• Anonym (rädd)

    Gravid - kan jag slippa blodprov?

    Jag är gravid. Det var inte planerat. Jag hade hoppats att jag skulle hinna ta tag i min nålrädsla innan men men..

    Hur många blodprov behöver man ta under en graviditet?
    Behöver man ta dropp eller något sånt under förlossningen?

    Jag är sjukt stick-rädd. Jag får dödsångest och panik. Jag slår sjuksyrror och flyr för mitt liv.

    Det kommer inte gå. 

  • Svar på tråden Gravid - kan jag slippa blodprov?
  • Anonym (Lisen)

    Obligatoriskt med blodprov under graviditeten och pvk under förlossningen.

  • Anonym (försök)

    Grattis. Klart ingen kan tvinga dig till blodprov, men det finns stora fördelar med att ta blodprov under en graviditet för att se att bebisen och du mår bra. Om du ej tar blodprov så kommer du att behandlas som en ev blodsmittad vid förlossningen av säkerhetsskäl för iblandad personal. Försök att gå och få hjälp för detta.

  • Anonym (försök)
    Anonym (Lisen) skrev 2014-04-20 20:45:55 följande:
    Obligatoriskt med blodprov under graviditeten och pvk under förlossningen.
    klart ingen kan tvinga en vuxen kvinna till blodprov. Vad ska de göra annars, tvinga till abort?
  • Anonym (Lisen)

    Jag tror inte att du måste kolla hb under graviditeten även om det är smart att göra det, men du måste ta reda på blodgrupp, hivtest, rubellaimmunitet, hepatit etc.

    Kanske att man kan slippa pvk uder förlossningen, men det är ju verkligen för sin egen säkerhet man har det!

  • Anonym (??)
    Anonym (Lisen) skrev 2014-04-20 20:45:55 följande:
    Obligatoriskt med blodprov under graviditeten och pvk under förlossningen.
    Det är inte alls obligatoriskt. Ingen vård i Sverige är under tvång om det inte föreligger speciella omständigheter. En vanlig graviditet räknas inte dit.

    För övrigt kan jag bara råda dig till ts att försöka ta tag i din nålfobi. Inga prover under graviditeten är obligatoriska, men de är för ditt och barnets bästa.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (försök) skrev 2014-04-20 20:47:26 följande:
    klart ingen kan tvinga en vuxen kvinna till blodprov. Vad ska de göra annars, tvinga till abort?



    Måste är givetvis ett relativt begrepp, men man äventyrar ju sitt barns liv, så det är ju lämpligt att följa vissa rekommendationer.

    En abort innehåller stick i de flesta fall, så det är väl inte riktigt ett alternativ. Tror kbt är bättre!
  • BELLAm2

    Du måste absolut ingenting.
    Enda gången det kan vara motiverat med dropp är om du skulle välja epiduralbedövningen. Med den kommer blodtrycksfall och värksvaghet som vanliga biverkningar. Det innebär att man kan behöva ge dig vätska och värkstimulerande läkemedel och då behövs givetvis en infart-sk. pvk, en tunn tunn slang in i ett blodkärl.

  • Anonym (rädd)

    Ursch. ryggbedövning är inte  något jag skulle våga. Jag har hellre ont. Jag är inte rädd för smärta.

    Skadade mig illa för ett år sedan och när ambulansen kom och ville ge morfin så tackade jag nej pga. rädslan. 



    Men räcker det med 1 blodprov då? För att testa för alla dem där sjukdomarna? Sen kan det vara klart?

  • Anonym (Hanne)
    Anonym (Lisen) skrev 2014-04-20 20:48:11 följande:

    Jag tror inte att du måste kolla hb under graviditeten även om det är smart att göra det, men du måste ta reda på blodgrupp, hivtest, rubellaimmunitet, hepatit etc.

    Kanske att man kan slippa pvk uder förlossningen, men det är ju verkligen för sin egen säkerhet man har det!


    Man måste inte men då blir man behandlad av förlossningspersonalen som om man bär på både hiv och hepatit. Kanske inte så rolig om man nu inte är det.
  • Baktakt
    Anonym (Lisen) skrev 2014-04-20 20:50:14 följande:
    Måste är givetvis ett relativt begrepp, men man äventyrar ju sitt barns liv, så det är ju lämpligt att följa vissa rekommendationer. En abort innehåller stick i de flesta fall, så det är väl inte riktigt ett alternativ. Tror kbt är bättre!

    Äventyrar sitt barns liv? Å herre min je! Här tar vi i från tårna och överdriver för kung och fosterfett! Prata med din BM, du är inte den första rädda hon träffar på. Det kommer att ordna sig.
Svar på tråden Gravid - kan jag slippa blodprov?