• Anonym (undrar)

    kliar!!

    Hej! Jag har haft atopiskt eksem sen jag var 2år och är nu 26år . Det var jättebesvärligt tills jag var ca 9år gammal och sen har det varit ganska lugnt tills jag var 14år och fick halsfluss och då bröt det loss en period. Fick då olika krämer av läkare. När jag var 16år blev det värre och fick då sola uvb på hudmottagningen. Gjorde det i ca 2år till och från. Sen var det ok. Blev gravid med första barnet när jag var 20år och var hur fin som helst, inte ett enda eksem i princip. När han föddes bröt det loss totalt och hela jag var täckt av eksem, helt lila , halsen och nacken var täckt så jag kunde inte vrida på huvudet. Ringde hudmottagningen som i sin tur ringde vidare och jag fick akuttid på annan ort med kortison och bad osv. Efter det så har det hållt i sig och blivit extremt mycket värre när jag är gravid. Har 3 barn nu. Får massor i ansiktet, händerna ser ut som en 90- årings, fötterna spricker, massor med eksem - ärr över benen som är som lila prickar. Allteftersom eksemen tilltagit så har jag blivit allergisk / överkänslig mot fisk, nötter, pälsdjur och pollen tror jag. Har aldrig känt av nåt av det förut. Detta har kommit de senaste ca 4åren. Nu till min aktuella fråga. Nu för tiden när jag sover framförallt men även på dagarna så kliar det i munnen nå vansinnigt. Det kliar så jag får bita med tuggtänderna på sidorna av tungan och så kliar fot långt bak i gommen/ halsen. Nyser jag så följs det av klåda i munnen. Ögonen kliar periodvis så dom blir svullna och röda också. Vad är detta?

  • Svar på tråden kliar!!
  • Allergiexperten

    Hej! Du beskriver symtom som jag absolut tycker ska utredas av läkare. Beskriv dina symtom och boka in tid för allergiutredning.
    vänliga hälsningar Anitha

  • Anonym (undrar)

    Ok tack så mycket! Har märkt senaste dagarna väldigt mycket av pollen tror jag. Det känns som man går utanför dörren och får en smäll i ansiktet med en förkylning. Små kliar i ögonvråna och ögonfransraderna, blir att göra ont bakom näsan, ont i halsen, huvudvärk och tät näsa med nysningar. Snyter mig hela tiden också. Dessutom när jag ligger i soffan och i sängen svider och rinner mina ögon. Sätter jag mig upp blir det bättre. Ringde för 3.5år sedan och bad om att få göra allergitest men fick till svar att det kan man inte få göra hur som helst heller. Tex pricktest var väldigt svårt att få komma och göra. Det jag kunde få göra var ett blodprov för att kolla födoämnesallergi. Det enda som visades var extremt lite på vete men så lite så jag inte skulle bry mig. Kanske ska försöka ringa igen och förklara mina symtom och hoppas på någon " snäll" receptionist/ sköterska som låter mig få en allergiutredning. Tack så mycket för ditt svar.

Svar på tråden kliar!!