• prinsessanadia

    Vad börja träna om man har dålig kondition?

    Jag har i princip inte rört på mig mer än nödvändigt på ca 10 år och har därför ruskigt dålig kondition. Har många gånger funderat på att börja träna men tar aldrig steget då jag tänker att jag inte kommer klara av det. Jag skulle inte hitta någon motivation till att gå till gymmet så tänker väl mig mer något åt friskis & svettis hållet något dansinspirerat. Någon som har tips på olika pass som man klarar av som nybörjare som har så dålig kondition att jag tror att jag ska få en smärre hjärtattack av att springa upp för en trappa?

  • Svar på tråden Vad börja träna om man har dålig kondition?
  • Vlad

    Leta upp något program för enklare intervallträning. Jag började med 3 minuter gång och en minuts jogg (x3) ca 3ggr/vecka och sedan ökade jag successivt.

  • prinsessanadia
    Vlad skrev 2014-05-03 11:05:17 följande:
    Leta upp något program för enklare intervallträning. Jag började med 3 minuter gång och en minuts jogg (x3) ca 3ggr/vecka och sedan ökade jag successivt.
    Jag har försökt mig på det där och tycker det är så oändligt tråkigt så hittar ingen motivation till att fortsätta. Därav att jag tänker mig nått åt danshållet då jag tycker att sånt är kul. Men samtidigt måste det vara på en sådan nivå att jag som har kass kondition klarar av det. Det kanske inte finns?
  • Sorbus

    Klart att du kan klara det! Ta ett steg i taget bara. Det är lättare att motivera sig om man väljer aktiviteter som  man tycker om, så din idé om danspass låter jättebra. Jag känner inte till Friskis och Svettis pass, men alla träningsställen brukar ha olika typer av pass med olika svårighetsgrader, just för att det ska finnas något för både de träningsvana och de som är helt nya. Fråga personalen vilket pass som kan passa dig. Tappa inte sugen om det känns svårt i början, det blir snabbt lättare när du gjort det några gånger.

  • JaneBingley
    prinsessanadia skrev 2014-05-03 10:59:58 följande:
    Jag har i princip inte rört på mig mer än nödvändigt på ca 10 år och har därför ruskigt dålig kondition. Har många gånger funderat på att börja träna men tar aldrig steget då jag tänker att jag inte kommer klara av det. Jag skulle inte hitta någon motivation till att gå till gymmet så tänker väl mig mer något åt friskis & svettis hållet något dansinspirerat. Någon som har tips på olika pass som man klarar av som nybörjare som har så dålig kondition att jag tror att jag ska få en smärre hjärtattack av att springa upp för en trappa?
    nånstans måste du ju börja. har du inte ens kondis till att orka med ett allmänt gympa-pass på friskis & svettis så kan du ju göra som Vlad tipsade om viket låter som ett väldigt bra förslag. är det för tråkigt så börja med friskis & svettis men ta det lite lugnt så du orkar iaf 10-15 min och så ta en 5 min paus när du känner dig sliten. vill du inte det heller utan börja med något väldigt basalt så hör med en pensionärsförening, kanske de har nån senior-sitt-gympa nånstans närheten av dig som du kan köra intill du har lite bättre kondition. el prova fitness program på youtube. se där, massa bra förslag! så nu är det upp till dig att lyfta på arslet och bättra på kondisen!
  • Threezool

    Simma är även något som inte sliter på kroppen så mycket men man tränar många muskelgrupper samtidigt.

  • prinsessanadia
    Threezool skrev 2014-05-03 11:48:51 följande:
    Simma är även något som inte sliter på kroppen så mycket men man tränar många muskelgrupper samtidigt.
  • Lindsey Egot the only one

    Mitt råd är att börja på Friskis och Svettis på ett bas gympa pass. Då får man upp konditionen snabbt och sedan kan man gå på ett medel pass efter någon månad. De har även spinning och styrketräning också.

  • Madmoiselle

    Vii du träna Friskis och Svettis så ta deras lätta pass, Friskis har pass i tre nivåer. Du kan också börja simma (det var det jag själv gjorde) eller börja på vatten gympa. Det viktigaste är att du väljer något du tycker är kul, annars tröttnar man fort.

  • Örontrumpet

    Börja med vanliga promenader och gå så fort att du blir lätt flåsig sen håller du det tempot så länge du orkar.
    Kondition är det lättaste att träna upp så gör du det varje dag så kommer du mycket snart att märka skillnaden. Då är det mycket lättare att börja träna mer "på riktigt" i grupp.

  • Anghammarad

    Promenader har dessutom de fördelarna att de stärker skelett och leder utan att medföra någon större skaderisk. Dessutom får du frisk luft. När du efter ett par månader fått igång kroppen så kan du börja fundera på mer krävande träning. 

  • SVejsan

    Håller med inlägg #10 och #11: Börja med att promenera. Om du åker kommunaltrafik hoppa av lite tidigare och gå sista biten. När du fått rutiner och hittat "tiden" gå över till något annat. Hitta gärna en träningskompis så ni kan peppa varandra - annars är det lätt att hitta svepskäl.  Undrar hur många Gymkort som egentligen slutar användas efter de första två veckorna !
    Om du vill ha mål med promenaderna: geocacha. (geocaching.com) - funkar bra att använda en smartphone till det.

  • Adoniram

    Simma är bra att börja med om konditionen är helt kass.

    Men ofta har man bättre kondition och kan klara mer än vad man tror :)


    Hitta något som både är roligt och som är i en grupp. Helst samma människor i gruppen varje gång. En kombination av att det är roligt att träna, och en press på att man ska visa alla andra att man inte ger upp, funkar väldigt bra.


    Jeg gick ca. 15 år utan att träna något alls. Jag trodde min kondition var urkass, men bestämde mig för att göra något åt det. Jag började träna kampsport och inom ett år var min kondition bra (springer 10km på 50 min) och min livskvalitet avsevärt bättre.


    Så hitta något som är roligt och som är tilsammans med folk som kan motivera dig.


     

  • sportpappa

    Om man har så fruktansvärt dålig kondition att det är jobbigt att gå i trappor så är vad som helst en bra start. Börja med de små sakerna som att inte ta hissen eller bilen i onödan. Det går oftast att gå dit man ska och om det är lite längre så tar man cykeln. Använd ryggsäck för att bära saker när du går och cykelkorg och pakethållare när du cyklar.

  • mertkilic

    de bästa är om du börjar göra något du tycker om tex dans mm. du kommer  må mycket bättre om du lyssnar själv på din kropp med va du tål och hur mycket du borde typ springa eller joga för att bli bättre. de jag gör själv är att jag går ut ensam på natten eller morgonen, börjar jogga så långt jag kan bli dock helt färdig efter kort sträcka, vilar lite fortsätter så till jag känner min kropp och lungor är tränade. ! ha motivation du kommer garanterat bli bättre efter redan 2 veckor om du joggar varje dag !!!

  • Aniiee
    mertkilic skrev 2017-06-12 01:13:24 följande:

    de bästa är om du börjar göra något du tycker om tex dans mm. du kommer  må mycket bättre om du lyssnar själv på din kropp med va du tål och hur mycket du borde typ springa eller joga för att bli bättre. de jag gör själv är att jag går ut ensam på natten eller morgonen, börjar jogga så långt jag kan bli dock helt färdig efter kort sträcka, vilar lite fortsätter så till jag känner min kropp och lungor är tränade. ! ha motivation du kommer garanterat bli bättre efter redan 2 veckor om du joggar varje dag !!!


    Grattis till veckans trådlyft. =)
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Vad börja träna om man har dålig kondition?