• majsan1980

    Hur ont gör det?

    Hur ont gör det att föda? Är det som mensvärk gånger 100 ? Är jätterädd för smärta men är rätt van med mensvärk

  • Svar på tråden Hur ont gör det?
  • MammaPe

    Det gör ont men inget du inte kan hantera. Går inte riktigt att jämföra med mensvärk, tycker jag. Värkarna är värre än själva utdrivningen.

  • Flickan och kråkan

    Du får nog olika svar från olika föderskor .

    Jag har fött tre barn med enbart lustgas. Det har gjort oerhört ont, men samtidigt har det gått bra och jag har aldrig tänkt tanken på att be dem sticka en nål i ryggen och har aldrig känt mig rädd under själva förlossningarna. 

    Värkarbetet i öppningsskedet tycker jag känns just som mensvärk. I början som svag mensvärk och mot slutet av öppningsskedet så att man bara vrålar och inte vet vart man ska ta vägen. Men man hinner vänja sig . Smärta ökar successivt (även med trean som gick väldigt fort).

    När krystningsvärkarna sätter igång så är det mycket av en befrielse. Känns annorlunda. Påminner mycket om magsjuka tycker jag. Du vet den där okontrollerbara känslan av att magen vänder ut och in på sig själv.....fast åt andra hållet då . Sedan står huvudet i öppningen och det känns som att kissa ut en melon - "Burn, burn, burn....the ring of fire" - och när huvudet är ute så känns det som en bläckfisk som rinner ut .

    Det kommer att gå fint. Efter första barnet var jag rädd för att beställa tandläkartid en månad efter förlossningen . Det är häftigt att föda barn. Urkraft bokstavligen. Det gör fruktansvärt ont, men samtidigt är det så positivt......man föder fram ett barn......ett BARN

  • LiKaZo

    Jag var också jätterädd, men måste säga att det var inte alls så illa som jag föreställt mig!
    Visst gjorde det ont, men det var hanterbart, och man vet ju att det är en smärta som är normal och som kommer försvinna. Jag koncentrerade mig på att andas lustgas när värkarna kom.
    Nu gick mina förlossningar ganska snabbt och jag gjorde det utan epidural, men hade det tagit längre tid hade jag nog velat ha epidural för att få lindring.

    Mitt råd: Oroa dig inte! Man går in i sig själv på ett sätt och tar sig igenom det, och känslan efteråt, när det helt plötligt är över och man sitter där med sin lilla bebis är het fantastisk, och man är förvånad över att det man oroat sig för i flera månader helt plötligt är över!

  • MeJustMe

    Födde med bara lustgas och jag kände inget alls.

    Spännande att se om det blir lika med barnet som kommer om några veckor.

  • Enniie

    Hur smärtan är, är ju olika för varje person samt graviditet.

    Jag brukar alltid säga att tandvärk är värre än att föda barn, i smärtskala, och då har jag ändå haft fyra förlossningar.

  • maribel

    Nej man kan inte jämföra med mensvärk ggr något. Kryst och slutfasen är hemsk men trots det föder man fler barn för när man får sin bebis är det värt allt!!

    Ska ha nr3 12maj!

  • Emy88

    Det gör väldigt ont men inte alls så ont som jag förväntat mig. Öppningsvårkarna var värst för mig men jag har haft ondare i magen vid riktigt jobbig diarré. Att krysta tyckte jag inte gjorde så ont , det var mest ett enormt tryck. Precis när huvudet kom ut skrek jag till av smärta men jag kan inte ens minnas hur det kändes nu efterhand för det gick över så snabbt. Något som däremot gör satans ont är om de blir tvungna att tappa på urin, aj! Dessutom kändes det som mitt underliv skulle brinna upp när jag kissade efteråt, vilket varade i två veckor.

  • majsan1980

    Låter som det gör rätt ont :( Än är det ett tag kvar som tur. Har aldrig varken haft magsjuka eller riktig tandvärk så kan inte relatera till det. Undrar hur jag ska kunna hantera denna smärta. Velar fram och tillbaka om jag ska försöka få snitt, men det är läskigt det också :(

  • chokladgroda
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-06 15:25:09 följande:

    Du får nog olika svar från olika föderskor smile1.gif .

    Jag har fött tre barn med enbart lustgas. Det har gjort oerhört ont, men samtidigt har det gått bra och jag har aldrig tänkt tanken på att be dem sticka en nål i ryggen och har aldrig känt mig rädd under själva förlossningarna. 

    Värkarbetet i öppningsskedet tycker jag känns just som mensvärk. I början som svag mensvärk och mot slutet av öppningsskedet så att man bara vrålar och inte vet vart man ska ta vägen. Men man hinner vänja sig smile1.gif . Smärta ökar successivt (även med trean som gick väldigt fort).

    När krystningsvärkarna sätter igång så är det mycket av en befrielse. Känns annorlunda. Påminner mycket om magsjuka tycker jag. Du vet den där okontrollerbara känslan av att magen vänder ut och in på sig själv.....fast åt andra hållet då smile1.gif . Sedan står huvudet i öppningen och det känns som att kissa ut en melon - "Burn, burn, burn....the ring of fire" smile2.gif - och när huvudet är ute så känns det som en bläckfisk som rinner ut smile1.gif .

    Det kommer att gå fint. Efter första barnet var jag rädd för att beställa tandläkartid en månad efter förlossningen smile1.gif . Det är häftigt att föda barn. Urkraft bokstavligen. Det gör fruktansvärt ont, men samtidigt är det så positivt......man föder fram ett barn......ett BARN smile1.gif


    Haha så kul beskrivning, håller med om precis allt!
Svar på tråden Hur ont gör det?