• 123456

    Återgång till blöja

    Min son drygt 3,5 år har sedan förra sommaren varit ”blöjfri ” (ej nätterna ). Fast egentligen har det aldrig fungerat. Han har sedan dess bajsat och kissat ner sig flera gånger per vecka tom per dag i perioder. Vi har ju nu efterhand förstått att han inte var redo att bli blöjfri förra sommaren men det är ju lätt att vara efterklok. Efter nu snart ett år med olika belöningssystem, fräcka kallingar, testat tjat, testat låta helt sköta själv, regelbundna rutiner med toabesök före och efter varje måltid måste vi nu testa något nytt. Han är inte förstoppad, håller sig inte, säger att han inte behöver när man frågar om han behöver gå på toa och kissar på sig strax därefter eller prövar att gå på toa och det kommer inget och sen kissar han ner sig strax därefter. Vi ska nu återgå till blöja i viss mån med förhoppning att han själv väljer bort den.  Inte för att han säger att han vill ha blöja för han väljer hellre kallingar. Har någon något råd om hur en återgång kan ske på bästa sätt??

  • Svar på tråden Återgång till blöja
  • solstråle2010

    Det låter som han inte riktigt är eller varit mogen för att sluta med blöja ännu precis som du själv skriver. Och då e det ju svårt att  känna och förstå vad man skall göra på wc. Kanske det känns läskigt att  släppa iväg det  på wc .Går det att sätta på blöja bara utan att göra så stor sak av det och inte göra så stor sak av potta eller toa men att du / ni själva alltid går på  wc (när ni vill att han egentligen skall försöka )att han ser Aha och kanske vill själv  försöka och samtidigt positvt  i förbifarten erbjuder honom om han vill försöka men inte göra för stor sak av det. Till sist kanske han börjar intressera sig och känna när han behöver. och när han själv börjar vilja sätta sig på wc/potta självklart visa  posiiv feedback men inte göra för stor sak av det men fortsätta gå själv samtidigt. Kanske prata om  något roligt ni skall göra efter wc besöket.

  • mariaheterjag

    Jag vet inte om det är rätt i det här fallet, men jag har bara sagt till min son att du får vara utan blöja men då måste du kissa och bajsa på toaletten. Om han inte vill det då måste han ha blöja. Jag gjorde alltså ingen stor grej av varken blöja eller kalsonger utan förklarade bara vad som gällde. Sen körde vi mycket med potta i början och hade en som stod i rummet där vi var (om han hade kalsonger) så att det skulle va lätt att bara snabbt gå dit. Påminde såklart om det såg ut som att han de vi mkt behövde...

  • En blå giraff

    Jag skulle inte ha återgått till blöja med ett såpass stort barn. Varför? Om han kissat/bajsat på sig under så lång tid så går det väl att stå ut ett tag till? För jag är övertygad om att han kommer att bli pålitligt torr inom några månader om han är drygt 3,5 år gammal! Det är ju snart sommar också och mer lättsamt även om det händer olyckor. Så kör på det ni gör nu med kalsonger istället så rättar det till sig. Min äldsta son var rätt sen med att bli pålitligt torr också. Han hade olyckor oftast dagligen tills han var drygt 4 år iallafall. Sen håller jag väl med om att din son TS säkert inte var mogen då ni började försöka få honom torr. Men det verkar dumt att återgå till blöja nu.

  • 123456

    Detta är otroligt tröttsamt. Nu är han över fyra år och efter några månader när jag faktiskt trodde att problemet var över så har han nu börjat kissa ner sig igen. Han säger inget utan går i kissiga kläder tills man upptäcker att han kissat ner sig... Vet inte vad man ska göra.

  • gossensmamma

    Du kanske kan ringa och prata med er BVC-sköterska och höra om hen har några tips?

    Det finns ju så kallade potträningsbyxor. Har inte använt till vår son, så jag vet inte hur dom funkar. Men det kanske är värt att kolla upp?

  • mariaheterjag

    Eftersom att han haft uppehåll då det gått bra så vet du ju att han kan i alla fall. Tror du att det kan vara så att han helt enkelt inte orkar gå på toaletten? Är för inne i leken eller så?

    Min son började lite så och då gjorde jag det till en stor grej varje gång det hände att "oj vad jobbigt nu måste vi byta kläder och duscha osv" jag var alltså inte arg utan mer jobbigt för hans skull. Och då insåg han rätt snabbt att det inte var "värt"

    Du skrev att du testat belöningssystem men kanske att belöning varit för långt bort? Han kanske behöver få en liten belöning som han verkligen uppskattar varje torr dag för att han verkligen ska märka att det lönar sig. Om det funkar så får ni ju trappa ned på belöningar sedan eller slå ihop dem till en större.

    Jag är verkligen ingen expert utan bara lure lite tankar

  • AnnaNils

    Håller med föregående. Min son var redo men lite lat i början. Han kissade i kalsongerna, klev ur dem där han stod och fortsatte leka utan brallor. Inga bekymmer för honom när mamma tog hand om golvtorkande och tvätt. För honom var det ju lika smidigt som en blöja.

    Så jag lät honom vara med och städa. Han fick själv torka golvet (obs! inte som en bestraffning utan sa bara "oj nu får du torka golvet, här har du trasan") och så fick han följa med ned i tvättstugan (vi bor i villa så det var inte så långt) och kasta in kallingarna i tvättmaskinen. Ett kort avbrott i leken likt det man gör när man går på toaletten.

    Efter två dagar var han torr.

Svar på tråden Återgång till blöja