• Anonym (arg)

    min man har kondylom hjälp

    Har varit ihop med min man i snart 8 år. Har nu fått reda på att han har kondylom. Vårta uppkom efter sår med rakhyveln.
    Någon som varit med om liknande att kondylom kommer efter flera år utan att varit med någon annan?
    Ska man kolla upp vem av hans gamla partners som haft kondylom?
    Någon som blivit smittad av någon som inte haft vårtor?
    Känns som sjukvården inte vet mycket om denna sjukdom alla säger olika.

  • Svar på tråden min man har kondylom hjälp
  • Anonym (Y)

    Kondylomviruset är vanligt och finns hos de flesta. Han kan ha haft det hur länge som helst. Det är möjligt att du har det, invändiga vårtor är svåra att upptäcka.

    Smittan spåras inte. Dels är kondylom i sig inget allvarligt, dels så går det inte att spåra. Det kan ligga så långt bak i tiden och det finns inget test man kan ta. Utan synliga vårtor vet man helt enkelt inte om man har det eller ej. Vårtorna i sig kan behandlas men viruset har man kvar så det finns inte något att göra.

    Hos VC kan han få medel att pensla på.

  • Anonym (John)

    Jag slängde faktiskt upp en tråd igår där jag bland annat förklarade att samma sak hänt mig. Uppkom inte förrän jag rakade mig och det säger väl en del. Antingen har man blandat ihop sina rakhyvlar eller så blev det ett utbrott på grund av att man hade ett öppet sår och så hade man sex tillsammans, so on and so on. 

    Vad jag har läst på internet kring detta nu är väl att vissa har hyfsat lätt att bli av med vårtorna om de ligger i med någon metod. Skillnaden ligger väl i att vissa blir immuna mot sjukdomen och får inga fler utslag men vissa får utbrott flera gånger i livet hur mycket de än försöker. 

    Själv hoppas man såklart att man tillhör den tidigare gruppen så att man på något plan kan kalla sig "frisk" och inte behöva känna sig som något missfoster eller outsider som inte får va med på det roliga längre. 

    Det som verkar vara överlägset framgångsrikast och skonsammast, OCH som dessutom är en hemmakur är ricinolja/äppelcidervinäger-hemmakuren. Har haft mina vårtor i ett halvår nu så eftersom de inte "trillat av" av sig själva än, som läkaren och andra källor säger gör med tiden, så tänkte jag försöka bekämpa dem själv. 

    En av dom har jag tänkt frysa bort, vilket också är en metod. Nu är jag ingen biolog men jag kan väl tänka mig att om man gjort ett ingrepp eller en intensiv behandling som fått bort vårtorna, behöver man nog ändå fortsätta behandligar och ta hand om sig själv där nere för att hindra återfall. Har de försvunnit av sig själva så är det ju kroppen som tagit hand om dem och skaffat sig ett immunförsvar mot dem. Tar man genvägen så är man inte i mål än utan måste låta tiden ha sin gång ändå och hoppas i framtiden på att man inte slarvar eller har otur med återkommande utbrott.

    Man får ju komma ihåg att det är vårtorna och blodet som viruset ligger i som smittas, så har man råkat få ett skärsår så ska man bara ge fan i att ha sex. Har man fått lite skavsår på penisen efter äventyr så hade jag själv tvättat mig ganska frenetiskt efteråt och inte somnat med en "after sex"-penis. 

    Själv tampas man med huruvida man ska låta bli att ha sex eller ej om den ene partnern har vårtor kvar. Vill man verkligen bli kvitt med vårtorna kan man ju inte slarva på den fronten för är man en sån som har svårt att bli kvitt med vårtor kan jag tänka mig att man varken kommer närmare eller längre ifrån sitt mål. 

    Rätta mig jättegärna om jag har fel någonstans för jag har mest gjort min egen tolkning av det jag läst på olika forum i sverige och globalt. 

  • Anonym (Jo)

    Äppelcidervinäger verkar inte det minsta skonsamt, inte för kvinnor iaf då det liksom fräter på huden. Inte riktigt något man är så sugen på att ha i underlivet. Det finns receptfri medicin på apoteket att pensla på, fungerar utmärkt.

    Jag fick själv kondylom för 10 år sedan, det försvann efter penslande men har nu dykt upp igen

    Det kan komma när som helst.

  • Selfish Geene

    Ot men ändå inte: vaccinera era barn mot hpv (viruset som orsakar kondylom och de flesta fall av livmoderhalscancer)

    Även pojkarna!

  • Anonym (fråga)

    Om man inte har vårtor, smittas man iallafall? Jag låg med en och den säger efteråt att den haft kondylom i ungdomen och är över 45 nu. 

  • Anonym (??)
    Anonym (arg) skrev 2014-11-11 23:17:04 följande:
    Ja det kan smitta ändå.
    Anonym (arg) skrev 2014-11-15 16:31:58 följande:
    Någon?
    Du svarar ju på din egen fråga! 

  • Anonym (Frisk.)

    Kondylom kan man bli frisk ifrån! Och de är inget farlig köns virus.

    Jag blev smittad när jag var 17, blev helt friskförklarad när jag var närmare 19 ;) de berodde på att jag hade bra immunförsvar och de hade tagit hand om det. Har man kondylom ska man äta bra mat och ta hand om sig själv, då klarar kroppen av att bota och ta bort viruset :) så de är ett TIPS till er alla, de är inget man behöver deppa ihop för, de är verkligen inget som gjorde livet surt för mig. Visst fick inte många vårtor, och de varierar ju också från individ till individ, hur mycket man får. Men får man synliga vårtor, så raka inte underlivet, utan låt de vara , ät bra mat och vitaminer så kroppen mår bra, då försvinner det:)

    Och det är ingen KÖNSSJUKDOM, de är ett virus, såå de finns inte med i smittskyddslagen, så dädör BEHÖVER man inte tala om det, även om man bör göra det. Jag har vart öppen om det, men inte den jag blev smittad om. Så man gör som man vill. Men det är ju att rekomendera att skydda sig, och tala om det. Även om inte kondom skyddar mot vårtorna som finns utvändigt.. Tyvärr... Men om man har invändiga eller på ollonet, på med kondom :)

  • Anonym (??)
    Anonym (Frisk.) skrev 2014-11-15 20:46:52 följande:
    Kondylom kan man bli frisk ifrån! Och de är inget farlig köns virus.

    Jag blev smittad när jag var 17, blev helt friskförklarad när jag var närmare 19 ;) de berodde på att jag hade bra immunförsvar och de hade tagit hand om det. Har man kondylom ska man äta bra mat och ta hand om sig själv, då klarar kroppen av att bota och ta bort viruset :) så de är ett TIPS till er alla, de är inget man behöver deppa ihop för, de är verkligen inget som gjorde livet surt för mig. Visst fick inte många vårtor, och de varierar ju också från individ till individ, hur mycket man får. Men får man synliga vårtor, så raka inte underlivet, utan låt de vara , ät bra mat och vitaminer så kroppen mår bra, då försvinner det:)

    Och det är ingen KÖNSSJUKDOM, de är ett virus, såå de finns inte med i smittskyddslagen, så dädör BEHÖVER man inte tala om det, även om man bör göra det. Jag har vart öppen om det, men inte den jag blev smittad om. Så man gör som man vill. Men det är ju att rekomendera att skydda sig, och tala om det. Även om inte kondom skyddar mot vårtorna som finns utvändigt.. Tyvärr... Men om man har invändiga eller på ollonet, på med kondom :)
    Men du har ju alltid viruset i kroppen, precis som herpes. Man blir inte frisk förklarad från kondylom, vårtorna kan komma tillbaka om 3 eller 15 år. 
  • Anonym (Frisk.)
    Anonym (??) skrev 2014-11-15 20:52:01 följande:

    Men du har ju alltid viruset i kroppen, precis som herpes. Man blir inte frisk förklarad från kondylom, vårtorna kan komma tillbaka om 3 eller 15 år. 


    Du ska nog läsa på lite mer. Man kan visst bli av med det helt och hållet. De är inte som herpes.lååångt ifrån.
  • Anonym (??)
    Anonym (Frisk.) skrev 2014-11-15 20:59:28 följande:
    Du ska nog läsa på lite mer. Man kan visst bli av med det helt och hållet. De är inte som herpes.lååångt ifrån.
    Jag har läst på så mycket jag bara kan. Herpes virus ligger latent i kroppen hela livet och det gör troligtvis kondylom också!  Man kan inte säga helt säkert för det är ingen som vet! Det man vet är att människor har fått återfall efter flera år och därför ligger troligtvis det latent i kroppen också. 
  • Anonym (arg)

    Har läst att kroppen läker ut det av sig själv till slut.

  • Anonym (John)

    Den som tror att man kan bli av med det helt och hållet från kroppen är inte särskilt smart. Den som trots har fått höra motsatsen och ändå är säker på sin sak är ännu dummare. 

    Har du kondylom så har du. Men vissa personers immunförsvar har kontrollen över viruset och därmed kan vissa vara utan utslag genom hela livet.

    Och sen när skulle kondylom inte vara en könis bara för att det är ett virus? Hört talas om HIV/AIDS? 

  • Anonym (jag)

    Undrar om nån kan svara på min fråga. Har haft kondylomvårtor i snart 10 mån! Blev smittad av en som inte haft vårtor på flera år. Då körde vi utan kondom in och ut och sen tog på det (så skiten smittas tydligen väldigt lätt, även efter 10 års fri från vårtor) första vårtan fick jag efter ca 5 veckor. 
    Min fråga är varför får jag mer vårtor när jag tar bort en? Och varför uppkommer de efter sex? 

  • Anonym (John)
    Anonym (jag) skrev 2014-12-22 22:57:57 följande:

    Undrar om nån kan svara på min fråga. Har haft kondylomvårtor i snart 10 mån! Blev smittad av en som inte haft vårtor på flera år. Då körde vi utan kondom in och ut och sen tog på det (så skiten smittas tydligen väldigt lätt, även efter 10 års fri från vårtor) första vårtan fick jag efter ca 5 veckor. 
    Min fråga är varför får jag mer vårtor när jag tar bort en? Och varför uppkommer de efter sex? 


    Du hade behövt ta en biologilektion. Ditt immunförsvar ligger på en viss nivå, en styrka. När du har sex överöser du din hud med viruset eftersom ni båda har kondylom. Viruset tar sig in i sprickor i huden och i de väldigt känsliga och kapillärrika slemhinnorna. Stundvis kanske ditt immunförsvar inte pallar trycket och vårtor får fäste. Speciellt gäller detta när man fortfarande inte haft det så längt. Det kan ta år för ens immunförsvar att byggas upp tillräckligt för att hålla kondylom stången. Vissas immunförsvar pallar aldrig i hela deras liv trycket. Ödet. Bästa man kan göra är att göra det till en vana att alltid alltid tvätta sig skitnoga efter man haft sex för att göra det lite lättare för ens immunförsvar. Struntar man i det, tänker att man duschar imorgon bitti istället. Då är det kanske inte konstigt att det ploppar upp vårtor snart. Vad gäller att de kommer upp mer och mer efter du tagit bort dem kan ha att göra med att vårtornas rot är såriga eller nått när de nyss trillat av, vilket innebär en perfekt källa till mer virus i närområdet. Tvätta tvätta tvätta!
Svar på tråden min man har kondylom hjälp