• Anonym (Anna)

    Hur gör man med försäkring/adressändring? hjälp!!

    Jag och min kille ska flytta till eget då vi bott hemma hos våra föräldrar eftersom han varit arbetslös i ett par månader och jag studerar. Nu har han dock fått jobb så vi kommer flytta till en lägenhet. Vi funderar dock på hur man gör med ett antal olika grejer! 

    Adressändring 
    Hur ska jag göra? Killen gör en adressändring eftersom att han annars inte kan göra reseavdrag via jobbet. Men jag? Måste jag vara skriven hemma för att kunna bli inackorderad eller ska jag göra en adressändring jag med?

    TV-licens
    Om jag är skriven hemma, måste vi betala tv-licensen då eller kan vi klara oss undan genom att jag är skriven hos mamma och pappa som betalar? På deras hemsida står detta: Till ett hushåll räknas de personer som bor och är folkbokförda på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t.ex. fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort.

    Hemförsäkring
    När ska den tecknas? Är lite lost när det gäller detta så tar tacksamt emot hjälp.

    Internet/tv/el abonnemang 
    När ska de tecknas? Vi flyttar in i juli.

    /Anna 

  • Svar på tråden Hur gör man med försäkring/adressändring? hjälp!!
  • Kerubmamman

    Vad menar du med inackorderad? Går du gymnasiet och bor långt från studieorten? 
    TV-licensen måste betalas eftersom ni har ett hushåll. 
    Kolla runt bland försäkringsbolag för att hitta nåt som passar er. Försäkring ska ni ha från dag 1. 
    Övriga abg är också bra att kolla runt i förväg eftersom det kan vara leveranstider på vissa saker. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Apotheosis