• Amandaaa88

    jätterädd & orolig!! tips?

    Förlossningen börjar närmar sig och jag får mer och mer panik för varje dag. Jag är beräknad den 16 maj..

    Jag är så rädd för smärtan, det enda jag har att jämföra med är en medicinsk abort som jag gjorde för ett par år sedan, var då i vecka 8.. Jag gjorde aborten hemma, från kl 9 på morgonen till 4 på eftermiddagen la ja bara ner i min säng o grät och ville bara dö av värkarna, tog två morfintabletter som jag hade fått, blev bara lite borta men smärtan fanns där konstant..
    Nu kan jag tänka mig att värkarna och sammandragningarna kommer att vara mycket mer smärtsamma under förlossningen..

    Har ni några bra förslag på bra smärtlindande? Lustgas ska jag ha, vill egentligen bara använda lustgas men jag tror knappast att jag klarar mig med bara de. Att ta nån spruta i ryggen vågar jag inte, jag är född med ryggproblem, min ryggrad är lite sne så det finns risk att dom sätter den fel. Riktigt störigt eftersom jag läst så mycket positivt om epidural..

    såååå orolig..

  • Svar på tråden jätterädd & orolig!! tips?
  • Hannaakp

    Jag var också rädd, tog lustgas som va jättebra men sen tog jag även epidural och smärtan var som bortblåst, det var så underbart! Jag har också scolios, ganska kraftig sådan, och jag kan garantera dig att dom inte sätter den fel, berätta att din rygg är sned så dom vet innan dom sätter. Dom vet vad dom gör och lycka till!:)

  • kixan

    Jag har aldrig varit rädd för smärta så, men tänk på att skillnaden mellan en abort/missfall och en förlossning är ju att förlossningen är en positiv upplevelse, alltså blir det lättare att hantera smärtan också.


    A -03, F -05, V -10
  • milania

    jag trodde jag skulle klara mig med lustgas, är väldigt nål/spruträdd så jag ville inte ta epidural men jag gjorde det sen ändå och det var rena himmelriket! Värkarna var som bortblåsta. Värkarna gjorde väldigt ont, lustgasen gjorde de lättare! När jag tagit epiduralen så tog det en timma och jag var öppen 10 cm (var öppen 5 när de satte den) så det där med att det tar längre tid om man tar epidural stämde inte för mig.


    Lycka till! :)

  • Flickan och kråkan

    Jag är inte alls särskilt smärttålig. Förträngde mest förlossningen inför första barnet. Hur det gick? Ja, det gjorde verkligen djävulusiskt ont. Har tre barn nu och det är fruktansvärt smärtsamt (enligt min upplevelse) att föda barn, smärtsamt och uttröttande, men det är något märkligt med förlossningssmärta. Den gjorde mig aldrig rädd och aldrig kom jag ens på tanken att be dem sätta en spruta i ryggen. Har kört med lustgas alla tre gångerna. 

    Det är svårt att råda någon annan för förlossningar och hur man upplever sin förlossning är så olika. Smärtan går oavsett inte att jämföra med annan smärta som har negativ orsak. Var öppen för alla typer av smärtlindring och så tar du det hela efter hand. Mycket få premiärbebisar som skuttar ut på en timme. Du kommer att ha tid att känna vad du behöver.

    Det kommer att gå fint .

  • Uliise

    Mitt bästa tips är att läsa boken Att möta förlossningssmärtan av Gudrun Abascal. En fantastisk bok som hjälper till med fakta, konkreta tips på hur man kan göra för att underlätta under en förlossning och råd om hur man kan tänka. Jag är övertygad att den hjälpte mig vid min förlossning för 4 år sedan. Ska läsa boken nu igen inför nästa förlossning

  • Sebsoul

    Varför oroa sig för förlossningen när det är något av det mest naturliga man kan göra!

    Kroppen vet hur den ska göra, och smärtan är individuell.

    Födde mitt första barn utan bedövning, hade endast lustgas tidigare men tyckte inte det hade någon effekt på mig.

    Mitt andra barn blev snittad, pga livmodern hade nån kant som inte ville dra tillbaka sig. Vägrade eda hela natten innan jag gav med mig. Det var skönt med 7 timmar utan smärta, men smärtan gick att uthärda! Det enda jag kunde tänka på var längtan efter bebis. Den längtan är så stark att man kan uthärda väldigt mycket!

    Hade värkar i ca 30 timmar innan jag blev snittad.

    Det som var mest jobbigt under hela vistelsen på förlossningen var bedövningen jag fick inför snittet. Kunde inte röra mina ben på några timmar, var bedövad från axlarna och ner! Kunde endast röra armar och huvud.

    Smärta kan jag acceptera, men USCH för att känna sig förlamad i hela kroppen!!

  • Hallonbåt02

    Epidural är en effektiv smärtlindrare, man är oftast så inne i hela förlossningen att man inte hinner att tänka på diverse rädslor man har.
    Det ända jag har tänkt på i förlossningsalen är att vara stark, om och om igen har jag upprepat det i mitt huvud och det hjälper enormt, sedan så finns det även profylaxkurser man gå där man kan få hjälp med tänk och hur man kan slappna av på bästa sätt.

  • mylittleponny

    Exakt vad är du rädd för?


    Jag tror att det är väldigt viktigt att prata om det, skriv ner hur du vill ha det, skaffa en doula, ta all smärtlindring du kan få, läs på om förlossningar, eventuellt se videos på¨andras förlossningar på tex youtube. Ju mer du vet, destu mer förbered kan du vara på vad som sker. känslor, upplevelser och tankar.

Svar på tråden jätterädd & orolig!! tips?