• Äldre 4 May 15:03
    2309 visningar
    2 svar
    2
    2309

    Hämtning/Lämning (Borlänge-Stockolm)

    Hej! Jag undrar vem som har rätt/fel!?!
    För en tid sen separerade min dotters mamma och jag.
    Hon skaffade "ny" kille (tidigare ex), blev med barn med honom, de i sin tur flyttade upp till Borlänge, då han hade hela sin familj där etc.

    Vi var innan de flyttade upp till Borlänge på familjerätten & diskuterade angående flytten, om hur hämtning/lämning skulle gå till. Att dom skulle ta största ansvaret bara för att det var ju ändå dom som flyttade ifrån. (Jag har dock ALDRIG velat att som flyttat, men som pappa har man mindre rätt tydligen. Jag har aldrig heller godkänt någon flytt...).
    Det började bra, då som lämnade och hämtade hemma hos mig med deras bil, sen efter några månader blev det så att jag skulle behöva börja hämta dottern på Centralstationen i Stockholm, fine, absolut.. Det kan jag ställa upp på, det är ju ändå i Stockholm vi tidigare varit folkbokförda.

    Men nu sen tre månader tillbaka så vill mamman att jag börjar åka upp till UPPSALA för avlämning av dottern, vilket jag tycker är helt orimligt! Då det är dom som har beslutat sig för att lämna Stockholm..
    Jag har lämnat henne i Uppsala ett par gånger, men det var bara för jag trodde jag hjälpte henne, då hon inte hade tillgång till barnvakt.. Men det är ju inte mitt problem, inte när det kommer till hennes nya barn och liv.

    Hade hon bott kvar där hon bott tidigare hade jag haft en resväg på ca.2,5-3mil.. Nu blir det många mil extra. Samt att jag bara har dottern varannan helg!!

    Varför strular hon till allt, då allt gick smidigt från centralstation, till att skapa konflikter.

    Så.. Vad säger lagen?
    ...Till den som flyttar förbi Stockholms gränser, vad har dom för skyldigheter? Samt vad har jag för skyldigheter?

    Med vänlig hälsning, Henrik


  • Svar på tråden Hämtning/Lämning (Borlänge-Stockolm)
  • Äldre 11 May 22:14
    #1

    Vet inte om det finns någon lag, men det jag har hört så är det umgängesföräldern som ska hämta och lämna och om sträckan är under 10 mil så ska denne även stå för kostnaderna. Om det är mer än 10 mil bör boendeföräldern bidra utefter förmåga till det billigaste färdsättet. Men uf ska fortfarande stå för det praktiska.

    MEN, om boendeföräldern flyttar så har det, iaf på senare tid, varit så att denne får ombesörja hämtning och lämning.
    Det bästa är om ni kan få till ett umgängesavtal som klart och tydligt talar om vem som hämtar och lämnar och vart samt vilken tid.
    Även hur ni ska göra med lov och sånt, högtider och annat är det bra om det står klart och tydligt skrivet.

    Nu är det ju för sent, men kanske kan det hjälpa någon annan. För enkelhets skull använder jag din sits med mamman som flyttat.

    Om mamman vill flytta så kan hon göra det även om föräldrarna har gemensam vårdnad. Vill inte pappan godkänna flytten måste han snabbt som attan lämna in en stämning för intermisitisk dom på boendet hos honom. Sen görs en utredning om vart barnet ska bo.
    Om mamman hinner flytta innan så kan de anse att barnet nu är rotat hos mamman och så skrivs barnet där även fast hon har flyttat mot pappans vilja eftersom det är barnets bästa som beaktas.

  • Äldre 11 May 22:15
    #2

    Fast om mamman tar det hela till rätten så kan hon få igenom att ni kör varsin väg var.

Svar på tråden Hämtning/Lämning (Borlänge-Stockolm)