• Anonym (Freja)

    Att skolka från jobbet, inte okej!

    Jag "skolkar" från jobbet idag och känner mig som en riktig bandit. Visst behöver jag vila och har vissa skäl till att inte vara där, men kanske inte just de jag uppgav. Detta får mig att känna mig som en riktig lurendrejare. Känns ju bra att veta att man har ett samvete i alla fall ;) 

    Har du sjukskrivit dig från jobbet utan att direkt vara sjuk? Varför?

  • Svar på tråden Att skolka från jobbet, inte okej!
  • Anonym (frihet)

    Ja, känner jag att jag inte orkar jobba eller ändå inte skulle kunna koncentrera mig ifall jag var på jobbet så brukar jag ringa in och säga att jag är sjuk. För mig blir det kanske en 2-3 sjukdagar i månaden vilket jag inte alls tycker är så farligt mycket, man jobbar ju för att leva, eller hur? Tungan ute

  • Anonym (Freja)
    Anonym (frihet) skrev 2014-04-30 08:18:21 följande:
    Ja, känner jag att jag inte orkar jobba eller ändå inte skulle kunna koncentrera mig ifall jag var på jobbet så brukar jag ringa in och säga att jag är sjuk. För mig blir det kanske en 2-3 sjukdagar i månaden vilket jag inte alls tycker är så farligt mycket, man jobbar ju för att leva, eller hur? Tungan ute
    Inget dåligt samvete? :)
  • Anonym (frihet)
    Anonym (Freja) skrev 2014-04-30 08:20:42 följande:
    Inget dåligt samvete? :)
    Nej varför skulle jag ha det? Viktigt att tänka på att i sverige så är rätten alltid på arbetstagarens sida, din arbetsgivare har ingen rätt att ifrågasätta hur mycket du är sjuk. 
  • Anonym (what?)
    Anonym (frihet) skrev 2014-04-30 08:18:21 följande:
    Ja, känner jag att jag inte orkar jobba eller ändå inte skulle kunna koncentrera mig ifall jag var på jobbet så brukar jag ringa in och säga att jag är sjuk. För mig blir det kanske en 2-3 sjukdagar i månaden vilket jag inte alls tycker är så farligt mycket, man jobbar ju för att leva, eller hur? Tungan ute
    2-3 dagar i månaden?? Det är alltså 20-36 dagar extra per år som du inte är på jobbet exkl. semester....
  • Frontline
    Anonym (frihet) skrev 2014-04-30 08:18:21 följande:
    Ja, känner jag att jag inte orkar jobba eller ändå inte skulle kunna koncentrera mig ifall jag var på jobbet så brukar jag ringa in och säga att jag är sjuk. För mig blir det kanske en 2-3 sjukdagar i månaden vilket jag inte alls tycker är så farligt mycket, man jobbar ju för att leva, eller hur? Tungan ute
    Tur du inte jobbar på mitt jobb säger jag bara...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Freja)
    Anonym (frihet) skrev 2014-04-30 08:22:43 följande:
    Nej varför skulle jag ha det? Viktigt att tänka på att i sverige så är rätten alltid på arbetstagarens sida, din arbetsgivare har ingen rätt att ifrågasätta hur mycket du är sjuk. 
    Jag håller iofs med de andra om att 2-3 dar i månaden är ganska mycket. Jag kanske sjukskriver mig någon eller ett par dar per år (utan att vara sjuk), om jag mår skit av andra skäl. Men aldrig utan dåligt samvete, haha
  • Anonym (frihet)
    Spyder skrev 2014-04-30 08:31:12 följande:
    Hoppas du inte gnäller när befordringar och löneutveckling uteblir.
    Arbetsgivaren får inte diskriminera på grund av sjukdom eller andra medicinska åkommor! Skulle arbetsgivaren göra det skulle det gå att likställa med att inte befordra en kvinna för att hon varit gravid/kan bli det!

    Händer det ska man direkt ANMÄLA det till FACKET!
  • ica
    Anonym (frihet) skrev 2014-04-30 08:22:43 följande:
    Nej varför skulle jag ha det? Viktigt att tänka på att i sverige så är rätten alltid på arbetstagarens sida, din arbetsgivare har ingen rätt att ifrågasätta hur mycket du är sjuk. 
    Det kan de visst göra. De kan göra en utredning via företagshälsovården. De kan även kräva sjukintyg från första dagen.
  • Anonym (olika)

    Det beror väl på vad man har för typ av jobb? Vore jag anställd i hemtjänsten eller vården eller något annat yrke där det är viktigt att alla är på plats och det får stora konsekvenser för arbetskamraterna, vårdtagarna och chefen (som får svårigheter att hitta vikarie) skulle jag definitivt INTE tycka att det var okej att stanna hemma bara för att jag "behövde vila". I så fall skulle jag nog se till att vila på min lediga tid, och försöka sova ordentligt på natten.

    Jobbar man i ett mer flexibelt jobb, där man har ansvar för sina egna grejer och ingen annan människa blir direkt lidande av att man justerar sina arbetstider efter behov är det en helt annan fråga.

Svar på tråden Att skolka från jobbet, inte okej!