• Sunnys

    Myom i livmodern

    Jag vet att det finns trådar om detta, men söker ändå någon slags tröst. Jag har nyligen fått veta att jag har myom i livmodern. Myomet fyller livmodern och gynekologen kom ens inte in för att kunna undersöka hur stort det var. Jag ska börja äta esmya snart inför en operation och så att gynekologen kan undersöka myomet bättre då esmya förhoppningsvis krymper myomet. Jag och min sambo har stor barnönskan och nu är vi livrädda att jag ska bli steril av operationen. Berätta gärna era erfarenheter efter operation av myom INUTI livmodern.


  • Svar på tråden Myom i livmodern
  • Chr1ssan

    Hej, 

    Jag lider med dig! Jag sitter i samma situation, och ska idag ta första tabletten av Esmya i en tre månaders behandling att börja med. Dock oklart om jag kommer att behöva en operation, läkaren vill börja med tabletterna och se hur myomet utvecklar sig innan eventuell operation eftersom jag också har en stor barnlängtan!

    Jag hoppas att det har gått bra för dig! Hur mycket krympte myomet under de tre första månaderna ? Är operationen fortfarande inplanerad ? Eller hur har det gått?

    Hälsning Christina

  • Maja14

    Hej! Hur har behandlingen gått för er? Jag är inne på min tredje omgång av 3 - månaders behandling av esmya och jag har gjort tre stycken operationer innan dess. Behandlingen fungerar för mig men det går ganska långsamt. Har ni fått några märkbara biverkningar?

    Mvh M

  • Chr1ssan

    För snart 3 veckor sedan opererade jag bort flera myom 4-5 st ( trodde jag hade 2 ) med ett buksnitt.
    Tydligen sitter det 2 kvar, men som inte ska påverka en planerad IVF behandling till hösten . Håller tummarna för att dom två inte kommer att växa till sig.

    Tabletterna fungerade inte för mig, bägge dom större myomen som jag hade växte till sig. 

    Jag kan varmt rekommendera en operation. Gjorde min på Akademiska i Uppsala, och behövde inte alls vänta länge.

Svar på tråden Myom i livmodern