• Äldre 13 Apr 21:31
    3151 visningar
    13 svar
    13
    3151

    Snittsamtal imorgon - ge mig era tips!

    I morgon ska jag träffa förlossningsläkare här i Västerås för att diskutera förlossningssätt. Jag har gått hos psykolog och barnmorska på Klaraenheten (motsvarande Aurora) vid totalt 6 tillfällen sedan v 13, är nu i v 24.

    Jag har en övergreppshistoria i ryggsäcken men vet faktiskt inte riktigt om det är den som gör att jag får panik inför tanken på en vaginal förlossning. Det jag känner otroligt stor oro över inför en ev vag förlossning är att känna att jag blir förgripen på. Jag är då rädd inför mina känslor efter förlossningen. Kommer jag kunna knyta an till barnet? Kommer jag känna förtroende för sjukvården? Kommer jag vilja skaffa fler barn? Kommer min man få ta i mig? osv osv

    Jag är också fruktansvärt rädd för ev förlossningsskador och vad det kan leda till efteråt. Hur kommer jag uppleva vårt sexliv om det gör ont i början o inte funkar som det ska? Vilka känslor får jag för min man då?

    Ju mer jag skriver nu så förstår jag ju att det säkert faktiskt handlar om övergreppen men egentligen spelar det inte så stor roll varför jag känner så här utan att jag gör det.

    Som jag skrev ovan har jag kontakt med psykolog och har gått på samtal med barnmorska för att förbereda mig inför en vag förlossning. Inget av det har fört mig närmare tanken på att det skulle gå. Vad som däremot har gjort att jag faktiskt kanske skulle vilja gå in i ett värkarbete är gravidyoga jag har gått på. MEN. Då vill jag veta att jag kan bryta för ett snitt om de känslor jag befarar kommer...

    Jag har hela veckan och helgen läst och tänkt och läst och tänkt och pratat med min man och är nu igen mer inställd på ett planerat snitt. Det känns tryggast. Tvingas jag att "pröva" en vag förlossning vill jag dock att alternativet snitt ska finnas och att jag VET att förlossningspersonalen lyssnar på mig i det.

    Läkaren jag ska träffa i morgon har jag inte hört mycket positivt om. En auktoritär äldre herre som lyssnar på sig själv och inte lång andra.

    Så nu vill jag ha era tips! Vad ska jag säga och göra för att han ska säga ja? Den enda tryggheten jag känner just nu inför samtalet som är på min sida är att jag fortfarande är såpass tidigt i graviditeten att jag hinner söka andra vägar. Vilka andra vägar finns det om han säger nej? (Västerås är det enda sjukhuset i landstinget som har förlossningsavd...)

    Snälla hjälp och stötta!

    (Ni som gärna vill skriva i tråden om att vag förlossning ändå är det bästa och att kvinnor som föder eller vill föda med ks inte borde skaffa barn ber jag vänligt men ytterst bestämt att lämna tråden innan ni börjat hamra på tangenterna. Starta en egen tråd!)

  • Svar på tråden Snittsamtal imorgon - ge mig era tips!
  • Äldre 13 Apr 21:46
    #2

    Det är ju bara det att min psykolog skrivit i min journal att jag kan tänka mig att påbörja en vag förlossning med möjlighet att avbryta men ju mer jag läser nu om folk som inte fått avbryta känner jag att planerat är det enda alternativet.

    Men samtidigt vill jag ju också bli av med rädslan och dessa känslor och kunna föda vag... Aaaahhhgg! Men kommer känslorna vill jag bli lyssnad på.. Så svårt!

  • Äldre 13 Apr 22:06
    #4

    Just undersökningarna under förlossningen känns väldigt jobbigt då man redan är utsatt och fysiskt och psykiskt påverkad. Att i fullt medvetet tillstånd sätta i en kateter blir ju annorlunda då de inte ska "gräva" i slidan och jag kan förbereda mig. Inför vanliga gynundersökningar får jag fokusera innan på vad som ska hända o verkligen slappna av då för att det ska gå.

    Fler som har tips? Vad kan jag göra om han säger nej?

  • Äldre 13 Apr 22:39
    #5

    Åh, jag vet ju att finns massor med kloka kvinnor därute som har massa tips! Dela med er, snälla!

  • Äldre 13 Apr 23:45
    #7

    Det är ju märkligt att det ska vara en kostnadsfråga. Jag har läst i flera artiklar publicerade i läkartidningar att om man räknar ihop de vaginala förlossningarna som slutar "normalt" med de som slutar i ks så blir kostnaden rätt likvärdig mellan planerat ks och vag förlossningar.

  • Äldre 14 Apr 09:14
    #9

    Ja, det är klart att jag inte vet hur jag kommer att känna just då i stunden. Kanske kommer dessa känslor inte alls men risken finns och frågan är om den risken är värd att ta. Och det är med snittkontrakt verkar ytterst otydligt vad som gäller...

    Fler som har erfarenheter o tips? Ska dit i em och behöver ert stöd!

  • Äldre 14 Apr 10:40
    #10

    Ingen?

Svar på tråden Snittsamtal imorgon - ge mig era tips!