• Äldre 19 Apr 11:43
    5642 visningar
    6 svar
    6
    5642

    Vad gör man på scouterna?

    Är det en rolig aktivitet för barn (10-12 år)? Jag har ingen aning alls vad man gör på scouterna annat än knyter knopar och hjälper gamla tanter över gatan (ja ni ser, noll koll) så nu får ni berätta! Främst kanske sjöscouterna är det jag vill veta allt om.

  • Svar på tråden Vad gör man på scouterna?
  • Äldre 19 Apr 19:34
    #2
    Arbetsvegan skrev 2014-04-19 12:36:49 följande:

    Nu vet jag inte ingående vad sjöscouter gör - bara kott&pinnscouter.

    Egentligen handlar det om annat än naturen, grundprincipen för scouter är att fostra barn till välfungerande och ansvarstagande vuxna och det gör man med naturen som hjälpmedel. De lär sig att fungera som en i gruppen och ta ansvar så att helheten fungerar.  Man växer som människa genom att få och ta ansvar.

    Bilden illustrerar rätt bra vad man gör under terminerna:


    För att få någonstans att sitta måste man veta hur man surrar ihop slanor och för det måste man kunna knopar. För att laga mat måste man veta hur man förvarar och maten och varför hygien är viktigt. Man måste veta hur man tänder en eld för att kunna laga mat och då måste man veta hur man hugger ved och hur man gör om någon hugger sig i foten. Man lär sig att inget fungerar utan att alla gör sin del. Man lär sig att vara en förebild och lära de som inte kan.

    Detaljerna skiljer det sig en del mellan sjö och kott&pinnscouter men principen är att under terminerna lär man sig det man måste veta för att klara sommarlägret.
    Sen skiljer det sig oerhört mellan olika kårer och olika förbund, vissa är alltid ute andra är det aldrig. Vissa satsar massor på samarbets- och reflektionsövnigar typ hur är man en bra kamrat, andra gör bara det som ungarna tycker är kul (läs elda och surra). Vissa satsar bara på att vinna tävlingar (finns massor) andra satsar på att få behålla barnen.

    Jag tycker inte att scouter passar alla, beroende på kår såklart. det är precis som vilket intresse som helst, allt passar inte alla. Men i scouterna kan man inte uppenbart vantrivas med att samarbeta eftersom scouterna bygger på det. Det låter kul att sova i tält i en vecka men det är inte så jävla charmigt alla gånger då det hällregnar i en vecka och man inte får igång eldhelvetet, allt är blött inklusive sovsäcken, tältet liknar ett bombat Beirut och kompisen bara råkar klafsa med leriga stövlar på mascoten. men mitt i allt det där skitjobbiga finns det oftast något som gör att allt är värt det. Antingen kan det vara ett äventyr, en samlad kvällsfika i ett tält eller helt enkelt känslan av att man fixat det trots allt som gått galet innan.

    Sen är inte scouterna för alla hur mycket de än hävdar det. Många barn med särskilda behov söker sig dit, för den lilla gruppens skull,  men sanningen är att i princip alla ledare är helt outbildade inom det och föräldrar berättar sällan. Grupperna kan vara små men det är långt ifrån säkert.

    Men om man gillar natur och gillar ständiga utmaningar i lagom doser så kan det vara helt underbart bra.


     


    Stort tack för ditt långa och utförliga svar!
  • Äldre 28 Apr 11:12
    #5
    SVejsan skrev 2014-04-28 10:49:25 följande:
    Sanningen och säga så finns det inget enkelt svar.
    Själv varit scout i 7 år och sedan scoutledare i 8-9 år.
    Det finns ett grundprogram och ett antal pelare som det står på , bla annat de som har räknats upp ovan. Sedan så beror det på de ledare som är med, och deras intressen och specialkunskaper (är det sjöscouter så dominerar ju seglingen antagligen...).
    Aktiviteterna som kan ske på möten , lite beroende på ålder är tex: Sjukvårdsövningar, hantverk, klättring friluftskunskap inkl matlagning, surrningar osv , Naturkunskap, Teater, diskussion och livsåskådning (här beror det på graden om det är en kår som är religiöst bunden till ett samfund/ församling eller om det är en kår där enda religiösa ställningstagandet är att man skall respektera alla religioner (dvs att ledarna ej är knutna eller propsar på något). Ytterligare aktiviteter som uppskattas är helgutflykter, hajker och sommarläger...
    Jag har varit väldigt intresserad av den internationella aspekten som kommer när man blir lite äldre Har varit iväg på scoutresor/läger till Norge, Danmark, Italien Schweiz och Australien och träffat och lärt känna andra från andra länder deras kultur och fått vänner. 
    Det arbetas aktivt inom scouterna att på att alla skall kunna vara med, är det barn med särskilda behov så kanske man som förälder får tänkas ställa upp med.

    Sommaren som följer så skall mina barn 14 och 16 år iväg på scoutaktiviteter... Den yngre skall med 2 ledare och 14 barn från skilda delar av sverige åka till Norge, vandra och umgås med norska scouter. Sedan vara med i den egna kårens (scoutföreningens)  läger tema nordisk mytologi - ingår lite utklädnad i vissa programpunkter. Den äldre skall på samma kårläger, ut och fjällvandra någon vecka och sedan också jobba ideellt på en lägeranläggning med att tömma dass och "köra traktor"....

    Jag har sett att mina barn har lärt sig ansvar, respekt för andra,  och  samarbete, genom dessa aktiviteter förutom att de har det jäkligt kul smile5.gif .

    Scouter är också en relativt billig aktivitet också...Utrustning löser sig allt eftersom och behöver inte alls vara det senaste (funkar bra med förra generationens smile5.gif )
    Tack för ditt svar!
Svar på tråden Vad gör man på scouterna?