• Äldre 27 Apr 10:18
    30474 visningar
    69 svar
    69
    30474

    Vad är det värsta med en förlossning?

    Jag har alltid drömt om att vara gravid och få barn - fram tills min bästa vän fick barn och hade en mardrömsförlossning och sprack hela vägen till ringmuskeln. Jag är livrädd! Denna rädsla har blivit så stor att jag får panik av tanken på förlossning. Har funderat på att man kan göra kejsarsnitt men det finns många risker med en sådan operation och vill man ha 3-4 barn känns inte det riktigt som ett alternativ. Jag är även jätterädd för smärtan som kommer med en förlossning, jag har hört många berätta att de trodde de skulle dö och att de har skrikit "jag kommer dö", och det där skulle ge mig sådan panik om jag låg där och kände att jag helt tappade kontrollen över smärtan och den blev övermäktig.

    Jag har ju endast en förlossning (min bästa väns) att referera till och därför skulle jag vilja fråga här vad som var det värsta med din förlossning? Var det värkarna? Var det när barnet precis kom ut? Eller var det något annat? Vad var det du upplevde som det absolut värsta med förlossningen?

  • Svar på tråden Vad är det värsta med en förlossning?
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 27 Apr 10:32
    #1

    Jag är rädd/tycker inte om smärtan under öppningsskedet. Det gör rejält ont fast jag fört barn under 32h som 1h och 8 minuter. Men ont gör det ändå. Det bästa är när man känner att krystvärkarna kommer. Det är en befrielse. Jag har fött fem barn och väntar min sjätte. Har inte fått några men av mina andra fem så jag hoppas det ska gå bra denna gången också. Kan säga att jag är livrädd för operation så snitt går bort. Då får de söva mig.

  • Äldre 27 Apr 10:36
    #2

    Det värsta var att jag inte visste hur mitt barn mådde sen var det nog när barnets huvud ska ut men första gången så hade jag bedövning så det gjorde inte ont alls det kändes bara som en lättnad när jag fick höra första skriket.

    Får snart vårat tredje barn och er fram emot att träffa den lilla

  • Äldre 27 Apr 10:40
    #3

    Jobbigast tycker jag öppningsskedet är, det är drygt och gör ont och man kan inte göra något annat än att vänta. Krystvärkarna gör ju mer ont tycker jag, men då får man hjälpa till vilket gör att jag tycker det är mindre jobbigt.

  • Äldre 27 Apr 11:07
    #4

    Det dom gjorde ondast och var jobbigast för mig var öppningsskedet också. Jag hade ryggmärgsbedöving vilket gjorde att jag fick sova en stund, sen vaknade jag av att jag börjar krysta. Krystvärkarna gjorde inte alls ont, jag kände bara att det tryckte på neråt och att jag var tvungen att krysta. Men jag hade en jätte lätt förlossning, jag sprack bara lite lite, fick sy 3 stygn. Jag kände inte när jag sprack och inte när de sydde :)

    Om du någon gång blir gravid och har samma rädsla så kan du alltid prata med bm så kan du få bra hjälp med kurator osv :)

  • Äldre 27 Apr 17:28
    #5

    att man ofta är så trött efteråt :P 

  • Äldre 27 Apr 18:44
    #6

    Värsta för mig var att under en period så kräktes jag som bara 17, samtidigt som jag hade värkar och frös...

  • Äldre 27 Apr 20:37
    #7

    Det gör ont och är intensivt men jag kände aldrig, "det här kommer jag aldrig klara" eller "jag kommer dö". För mig var det positiv smärta. Smärtan finns där av en anledning och den kommer försvinna när barnet kommit.

    Rekommenderar boken Föda utan rädsla. Väldigt bra och flera konkreta råd och övningar. Hjälpte mig mycket. Köp den innan du blir gravid (eller låna på bibblan) och läs.

  • Äldre 27 Apr 20:44
    #8

    Det värsta var att jag inte trodde vi skulle hinna till sjukhuset. Att hålla emot krystvärkarna för att hinna in. 

  • Äldre 27 Apr 20:48
    #9

    Och jag tyckte de värsta var efteråt, då de skulle göra en gyn undersökning. Föll nästan ur sängen för jag ålade mig så mkt och vill bort därifrån! Gjorde såå ont!

  • Äldre 27 Apr 21:25
    #10

    fast tänk såhär: det bästa med en förlossning väger upp det "hemska"...

    men hade någon sagt det till mig innan jag fått barn hade jag inte trott dom. Så jag förstår dig, jag var själv "livrädd". I onödan.

    jag hade en underbar förlossning, tack vare en fantastisk barnmorska och undersköterska.
    Det värsta tyckte jag var 50 timmar med förvärkar som jag upplevde att ingen tog på allvar. Fick morfin 3 gånger, dom två sista gångerna hjälpte det inte.

    Förlossningen var fantastisk jämförelse med "förarbetet".
    När vår flicka väl var född trodde jag inte på det, för jag tänkte: det kan inte vara slut på "bara" detta.

    Det kommer gå bra för dig, mina råd är att kommunicera dina känslor/rädslor med din barnmorska. När jag var rädd la hon bara armarna om mig och viskade till mig precis vad som hade skett, vad som skedde och vad som skulle ske.

Svar på tråden Vad är det värsta med en förlossning?