• chislin

    Ni som har en 3-månaders! Födda Januari/Februari 2014

    Tänkte det skulle vara kul att höra hur det fungerar för er alla! 

    - Hur stor är bebis? Längd, vikt.
    - Hur sover bebis på dagen/natten? 
    - Hur mycket äter bebis (om ersättning)?
    - Annat, vad som helst

    - Min pojk väger ca. 6,800 och är 62 lång
    - Sover ca 3 pass om dagen. Allt från 30 min till 2h. På natten är det en smärre katastrof. Vaknar ofta (har gjort sedan födsel), dels för mat och dels för att han bara verkar orolig. Han sover i egen säng bredvid vår. Måste vaggas i famn eller vagnas för att sövas.
    - För en månad sedan var han uppe i 180 ml var tredje timme....men har nu gått ner till 120-150...varför vet jag inte, han vill bara inte ha mer. 
    - Har börjat suga enormt på händerna och dreglar en massa. Älskar sitt babygym och även att "prata" och le. Är morgonpigg och väldigt kvällstrött..
    Har fått massor med skorv, har snuva och nyser sedan födseln och äter mjölkfritt. :) 

  • Svar på tråden Ni som har en 3-månaders! Födda Januari/Februari 2014
  • Josefine 039
    Hej, har en dotter född 6 feb. 

    - Hur stor är bebis? Längd, vikt.
    nu är det ett tag sen vi var på bvc, tippar på att hon är 63 lång och 6300 tung. Var betydligt "rultigare" för någon vecka sen, men nu har det jämnat ut sig. Upplever oxå att hon äter mindre. Innan fick vi komplettera med ersättning, men det slipper vi nu. 
    - Hur sover bebis på dagen/natten?
    Ellen sover ungefär 3 timmar åt gången på natten innan hon vill ha mat. Skulle gärna se att hon sov lite längre pass, har provet ge ersättning till natten (150 ml, men hon äter inte riktigt allt) men utan förändrat resultat. Hon sover 4-6 gånger per dag beroende på hur långa pass hon sover. För det mesta powernaps på ca 30 minuter. Ibland kommer hon till ro ordentligt och kan sova 1-2 timmar (gärna om hon får sova bredvid mig eller sambn).
    - Hur mycket äter bebis (om ersättning)? se ovan
    - Annat, vad som helst
    Hon gör små bubblor med munnen som "dreglar" ner på hakan som är konstant blöt.Tur det inte är kallt ute får då hade det blivit is Cool Pratar gör hon mest hela tiden och tittar/tuggar på sina händer. Mest har det varit högerhanden, men nu verkar hon upptäckt att där finns en vänster oxå. 

    Vad gör ni om dagarna? Är ni hemma, går på "stan"/köpcentrum, fikar etc?
    Vi är mest hemma, går på mamma/barnträning en dag/vecka. Det är trevligt. Har inte riktigt tagit tag och ta mig ut mer än så. Men det kanske inte behövs Oskyldig. Minst en promenad om dagen brukar det bli oxå.
  • Neysie

    Har en kille född 31 januari.

    - Sist vi vägde för 2v sen vägde han 5,4 kg och var 58 cm.
    - Har inte fått in så mycket regelbunden sömn på dagen än så han sover när han kan: har en väldigt aktiv storebror på 21 månader som håller bebisen vaken.
    Somnar runt 21 för natten och vaknar oftast 1-2 ggr innan 7 för att äta. Sover väldigt bra på nätterna tycker jag
    - ammar
    - är en glad liten prick som dock har nära till skriket så fort något inte duger. Vill helst vara hos mamma hela hela tiden och tycker att storebror är en väldigt intressant person att titta på. ð???

  • Neysie

    Vi är mest hemma om dagarna. Hälsar på kompisar ibland men oftast har vi så mycket att göra på helgerna då vi flänger runt att jag tycker det räcker för så små barn. Storebror går på dagis 15h i veckan men torsdagar och fredagar är det full rulle hemma hela dagen. Tack och lov att det är vår så man kan vara ute. ;) Har ni fler barn?

  • Sydney01

    Min son är född 19/2, väger nu ca 5600 g och är 54 cm lång.
    Sover 3 ggr/dag, 2h+2h+30-45min.
    Sover ca 10 timmar på natten. (Äter inte under denna tid)
    Käkar bara ersättning: 200ml + 200ml + 200ml + 180ml + 100ml på ett ungefär.

  • chislin
    Josefine 039 skrev 2014-04-28 09:16:44 följande:
    Hej, har en dotter född 6 feb. 

    - Hur stor är bebis? Längd, vikt.
    nu är det ett tag sen vi var på bvc, tippar på att hon är 63 lång och 6300 tung. Var betydligt "rultigare" för någon vecka sen, men nu har det jämnat ut sig. Upplever oxå att hon äter mindre. Innan fick vi komplettera med ersättning, men det slipper vi nu. 
    - Hur sover bebis på dagen/natten?
    Ellen sover ungefär 3 timmar åt gången på natten innan hon vill ha mat. Skulle gärna se att hon sov lite längre pass, har provet ge ersättning till natten (150 ml, men hon äter inte riktigt allt) men utan förändrat resultat. Hon sover 4-6 gånger per dag beroende på hur långa pass hon sover. För det mesta powernaps på ca 30 minuter. Ibland kommer hon till ro ordentligt och kan sova 1-2 timmar (gärna om hon får sova bredvid mig eller sambn).
    - Hur mycket äter bebis (om ersättning)? se ovan
    - Annat, vad som helst
    Hon gör små bubblor med munnen som "dreglar" ner på hakan som är konstant blöt.Tur det inte är kallt ute får då hade det blivit is Cool Pratar gör hon mest hela tiden och tittar/tuggar på sina händer. Mest har det varit högerhanden, men nu verkar hon upptäckt att där finns en vänster oxå. 

    Vad gör ni om dagarna? Är ni hemma, går på "stan"/köpcentrum, fikar etc?
    Vi är mest hemma, går på mamma/barnträning en dag/vecka. Det är trevligt. Har inte riktigt tagit tag och ta mig ut mer än så. Men det kanske inte behövs Oskyldig. Minst en promenad om dagen brukar det bli oxå.
    Min pojk är född bara två dagar före din...:) 

    Om dagarna är vi också mest hemma. Promenader nu då när det är så fint väder, och han sover ju så mycket bättre ute! Sällan jag går/åker någon annanstans....till mataffären typ...:) 
  • chislin
    Neysie skrev 2014-04-28 09:18:00 följande:
    Har en kille född 31 januari.

    - Sist vi vägde för 2v sen vägde han 5,4 kg och var 58 cm.
    - Har inte fått in så mycket regelbunden sömn på dagen än så han sover när han kan: har en väldigt aktiv storebror på 21 månader som håller bebisen vaken.
    Somnar runt 21 för natten och vaknar oftast 1-2 ggr innan 7 för att äta. Sover väldigt bra på nätterna tycker jag
    - ammar
    - är en glad liten prick som dock har nära till skriket så fort något inte duger. Vill helst vara hos mamma hela hela tiden och tycker att storebror är en väldigt intressant person att titta på. ð
     Här har vi en till som är glad men nära till skriket...:) Lägger jag ner honom på "fel" ställe på "fel" sätt så kan han gå från 0 till 100...:) Skönt att han sover bra på nätterna! Här kämpar vi fortfarande med att få till det. 
  • chislin
    Sydney01 skrev 2014-04-28 14:12:33 följande:
    Min son är född 19/2, väger nu ca 5600 g och är 54 cm lång.
    Sover 3 ggr/dag, 2h+2h+30-45min.
    Sover ca 10 timmar på natten. (Äter inte under denna tid)
    Käkar bara ersättning: 200ml + 200ml + 200ml + 180ml + 100ml på ett ungefär.
    Oj, vad skönt att han sover så bra på natten! (avis)...:) Min kille äter också mindre ser jag...men jag gissar att alla barn kräver olika. Han bökar runt rätt mycket och bråkar vid matning, så äter sällan upp...blir arg liksom. :)
  • Sydney01
    chislin skrev 2014-04-28 14:34:05 följande:
    Oj, vad skönt att han sover så bra på natten! (avis)...:) Min kille äter också mindre ser jag...men jag gissar att alla barn kräver olika. Han bökar runt rätt mycket och bråkar vid matning, så äter sällan upp...blir arg liksom. :)
    Jag trugar en del, helt klart. Men han äter alltid inom en timme. Försöker få ner så mkt mat det går under den timmen, sedan vaken en timme till och så sova på det sedan. Har verkligen jobbat med dessa rutiner och på senare tid har det helt enkelt burit frukt! Har dock inte tvingat fram något utan sonen har själv sovit över nattmålen.

    Ofta vaknar han dock till någon gång mellan 5-6 men somnar om med enbart napp (som han inte har från det att han somnar på kvällen till dess.)

    Önskar så jag gjort på samma vis med de stora barnen! De sov mkt sämre både dag och natt och var dessutom mkt gnälligare. Den här lille gossen är så glad och go att man blir chockad dagligen! :)
  • chislin
    Sydney01 skrev 2014-04-28 15:59:10 följande:
    Jag trugar en del, helt klart. Men han äter alltid inom en timme. Försöker få ner så mkt mat det går under den timmen, sedan vaken en timme till och så sova på det sedan. Har verkligen jobbat med dessa rutiner och på senare tid har det helt enkelt burit frukt! Har dock inte tvingat fram något utan sonen har själv sovit över nattmålen.

    Ofta vaknar han dock till någon gång mellan 5-6 men somnar om med enbart napp (som han inte har från det att han somnar på kvällen till dess.)

    Önskar så jag gjort på samma vis med de stora barnen! De sov mkt sämre både dag och natt och var dessutom mkt gnälligare. Den här lille gossen är så glad och go att man blir chockad dagligen! :)
    Det där låter intressant! Borde kanske försöka mig på det....äta under timme och få i honom mer mat så kanske han sover bättre på natten sen. Tack för att du delar med dig!
  • Sydney01
    chislin skrev 2014-04-28 16:02:25 följande:
    Det där låter intressant! Borde kanske försöka mig på det....äta under timme och få i honom mer mat så kanske han sover bättre på natten sen. Tack för att du delar med dig!
    Ge det ett försök! Skapa en rimlig rutin på dagen med någorlunda fasta tider för vaken+äta, umgänge, sova och om igen. Ungefär två timmar vakentid brukar va lagom när de är 2-3 månader. Så mkt mat det går att få ner under dagen och sedan sova natt på kvällen efter en tydlig kvällsrutin, t.ex. med bad och babymassage. Eller nått som passar er. Att komma ner till ett natt-mål i den här åldern är fullt möjligt! Vi har lite extra lyx som klarar oss helt utan natta-mat nu, otroligt skönt faktiskt! :)
Svar på tråden Ni som har en 3-månaders! Födda Januari/Februari 2014