• Maria05

    Viktig info om ADHD-medicin!

    Min psykiatriker och min psykolog påstår att effekten av ADHD-mediciner (metylfenidat) minskar/försämras om man samtidigt medicinerar med ångestdämpande (bensodiazepiner) och sömntabletter (t ex zopiklon).


    Har någon fått information om detta?


    Jag har googlat både på svenska och engelska och läst all möjlig facklitteratur, men hittar absolut ingenting! Är jag bara blind eller?!

    Nu är jag vuxen och fick diagnosen för ett år sedan, det kanske är annorlunda för barn?
    Jag har i alla fall väldigt låg dos då jag får extremt mycket biverkningar.


    Psykologen påstår att detta är sant och baserar sitt påstående genom kliniskt arbete inom öppenvården under minst 20 års tid. Min psykiatriker är minst lika erfaren och dessutom utbildad läkare, men har aldrig haft denna åsikt innan h*n träffade psykologen.


    Men nu använder psykmottagningen detta som en ursäkt för att inte skriva ut benso över huvud taget. Jag som har depression och svår ångestproblematik (GAD) i grunden blir snart tvungen att sluta med min ADHD-medicin, just pga att ångesten förstärks som en av biverkningarna.
    Det är bara under insättningen av metylfenidat jag behöver benso. När jag hittar rätt dos försvinner ångesten direkt, så det handlar bara om ett kortsiktigt bruk vid behov för att undvika fullskaliga panikångestattacker.


    Jag har aldrig missbrukat och det vet läkaren om. Under de senaste 2 åren har jag fått ca 25 st 5 mg Stesolid utskrivet och då behöver jag 10-15 mg vid varje tillfälle för att kunna hantera panikångesten. Så jag försöker överleva utan benso, men just nu befinner jag mig i helvetet…


    Och innan någon börjar gnälla: jag skulle mer än gärna slippa ångestdämpande, men när det är brist på personal inom landstinget så får man ingen annan hjälp. Det finns inga privata alternativ i mitt län och jag kan inte flytta flera hundra mil bara för det. Det är inte alla som bor i Stockholm (el någon annan storstad) där man kan välja och vraka.

  • Svar på tråden Viktig info om ADHD-medicin!
  • x0x0x0x

    Enligt Janusinfo där man kan kontrollera interaktioner ska de inte påverka varandra.

  • Fjärilslarv

    du kanske ska specificera att det gäller både adhd och add eftersom de får samma medicin, nämligen centralstimulerande....

  • Maria05
    Fjärilslarv skrev 2014-05-01 11:52:49 följande:
    du kanske ska specificera att det gäller både adhd och add eftersom de får samma medicin, nämligen centralstimulerande....
    Om du läser en gång till kanske du märker att jag specifikt skrev metylfenidat. Så vitt jag vet så får man metylfenidat som medicin både vid ADHD och ADD. 

    I min egen utredning står det både ADD och ADHD på flera olika ställen, det var tydligen inte så oerhört viktigt att specificera detta. Jag själv skulle säga ADD, men psykologen och psykiatrikern gör ingen skillnad.

    Men blir du nöjd om jag skriver AD/HD? Tyvärr kan jag inte ändra rubriken.
  • Fjärilslarv
    Maria05 skrev 2014-05-01 13:43:06 följande:
    Om du läser en gång till kanske du märker att jag specifikt skrev metylfenidat. Så vitt jag vet så får man metylfenidat som medicin både vid ADHD och ADD. 

    I min egen utredning står det både ADD och ADHD på flera olika ställen, det var tydligen inte så oerhört viktigt att specificera detta. Jag själv skulle säga ADD, men psykologen och psykiatrikern gör ingen skillnad.

    Men blir du nöjd om jag skriver AD/HD? Tyvärr kan jag inte ändra rubriken.
    Ja ADD och ADHD är ju olika saker.... H:et i ADHD står ju för Hyper, dvs hyperaktiv. är du inte hyperaktiv utan "bara" har koncentrationssvårigheter så har du förmodligen ADD.

    Så ja det är skillnad på adhd och add.
  • Lindsey Egot the only one

    Idag säger man adhd eller adhd utan hyperaktivitet (add).

    Även om du behöver stesolid för ångesten så kanske du skulle be dom skriva ut melatonin (Circadin). Det är ett ämne alla har i kroppen som ökar vid mörker och främst framåt kvällen/natten. Många med adhd får ångest just för att de har sömnproblem och inte kan sova.

  • Maria05
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-03 14:11:21 följande:
    Idag säger man adhd eller adhd utan hyperaktivitet (add).

    Även om du behöver stesolid för ångesten så kanske du skulle be dom skriva ut melatonin (Circadin). Det är ett ämne alla har i kroppen som ökar vid mörker och främst framåt kvällen/natten. Många med adhd får ångest just för att de har sömnproblem och inte kan sova.
    Tyvärr så beror min ångest inte endast på AD/HD. Jag har haft problem med dystymi, klinisk depression och GAD hela mitt liv. Jag har även hypotyreos som jag tror bidrar till ångesten.

    Däremot upplever jag att jag får ett oerhört lugn inombords, en stor känsla av frid, när jag kommer upp i rätt dos metylfenidat. Det känns som all ångest försvinner, men det kanske finns olika slags ångestkänslor?
    Min hyperaktivitet manifesterar sig som oro och ångest inom mig och mot det så hjälper medicinen.

    Att jag har svåra sömnsvårigheter beror främst på kronisk smärta. Det innebär att jag har svårt att somna och vaknar varje gång jag vänder mig om. Jag kan också bara sova max 5 timmar (ej sammanhängande) pga smärtan.
    Sedan gör depressionen och GAD att det är svårt att slappna av.
  • Primmeling

    Hej Maria05!

    Finns du kvar här? Hittade inlägg från 2014 och dina försök med adhd-medicinering och psykiatrin. Jag är precis där du var då. Hör av dig om du läser detta ??

Svar på tråden Viktig info om ADHD-medicin!