• MammatillA

    Underlättning i vardagen för flerbarnsmamma. Råd snälla!

    Hej! Kort och gott - vad har ni för tips för att underlätta vardagen med matlagning (matvägran..) Städning aktiviteter kärleksrelation barn-förälder & förälder-förälder osv osv.

  • Svar på tråden Underlättning i vardagen för flerbarnsmamma. Råd snälla!
  • katastrofplantagen

    Planera, planera, planera! Gör listor, skapa och håll rutiner. Ang maten beror det på hur omfattande matvägran är. Jag har en matvägrare men hon får tydligen i sig vad hon behöver.

  • Dixie
    katastrofplantagen skrev 2014-04-27 21:42:29 följande:
    Planera, planera, planera! Gör listor, skapa och håll rutiner. Ang maten beror det på hur omfattande matvägran är. Jag har en matvägrare men hon får tydligen i sig vad hon behöver.

    Håller med - med god planering kommer man långt!!
  • MammatillA

    Tack! Men kan ni vara lite mer specifika? För ett ensambarn som blivit daltad med och är clueless när det kommer till planering - hjälp?! Är hemma med mina 3 barn under 4 år, gör allt hemma - lagar mat, städar, tvättar.

  • katastrofplantagen
    MammatillA skrev 2014-04-27 22:42:59 följande:

    Tack! Men kan ni vara lite mer specifika? För ett ensambarn som blivit daltad med och är clueless när det kommer till planering - hjälp?! Är hemma med mina 3 barn under 4 år, gör allt hemma - lagar mat, städar, tvättar.


    Då har du ju hjälp i hemmet till och med, så bra! :)

    Rada upp dagen detaljerat på ett papper. När ni ska äta och vem som ska duka, Bre ev mackor med mera.

    Schemalägg utevistelser, vad ni ska göra, vart ni ska gå, och vem som ska hjälpa till att klä på och så vidare.

    Gör så med allt ni gör under dagen.
  • JECJ
    MammatillA skrev 2014-04-27 22:42:59 följande:
    Tack! Men kan ni vara lite mer specifika? För ett ensambarn som blivit daltad med och är clueless när det kommer till planering - hjälp?! Är hemma med mina 3 barn under 4 år, gör allt hemma - lagar mat, städar, tvättar.

    På helgen så kan du och mannen storstäda och samtidigt tvätta tillsammans. När städningen är färdig så lagar en av er middag medans den andre klipper gräset. Sedan äter ni tillsammans och har hela eftermiddagen tillsammans. På söndagen så går en av er upp tidigt och storhandla medans den andre gör en härlig söndagsfrukost med barnen som ni kan äta tillsammans när den andra storhandlat klart. Sedan har ni hela söndagen till utflykter och familjemys. På vardagarna så kan du koncentrera dig på vardagstvätt och småstädning när du är hemma själv. När mannen är hemma kan ni hjälpas åt med matlagning och barnpassning.
  • modsey

    Jag skulle lägga städningen gemensamt på helgen med maken. Avsätt x antal timmar och har städrace utan att lägga hela dagen. Effektivt och utan att vara petnoga.Eller så städar en av er och den andre tar ut barnen.
    Har du råd annars skulle jag satsa på städfirma i alla fall en gång varannan vecka. Kan vara guld värt att komma hem till ett nystädat hus medans ni är på öppna förskolan, badhuset eller ute i skogen och grillar korv.
    mat; Matschema helt enkelt. En dag köttfärs, en dag korv, två dagar fisk, två dagar vegetariskt en dag helkött som bas.
    Ät tillsammans är mitt råd och låt barnen vara med på ett hörn och hacka lite och duka.
    På helgerna när barnen var mindre åt vi alltid en rätt tillsammans, som typ förrätt för oss men deras middag.
    Sen när de lagt sig åt maken och jag resten själva med skön musik i bakgrunden, levande ljus och kanske ett gott vin till. Blev lite senare men det var värt att få en romantiskt stund själva.

    Sen är ju den gyllene regeln att man inte hinner allt eller kan ha alla krav i hemmet som med äldre barn eller som utan barn. Man får blunda lite mer helt enkelt men med en grundstruktur och lite planering kommer man långt Solig

  • heine

    är varannan vecka pappa, göra veckohandling och har tagit in städhjälp varannan vecka så att vardagen flyter på bättre.. har mera energi åt barnen när dom kommer!
    Underlätta vardagen med att göra sysslor som är roliga istället..

  • Alexi

    Vi storstädar väldigt sällan utan tar lite smådelar då och då. Jag skulle avsky att känna att varje lördag ska ägnas åt städning i flera timmar. Jag kan dammtorka på onsdagen medan maten står i ugnen, städa badrummet på torsdag morgon, dammsuga torsdag kväll osv, dvs småstunder här och var.

    Vi har matplanering, ett rullande fyraveckorsschema med storhandling en gång per månad med precis alla basvaror som behövs för en månad och veckohandling en gång per vecka av grönsaker och mejeri. Det här har underlättat vår vardag enormt, vi behöver aldrig fundera på vad vi ska äta utan dagens middag finns alltid hemma.

  • metervara

    Jag gör så att jag lagar tillräckligt mycket lunch så att det även räcker till middag så behöver jag bara laga mat en gång per dag. Innan läggdags brer jag klart frukostmackorna och ställer in i kylen i en plastpåse och laddar kaffebryggaren, det underlättar mina mornar. Tar även fram rena kläder till mig själv på kvällen som jag lägger på toa så är det bara att hoppa i dom direkt efter morgonduschen. Städning tar vi lite i taget. Min man kanske dammsuger en dag och nästa dag så dammar jag. Toaletten brukar jag städa medan min dotter sitter och badar, då håller jag henne sällskap samtidigt som jag "gör lite nytta".

Svar på tråden Underlättning i vardagen för flerbarnsmamma. Råd snälla!