• Äldre 17 Apr 13:03
    3304 visningar
    6 svar
    6
    3304

    Tips om odling på balkong

    Hej!

    Jag kan ingenting om odling, men har en balkong som bara står tom och aldrig används så tänkte man kunde börja odla lite smått och gott där ute.

    Som sagt så kan jag inget om odling så har ingen aning om vad man kan odla på sin balkong så jag är helt enkelt ute efter tips på lätta saker att odla.

    Nu tänker jag såklart på ätbara alternativ tomater, örter osv.

    Så om ni har lust kom gärna med tips på vad man kan odla, och berätta gärna lite snabbt hur man går tillväga.

    Ska väl tilläggas att jag har bra med eftermiddags sol på balkongen om det nu spelar någon roll (helt nollställd på allt som har med odling att göra).

  • Svar på tråden Tips om odling på balkong
  • Äldre 17 Apr 13:27
    #1

    Örter, helt klart. De du använder mest. Tomater om du har söderläge (de vill ha mycket ljus). Potatis och jodgubbar/smultron. Krasse och sallad kan man också odla på balkongen. Om du kan sätta upp en spalje så kan du odla ärtor.


    There is a sacredness in tears....They are the messengers of overwhelming grief, of deep contrition and of unspeakable love
  • Äldre 17 Apr 18:20
    #2

    Tomater är lättodlade. Det är lite sent att fröså så köp en planta och plantera om i stor kruka eller hink. Gräslök är oxå lättodlat, gurka trivs oxå i skyddadevarma lägen så bara de får tillräckligt med sol så ska det gå bra. De går bra att fröså nu, de växer fort, annars brukar det gå att köpa färdiga gurkplantor oxå.

  • Äldre 17 Apr 19:40
    #3

    Du kan ha en hel balkonglåda med olika sorters bladkryddor, gräslök, citronmeliss, persilja. Tomat brukar gå bra, välj körsbärstomater som mognar snabbare. Du kan sätta några potatisar i en hink.

    Hur stor balkong har du? Det som är viktigt är vattningen om den är solig.

  • Äldre 22 Apr 20:04
    #4

    Rädisor är enkelt och tar sig snabbt. Tomat, paprika och chilipeppar är också enkelt, men de bör helst försås inomhus i förväg och det är nog lite sent på säsongen för det nu. 

    Annars är det enkelt med kryddor som dill, gräslök, persilja osv. Morötter borde också funka bra. Olika sorters bönor. Sallad. 

  • Äldre 29 Apr 13:02
    #5

    tack för svaren

  • Äldre 8 May 14:46
    #6

    Squash i säck. Bara att skära ett kryss så att det blir ett hål mitt på en liggande, köpt jordsäck och så peta ner en liten squash där. Antingen frö eller förodlad planta. De blir stora men ger för dem som lyckas god avkastning. Eller så kan man ha dem i rulle (stor svart hink). Rusta har billiga drivhus och snygga växttrappor i svartbetsad acacia som ger vådligt mycket odlingsyta att ställa krukor på för väldigt liten golvyta. Majs kan man odla på balkong också, man ställer några plantor i en stor kruka så att de kan pollinera varandra. Sallad, rädisor och sånt är annars givna favoriter. Ställ ut gul lök från köket som börjat gro och mjukna på en kruka jord och skörda blasten att ha i sallad.

Svar på tråden Tips om odling på balkong