• Äldre 17 Apr 11:12
    5065 visningar
    11 svar
    11
    5065

    adoptera mitt systerbarn 11år och ev. nyfödd bebis Akut.

    Skriver "hen" osv för att vara lite anonym..

    Trauman, droger, hot och misshandel inblandat. De har redan tagit barnet två gånger tidigare, det skulle vara tredje gången gilt nu och då får vi i familjen aldrig mer se "vårt"barn.. Jag vill göra något innan det händer.. Som det är nu så växlar hen mellan mig, sin mormor och mamma. Men jag vill ha hen på heltid - mot min systers vilja. Hon är gravid och föder om en månad, brukar droger fortfarande trotts detta.. Vi är rasande och livrädda!! jag har själv en på fyra månader så jag vet inte om hennes bebis får det bättre någon annanstans. En chans i livet. Hen som är 11 år har redan upplevt helsike o behöver trygghet med någon i familjen-inte bland främmande. Jag vill inte vända mig till polis för då tar dom barnen direkt o vi har inte en chans.. Snälla hjälp mig med adresser, kanske kan man ringa någon anonymt... Råd osv. Mvh moster ledsen..


  • Svar på tråden adoptera mitt systerbarn 11år och ev. nyfödd bebis Akut.
  • Äldre 17 Apr 11:15
    #1

    Men hur hade du tänkt att det skulle gå till utan inblandning av polis och soc?

  • Äldre 17 Apr 11:21
    #2

    Socialtjänsten i hemkommunen är er enda chans. Brukar modern droger och missköter barnet så skall socialtjänsten ingripa! 

  • Queeni­e70
    Äldre 17 Apr 11:24
    #3

    Finns inte en möjlighet att få barnet vare sig familjhemsplacerat eller adopterat hos er, utan att blanda in myndigheter och socialtjänsten. Och om mamma inte vill ha barnet hos er även om man bedömer att hon ej själv kan ha hand om sina barn, så är chanserna mindre än minimala. Ni kan ju inte sitta där och underlåta att anmäla att barnen lever under vedervärdiga förhållanden, pga att ni för egen del är rädda att mista kontakten.

  • Äldre 17 Apr 11:28
    #4

    Barnet bor hos oss och mormorn oftast. Barnet Vill själv inte att vi anmäler för barnet har redan tagita ifrån och är livrädd för detta... Detta va ett trauma...Detta har inte med oss att göra-detta är för barnens skull inte för oss!

  • Äldre 17 Apr 11:42
    #5

    Till att börja mer kan du ringa soc anonymt och be dem vägleda dig vidare. Hoppas att det löser sig för barnen!
    Bra att du gör något!!

  • Äldre 17 Apr 11:46
    #6

    Jag tror ni har större chans att få behålla 11-åringen hos släkten om ni anmäler och visar att ni själva anser att mamman inte är lämplig vårdnadshavare. Kommer anmälan från någon utomstående finns risken att de tror att släkten inte förstår allvaret. Tycker att förslaget om ett anonymt samtal till soc för vägledning är bra!

  • J90
    Äldre 17 Apr 11:47
    #7

    Har varit i en liknande situation. Enda chansen, som de andra skriver, är soc. Och att de sätter in LVU på barnen, därmed har inte "Mamman" (skriver med "", då jag anser att de inte är Mammor som gör sånt här) något att säga till om.

    Ring soc och förklara situationen, hur 11 åringen känner, hur ni känner och att ni hemskt gärna vill att barnen bor med er där de känner sig trygga!

    Lycka till och en stor kram till er som agerar med barnens bästa i tanken!!!

  • Queeni­e70
    Äldre 17 Apr 11:52
    #8
    Mor87 skrev 2014-04-17 11:28:10 följande:
    Barnet bor hos oss och mormorn oftast. Barnet Vill själv inte att vi anmäler för barnet har redan tagita ifrån och är livrädd för detta... Detta va ett trauma...Detta har inte med oss att göra-detta är för barnens skull inte för oss!
    Ett barn kan inte avgöra detta, och ska absolut inte dras in i sådana diskutioner om att anmäla eller inte. Bara det faktum ATT ni diskuterar omkring huruvida man ska anmäla eller ej med ett så litet barn, gör att jag redan drar öronen åt mig vid tanken på att ni ska godkännas. Ni bidrar genom att bolla omkring med ungen, i osäkra förhållanden om huruvida "polisen ska komma" ett liv i hemlighet och i rädsla för myndigheter eller inte till en otroligt stor stressituation för barnet, som ett barn inte ska finnas i. Det ni borde göra är att trygga barnet i att mydnigheternas jobb är att se till att både barn och mamma ska få hjälp och att det ska bli tryggt för alla inblandade. Just nu är ni bara pusselbitar i ett icke fungerande socialt system för barnet.
  • Äldre 17 Apr 12:26
    #9
    Kasperina skrev 2014-04-17 11:46:34 följande:
    Jag tror ni har större chans att få behålla 11-åringen hos släkten om ni anmäler och visar att ni själva anser att mamman inte är lämplig vårdnadshavare. Kommer anmälan från någon utomstående finns risken att de tror att släkten inte förstår allvaret. Tycker att förslaget om ett anonymt samtal till soc för vägledning är bra!



    Jag har själv tänkt så och har nu bestämt mig.

    Jag kan flytta med barnen antingen på andra sidan sthlm eller härifrån helt.

    Tack för era svar.
  • Linnez
    Äldre 17 Apr 12:36
    #10

    Jag tycker det låter som att mamman träffar sin dotter och syster/mormor tar hand om ungen. kontakta soc

  • Äldre 17 Apr 23:46
    #11

    Tänker ni på barnets bästa så ringer ni o anmäler till soc - omedelbums!

Svar på tråden adoptera mitt systerbarn 11år och ev. nyfödd bebis Akut.