• Madmoi­selle
    Äldre 19 Apr 00:44
    6256 visningar
    28 svar
    28
    6256

    Rikissa och andra bortglömda namn

    Rikissa var en vanligt namn på medeltiden och jag tycker det är väldigt vackert också. Men ingen heter så i Sverige idag. Det är lite skumt. Finns det några andra bortglömda namn som var vanliga förr som ingen (eller under tio personer) heter?


  • Svar på tråden Rikissa och andra bortglömda namn
  • Äldre 19 Apr 03:46
    #1

    Ri...kissa? Det kanske finns en anledning till varför det är bortglömt och undangömt.

  • Äldre 19 Apr 16:08
    #2

    Alette,Juliana,Valdine,Armida.

  • Äldre 19 Apr 19:49
    #3

    Rikissa är ju ett(tack och lov) gammalt bortglömt drottningnamn. Det känns väldigt svårt idag.

    En av mina favvos: Linnar. Jag är ganska säker på att fler än tio personer heter så, men jag älskar det så jag ville ändå namna det.

    Annat:

    Varg - 1300-talets "Oscar", men idag väldigt ovanligt som förnamn. Hipsterfräckt.

    Svedje - 7 personer heter så. Hittade det i en bok av PAF.

    Holmsten - en riddare från 1300-talet. Ingen heter så idag, men kapa hälften till Holme och det finns ett gäng.

    Aslo - Sett i gammal skrift om Kalmar. Ingen heter så idag, men jag har hört från annan namnexpert att det också är ett gammalt namn på Oslo.

    Aldemar - från samma skrift om Kalmar. 4 pers heter så idag. Tjusigt!

    Bendik - latinskt ursprung. Sett i flera historieböcker.

    Dagtor - ingen heter så längre.

    Gorm - danskt. Kunganamn.

    Guse - Finns bara som efternamn idag.

    Håvard - från runskrift. Inte helt ovanligt i Norge.

    Guve - Från samma runskrift. Finns också bara som efternamn idag.

    Alvis - nordiskt unisexnamn.

    Bonde - Hipsterfräckt.

    Berge

    Joen - Läst i flera historiska skrifter. Jag har fått intrycket att det var åtminstone relativt vanligt.  Fint! En av Ronjas rövare heter så.

    Jokum - vanligt namn på tyska invandrare under medeltid. Få heter så idag. Lite häftigt.

    Kettil   - Vanligt förr. Vanligt i Norge.

    Kjellvar - Endast 13 personer heter så idag.

    Linder - Senmedeltida. Vanligt som efternamn idag.

    Lindorm - Medeltida. Betyder drake. Har förstått att det återkom något kring naturromantiken.

    Lyre - Ingen heter så längre. Kan dock inte svära på att det någonsin varit direkt vanligt dock.

    Loar - Kanske kan funka efter "Lo-trenden"?

    Laurentius - Helgon. Sett i flera sammanhang. Danska kortformen Laurids också ovanlig i Sverige.

    Måne - Kan inte svära på att det har varit jättevanligt i Sverige, men jag har sett det i olika historiska sammanhang i alla fall. Ovanligt idag.

    Måre - Sett i historiebok om något slag. Ingen heter så i tilltalsnamn idag.

    Sigröd - Från runskrift. Ingen heter så.

    Orm - från samma runskrift. Sett på fler ställen.

    Sigur - Annan form av det idag vanliga Sigurd.

    Torgil -  Ett av mina favoritnamn. Sett nämnas flera gånger i historieböcker.

    Tjodolf - Sett lite överallt. Två heter så.

    Tule - från runsten och har sett det på flera andra ställen. Kanske lite negativ klang idag...

    Toste - Finare än  det vanligare Torsten i min mening.

    Tjalfe - Sett i annan namntråd.

    Ulvar  - Har också sett stavningen Ullvar. Från runskrift. I like!

    Unne  - Tjusigt och mjukt.

    Vigmar - förstått att det varit vanligt. Ovanligt idag.

    Öste - Snyggare än Östen. Ingen heter så idag.

    Öjar - Snyggare än Örjan.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 19 Apr 20:22
    #4

    Audhild - Finns också i kortformen Aud som är vanligare.

    Arnhild - från runskrift.

    Botilla  -  Endast fyra heter så idag.

    Edela - Endast åtta heter så.

    Elvor - 26 heter så. Känns rätt i tiden på något vis.

    Och där dog scb's hemsida så nu får jag bara gissa om namn är ovanliga idag ;) :

    Grunhild
    Grid
    Grimhild
    Gunda
    Gyda
    Heidrun
    Hilla
    Hervor
    Ingvild
    Ingvi
    Ingfrid
    Ingunn
    Märit
    Maren
    Majvi
    Odna
    Rikemor
    Ramborg
    Svenja
    Sigyn
    Sigun
    Solrun
    Sunna
    Snöfrid
    Ulvhild
    Vylda
    Åsta


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Madmoi­selle
    Äldre 19 Apr 21:27
    #5
    Jag är bara jag skrev 2014-04-19 16:08:40 följande:
    Alette,Juliana,Valdine,Armida.



    Över 1000 personer heter Juliana och över 100 heter Valdine och Armida. Men det är fina namn allihop.
  • Äldre 20 Apr 06:06
    #6
    fluu skrev 2014-04-19 19:49:22 följande:
    Rikissa är ju ett(tack och lov) gammalt bortglömt drottningnamn. Det känns väldigt svårt idag.

    En av mina favvos: Linnar. Jag är ganska säker på att fler än tio personer heter så, men jag älskar det så jag ville ändå namna det.

    Annat:

    Varg - 1300-talets "Oscar", men idag väldigt ovanligt som förnamn. Hipsterfräckt.

    Svedje - 7 personer heter så. Hittade det i en bok av PAF.

    Holmsten - en riddare från 1300-talet. Ingen heter så idag, men kapa hälften till Holme och det finns ett gäng.

    Aslo - Sett i gammal skrift om Kalmar. Ingen heter så idag, men jag har hört från annan namnexpert att det också är ett gammalt namn på Oslo.

    Aldemar - från samma skrift om Kalmar. 4 pers heter så idag. Tjusigt!

    Bendik - latinskt ursprung. Sett i flera historieböcker.

    Dagtor - ingen heter så längre.

    Gorm - danskt. Kunganamn.

    Guse - Finns bara som efternamn idag.

    Håvard - från runskrift. Inte helt ovanligt i Norge.

    Guve - Från samma runskrift. Finns också bara som efternamn idag.

    Alvis - nordiskt unisexnamn.

    Bonde - Hipsterfräckt.

    Berge

    Joen - Läst i flera historiska skrifter. Jag har fått intrycket att det var åtminstone relativt vanligt.  Fint! En av Ronjas rövare heter så.

    Jokum - vanligt namn på tyska invandrare under medeltid. Få heter så idag. Lite häftigt.

    Kettil   - Vanligt förr. Vanligt i Norge.

    Kjellvar - Endast 13 personer heter så idag.

    Linder - Senmedeltida. Vanligt som efternamn idag.

    Lindorm - Medeltida. Betyder drake. Har förstått att det återkom något kring naturromantiken.

    Lyre - Ingen heter så längre. Kan dock inte svära på att det någonsin varit direkt vanligt dock.

    Loar - Kanske kan funka efter "Lo-trenden"?

    Laurentius - Helgon. Sett i flera sammanhang. Danska kortformen Laurids också ovanlig i Sverige.

    Måne - Kan inte svära på att det har varit jättevanligt i Sverige, men jag har sett det i olika historiska sammanhang i alla fall. Ovanligt idag.

    Måre - Sett i historiebok om något slag. Ingen heter så i tilltalsnamn idag.

    Sigröd - Från runskrift. Ingen heter så.

    Orm - från samma runskrift. Sett på fler ställen.

    Sigur - Annan form av det idag vanliga Sigurd.

    Torgil -  Ett av mina favoritnamn. Sett nämnas flera gånger i historieböcker.

    Tjodolf - Sett lite överallt. Två heter så.

    Tule - från runsten och har sett det på flera andra ställen. Kanske lite negativ klang idag...

    Toste - Finare än  det vanligare Torsten i min mening.

    Tjalfe - Sett i annan namntråd.

    Ulvar  - Har också sett stavningen Ullvar. Från runskrift. I like!

    Unne  - Tjusigt och mjukt.

    Vigmar - förstått att det varit vanligt. Ovanligt idag.

    Öste - Snyggare än Östen. Ingen heter så idag.

    Öjar - Snyggare än Örjan.



    Måste bara fråga, vad betyder hipsterfräckt?
  • Äldre 20 Apr 16:28
    #7
    honeydew skrev 2014-04-20 06:06:56 följande:


    Måste bara fråga, vad betyder hipsterfräckt?
    Det är en stämpel jag själv nog hittat på... Tänker mig namn som hipster väljer för att de är "gamla" och ovanliga, men de passar ändå rätt i tiden. Svårt att förklara, det är mer en bild jag har än ord
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 20 Apr 17:25
    #8
    Madmoiselle skrev 2014-04-19 21:27:58 följande:


    Över 1000 personer heter Juliana och över 100 heter Valdine och Armida. Men det är fina namn allihop.

    Släktnamn som jag aldrig hört nån annan heta. Glad  En Kjellvar har jag dock känt för att hänvisa till listan ovan.
  • Äldre 20 Apr 17:49
    #9

    När jag släktforskar hittar jag många namn som inte är så vanliga idag, tex Brunhilda, Botilla, Petronella, Kjersti, Johnlina, Bolla, Eljena, Mauritz, Teofil, Torild, Christen,

  • Äldre 20 Apr 18:05
    #10

    Gustava och Tedolinda är två tjejnamn som jag hittade i de gammla kyrkböckerna.

Svar på tråden Rikissa och andra bortglömda namn