• Äldre 26 Apr 13:41
    2070 visningar
    21 svar
    21
    2070

    Gå ner i tid.

    Halloj!

    Tänkte prata med chefen om att gå ner i tid och att börja jobba 75% och vara mer med familjen. Men om han sätter krokben,vad ska säga då för argumentera emot? kan han neka mig?. Jobbar inom industrin. 

  • Svar på tråden Gå ner i tid.
  • Äldre 26 Apr 13:48
    #1

    Har du barn under 8 år? Isf har du rätt att gå ner i tid.


    flicka 2008 & pojke 2010
  • Äldre 26 Apr 14:06
    #2

    Japp, har 2 småttingar. 

  • En blå giraff
    Äldre 26 Apr 14:42
    #3

    Han har ingen laglig rätt att neka dig om du har barn under 8 år. Säg det bara om han börjar tjafsa. Annars vänd dig till facket om du ändå inte kommer någon vart. Men kom i håg att även om du jobbar 75 % är det chefen som bestämmer schema. Du har alltså inte rätt att vara ledig vissa speciella dagar om det inte passar verksamheten.

  • Äldre 26 Apr 14:56
    #4

    ok. Nej jag vill bara gå ner i tid,inge mer. 

  • Äldre 26 Apr 15:00
    #5
    En blå giraff skrev 2014-04-26 14:42:28 följande:
    Han har ingen laglig rätt att neka dig om du har barn under 8 år. Säg det bara om han börjar tjafsa. Annars vänd dig till facket om du ändå inte kommer någon vart. Men kom i håg att även om du jobbar 75 % är det chefen som bestämmer schema. Du har alltså inte rätt att vara ledig vissa speciella dagar om det inte passar verksamheten.

    Nja. Tvärtom. Arbetstiden ska förläggas enligt dina önskemål om det inte är en påtaglig störning för verksamheten. Rekvisitan för vad som räknas som påtaglig störning är rätt höga, och i en ev tvist åligger det ag att bevisa att störningen är påtaglig (eller vad det nu var för formulering). Det finns intressanta domar att läsa om man är intresserad
  • En blå giraff
    Äldre 26 Apr 15:02
    #6
    LinneaJosie skrev 2014-04-26 15:00:24 följande:

    Nja. Tvärtom. Arbetstiden ska förläggas enligt dina önskemål om det inte är en påtaglig störning för verksamheten. Rekvisitan för vad som räknas som påtaglig störning är rätt höga, och i en ev tvist åligger det ag att bevisa att störningen är påtaglig (eller vad det nu var för formulering). Det finns intressanta domar att läsa om man är intresserad smile1.gif
    OK det låter ju bra. Jag har bara fått höra detta att det är AG som bestämmer.
  • Äldre 26 Apr 15:05
    #7
    En blå giraff skrev 2014-04-26 15:02:02 följande:
    OK det låter ju bra. Jag har bara fått höra detta att det är AG som bestämmer.

    I normalfallet är det ju så, men när man går ner i tid med stöd av Föräldraledighetslagen gäller annat .
  • Äldre 26 Apr 15:12
    #8

    påtaglig störning säger ni. Jobbar som sagt inom industrin och det värsta tänkbara om jag går ner till 75% är att nån annan får köra min maskin(svetsmaskin) den tiden jag inte är på jobbet,alltså köra den i 2 timmar. Skulle inte vilja kalla det påtaglig störning eller vad säger ni?

  • Äldre 26 Apr 16:28
    #9
    Domino skrev 2014-04-26 15:12:06 följande:
    påtaglig störning säger ni. Jobbar som sagt inom industrin och det värsta tänkbara om jag går ner till 75% är att nån annan får köra min maskin(svetsmaskin) den tiden jag inte är på jobbet,alltså köra den i 2 timmar. Skulle inte vilja kalla det påtaglig störning eller vad säger ni?

    Nej, det räknas verkligen inte. Att behöva ta in någon som utför det arbete man inte hinner med på den nya, kortare arbetstiden är en högst normal konsekvens
  • Äldre 27 Apr 00:24
    #10

    Jo en annan grej. Hur ser det ut med lönen om jag går ner i tid? Tippar på att jag blir av med 25% av lönen?

Svar på tråden Gå ner i tid.