekräftelse" menar jag en person som inte har tillräckligt mycket positivt att söka beröm för och istället går över till självömkande och då kommer till slutsatsen att "alla andra" är dumma och trycker ner, kränker osv. Bekräftelsen fås då genom att tjata hål i huvudet på den som personen anser varit dum tills denne faktiskt ber om ursäkt (för att få en lugn stund, inte för att de har något att be om ursäkt för) och då blir bekräftelsen att "det är ju precis så synd om mig som jag säger - nu bad hen om ursäkt och det betyder att hen faktiskt hade tryckt ner/kränkt mig!"

    Här syftar jag på att allt från missförstånd till i övrigt sund kritik omvandlas till att vara "nedtryckning" och "kränkning" istället för att personen hanterar dylikt som en normal person. Det kan vara subjektivt vad som uppfattas negativt här, men jag syftar på extremfall - inte där det är uppenbart att en person faktiskt blivit kränkt eller liknande.

    Hoppas ni förstår hur jag menar. Detta är alltså extremfall som åsyftas och självklart är det tragiskt och oerhört jobbigt för personen ifråga. I sakens natur ligger också att personen inte själv har insikt om beteendet och därmed är det svårt att göra något åt det. Välmenande personer, inklusive professionella som psykologer etc. accepteras inte om de försöker antyda att personen själv behöver anstränga sig för att se problemet från en annan synvinkel.

    Jag är intresserad av att höra hur ni som har erfarenhet hanterar de här "extremfallen", dels för deras skull, men också hur ni gör för att själva orka med?

    Jag är också intresserad av att höra hur ni som kanske har insikt om att ni har ett extremt bekräftelsebehov vill bli bemötta, om ni har en önskan att ändra ert beteende vill säga. Vill man inte det är svaret självklart givet. Frågan ställs för att försöka få mer förståelse och kunna bemöta individer med problem på ett bättre sätt.

  • Svar på tråden Människor med extremt bekräftelsebehov - hur bemöter ni dessa och hur vill ni bli bemötta?
  • Äldre 13 Apr 19:58
    #1

    Försår inte riktigt. Kan du e några konkreta exempel?

  • Anonym (.)
    Äldre 13 Apr 20:35
    #2

    Är det här verkligen en allmänt menad fråga? Känner du så många personer med ett "extremt" bekräftelsebehov? Hur ser din umgängeskrets i så fall ut??

    Eller har du ett specifikt problem med någon i din närhet?

  • Anonym (undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 13 Apr 20:43
    #3
    Dasha skrev 2014-04-13 19:58:03 följande:
    Försår inte riktigt. Kan du e några konkreta exempel?
    Inte alla har ju de här erfarenheterna, men den som har det tror jag kan förstå vad jag menar. Avstår tills vidare från mer konkreta exempel än så, enbart av den anledningen att jag skulle vilja ha en generell diskussion, inte fast i enskilda exempel. Det är möjligt att jag återkommer med exempel för att förtydliga senare.
  • Anonym (Lada)
    Äldre 13 Apr 20:51
    #4

    Läste någonstans att personer som har extremt bekräftelsebehov främst behöver bekräfta sig själva då det kan fattas en del självkänsla. Kan det ligga något i det?

  • Anonym (undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 13 Apr 20:51
    #5
    Anonym (.) skrev 2014-04-13 20:35:24 följande:
    Är det här verkligen en allmänt menad fråga? Känner du så många personer med ett "extremt" bekräftelsebehov? Hur ser din umgängeskrets i så fall ut??

    Eller har du ett specifikt problem med någon i din närhet?
    De flesta allmänt ställda frågor utgår väl från något man själv har någon slags erfarenhet av, så även denna. Problematiken finns i min perifera krets, inte i min direkta närhet som tur är. Jag är endast indirekt påverkad så här långt och för mig handlar det om att försöka förstå och bemöta.

    Som jag skriver så är syftet att få höra andras erfarenheter av liknande - jag tror inte att detta är så vanligt, försöker vara tydlig med distinktionen i min beskrivning, att "det vanliga bekräftelsebehovet" som många har lite till mans, inte är det jag är ute efter här.

    Hoppas som sagt att det finns någon som läser detta som har egna erfarenheter, men det här kan vara fel forum för den här diskussionen.
  • Anonym (undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 13 Apr 20:53
    #6
    Anonym (Lada) skrev 2014-04-13 20:51:10 följande:
    Läste någonstans att personer som har extremt bekräftelsebehov främst behöver bekräfta sig själva då det kan fattas en del självkänsla. Kan det ligga något i det?
    Jag tror det har en stark koppling till självkänsla. Starkare självkänsla minskar säkert bekräftelsebehovet, men hur bygger man egentligen självkänsla - eller snarare - hur kan man hjälpa en annan människa att få bättre självkänsla?
  • Anonym (Lada)
    Äldre 13 Apr 21:03
    #7
    Anonym (undrande) skrev 2014-04-13 20:53:36 följande:
    Jag tror det har en stark koppling till självkänsla. Starkare självkänsla minskar säkert bekräftelsebehovet, men hur bygger man egentligen självkänsla - eller snarare - hur kan man hjälpa en annan människa att få bättre självkänsla?
    Bra fråga. Om jag förstått det hela rätt så tar det väldigt lång tid för en person att bygga upp sin självkänsla (lite individuellt såklart). Men om man kan hjälpa någon med att stärka självkänslan vet jag inte Obestämd
  • Äldre 13 Apr 21:07
    #8

    Jag vet vad du pratar om. Jag har haft en sån människa i min umgängeskrets, tack och lov inte längre. 

    Jag valde att inte ge personen någon vinning på sitt beteende. Den här personen ville att alla skulle tycka synd om hen och sökte bekräftelse jämt och ständigt genom att beklaga sig över allt i hens liv, hitta på allergier och fobier och olika sjukdomar som inte var sanna. Utöver detta så fanns ett otroligt stort bekräftelsebehov när det kom till hens utseende. Därav en väldigt uppseendeväckande klädstil mm. Även en hel del annat tok som endast berodde på det ofantliga bekräftelsebehovet som aldrig verkade sina. 

    Många gånger i början så försökte jag verkligen att komma med lösningar och att hjälpa den här personen med alla sina problem. Men jag insåg efter ett tag att lösningarna var totalt ointressanta och att det bara var ömkan och uppmärksamheten som var intressanta. Alla lösningar avfärdades med svaret att det skulle aldrig fungera för henne, utan att ens ge det en chans. Den direkta hjälpen ignorerades osv. Så jag la ner det och viftade till slut bort alla hens bekymmer och självömkan med kommentarer som. Det löser sig nog. Efter regn kommer solsken osv. 

    Nu finns personen inte i mitt liv längre och det är skönt. Mer energislukande människa får man nog leta efter. Tyvärr så tror jag inte att just den här personen någonsin kommer att komma till insikt med sina problem och söka hjälp tyvärr. Hen är alldeles för stagnerad i sin person för det. 

  • Anonym (.)
    Äldre 13 Apr 21:19
    #9
    Anonym (undrande) skrev 2014-04-13 20:51:37 följande:
    De flesta allmänt ställda frågor utgår väl från något man själv har någon slags erfarenhet av, så även denna. Problematiken finns i min perifera krets, inte i min direkta närhet som tur är. Jag är endast indirekt påverkad så här långt och för mig handlar det om att försöka förstå och bemöta.

    Som jag skriver så är syftet att få höra andras erfarenheter av liknande - jag tror inte att detta är så vanligt, försöker vara tydlig med distinktionen i min beskrivning, att "det vanliga bekräftelsebehovet" som många har lite till mans, inte är det jag är ute efter här.

    Hoppas som sagt att det finns någon som läser detta som har egna erfarenheter, men det här kan vara fel forum för den här diskussionen.
    Jag har erfarenhet, tyvärr. Ett extremt bekräftelsebhov kan i värsta fall vara tecken på en personlighetsstörning, histrionisk eller borderline. Kan också vara narcissism. I bästa fall är det "bara" en extremt dålig självkänsla.

    Min erfarenhet är att ett extremt bekräftelsebehov är tecken på stora problem, större problem än du kan göra något åt. Det är toppen av ett isberg. Tyvärr är det i alla fall min erfarenhet.

    Om det är en narcissist du vill sätta på plats så är det bästa att ignorera personen. Det är ofta det värsta de vet.

    Om det är en person med en histrionisk eller borderline personlighetsstörning så finns det absolut inget du kan göra och hur du svarar kommer inte spela någon roll.

    Om det "bara" är en person med extremt dålig självkänsla så kanske du kan hjälpa till om du är familjemedlem, partner eller nära vän.
  • Anonym (undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 13 Apr 21:30
    #10
    Baby Firefly skrev 2014-04-13 21:07:16 följande:
    Jag vet vad du pratar om. Jag har haft en sån människa i min umgängeskrets, tack och lov inte längre. 

    Jag valde att inte ge personen någon vinning på sitt beteende. Den här personen ville att alla skulle tycka synd om hen och sökte bekräftelse jämt och ständigt genom att beklaga sig över allt i hens liv, hitta på allergier och fobier och olika sjukdomar som inte var sanna. Utöver detta så fanns ett otroligt stort bekräftelsebehov när det kom till hens utseende. Därav en väldigt uppseendeväckande klädstil mm. Även en hel del annat tok som endast berodde på det ofantliga bekräftelsebehovet som aldrig verkade sina. 

    Många gånger i början så försökte jag verkligen att komma med lösningar och att hjälpa den här personen med alla sina problem. Men jag insåg efter ett tag att lösningarna var totalt ointressanta och att det bara var ömkan och uppmärksamheten som var intressanta. Alla lösningar avfärdades med svaret att det skulle aldrig fungera för henne, utan att ens ge det en chans. Den direkta hjälpen ignorerades osv. Så jag la ner det och viftade till slut bort alla hens bekymmer och självömkan med kommentarer som. Det löser sig nog. Efter regn kommer solsken osv. 

    Nu finns personen inte i mitt liv längre och det är skönt. Mer energislukande människa får man nog leta efter. Tyvärr så tror jag inte att just den här personen någonsin kommer att komma till insikt med sina problem och söka hjälp tyvärr. Hen är alldeles för stagnerad i sin person för det. 
    Tack för att du delar med dig. Jag känner igen en hel del av det du skriver, särskilt det här med att det inte går att nå fram med lösningar. Jag gissar att problemet för de här människorna är så djupt rotat att det blivit en del av deras identitet och den ändrar man inte hur som helst.
Svar på tråden Människor med extremt bekräftelsebehov - hur bemöter ni dessa och hur vill ni bli bemötta?