• selleri74

    Hälsoundersökning

    Hej
    Jag försöker googla mig fram vad som ingår i en hälsoundersökning men hittar ingen bra sida. Vad undersöks?
    Någon som vet något bra ställe i Sthllm?
    Jag är orolig att jag inte kommer att bli godkänd. Jag har nyligen börjat medicinera mot astma och jag har varit sjukskriven lite under senaste året av olika anledning. 
    Men testas man för astma tex. Eller är det bara blodprover?
    Jag funderar även på att börja äta någon liten dos mot GAD - är detta ngt som behöver komma fram? Jag känner mig inte psykiskt instabil eller mindre bra som förälder om jag skulle behöva ta ngt läkemedel mot detta men risken är väl att man inte får adoptera i så många länder då. Någon som har erfarenhet?
    Hur mycket behöver man berätta eller rättare sagt hur mycket är det som kommer fram?
    Kan man ta hälsoundersökning vart som helst eller krävs ngt intyg från ens husläkare?
    //Selleri74

  • Svar på tråden Hälsoundersökning
  • dalejo

    På Socialstyrelsens hemsida kan du få fram formulären för hälsoundersökning vid adoption. Det är olika om din vårdcentral ställer upp och gör den eller om du måste vända dig privat. Vi fick vända oss privat då ingen landstingsfinansierad vårdcentral där vi bor ville ta emot oss, men det är olika från stad till stad har jag förstått. Man gör ingen test för astma på hälsoundersökningen däremot går man igenom vilka sjukdomar du/ni har. Tror knappast att astma skulle hindra er från att adoptera det är en såpass vanlig diagnos. När ni utreds för medgivande hos familjerätten får ni berätta om era sjukdomar, det kan vilja få in ett intyg av behandlande läkare. Tror inte att astman ställer till något men däremot kommer dom nog att fundera lite över GAD (visst betyder det ångesttillstånd?) tänk på att ett adopterat  barn har mycket med sig i bagaget känslomässigt och har stort behov av trygga föräldrar om man då själv kämpar med ångest som kräver behandling så kanske man ska avvakta med adoption? Ni får ju först komma till en informationsträff på familjerätten när ni anmäler er till medgivandeutredningen där ska ni passa på att ta upp detta och fråga om hur era sjukdomar kan påverka utredningen. Ni ska INTE mörka några sjukdomar utan var ärlig, det här handlar inte bara om er utan i första hand om ett BARN som har rätt till trygga föräldrar. Varför man har en hälsoundersökning och tar upp era sjukdomar /diagnoser är ju för att säkerställa BARNETS trygghet, att ni finns kvar och att ni klarar av att ta hand om ett barn och att det inte är någon överhängande risk att ni avlider i förtid osv. Kontakta familjerätten så får ni svar på era frågor. Lycka Till!

Svar på tråden Hälsoundersökning