• Äldre 8 May 12:07
    29208 visningar
    958 svar
    958
    29208

    Religion i Sverige

    Vad tycker ni om ett mångkulturellt land, är det bra eller dåligt. Ska vi fortsätta eller har vi gått för långt?
    (Detta är en sak till skolan, har inga egna åsikter :) )

  • Svar på tråden Religion i Sverige
  • Äldre 8 May 12:11
    #1

    Det är bra att alla religioner får ta plats. Men ingen religion ska få sätta sig över någon annan. Och ingen religion ska ha inflytande i politiken. Ett sekulariserat samhälle är bäst för alla.

  • Äldre 8 May 12:28
    #2

    Har inga problem med att bo i ett mångkulturellt land! Det är kul att Sverige har influenser från hela världen. Men invandringen för mig är en annan sak. I mina ögon har invandringen blivit ett problem.

  • Äldre 8 May 13:02
    #3

    "En sak till skolan"? Vad är idén? Skall du sammanställa argument för och emot religion och/eller mångkultur (rubriken nämner ju just "religion") tagna från Familjeliv, försöka uppskatta hur stor andel som är ok med religion och/eller mångkultur eller vad?

  • Äldre 8 May 22:31
    #4

    Bara en tanke!

    Har egentligen Sverige någonsin varit så mångkulturellt som det är idag? Har Sverige någonsin haft så många olika etniska grupper inom sina gränser som idag?


    Det är mycket man ska ta hänsyn till i ett sådant samhälle. Kan man inte tänka sig att det då också kan uppstå problem? För det kan ju till slut bli ganska många åsikter, traditioner mm, mm man då till slut måste ta hänsyn till.

  • Äldre 14 May 21:38
    #5
    Nidingbane skrev 2014-05-08 22:31:35 följande:
    Bara en tanke! Har egentligen Sverige någonsin varit så mångkulturellt som det är idag? Har Sverige någonsin haft så många olika etniska grupper inom sina gränser som idag? Det är mycket man ska ta hänsyn till i ett sådant samhälle. Kan man inte tänka sig att det då också kan uppstå problem? För det kan ju till slut bli ganska många åsikter, traditioner mm, mm man då till slut måste ta hänsyn till.

    Det är därför samhället ska vara sekulärt, så att medborgarna kan praktisera vilken religion de vill ( eller ingen religion alls)
  • Äldre 15 May 11:58
    #6

    Jag bor förvisso inte i Sverige längre. Men jag, som ser det hela utifrån genom svenska medier och släkt och vänner, har fått den uppfattningen att Sverige inte är så där fint mångkulturelt som många vill få det till. Den enda kultur man hör om är den från muslimska länder och huvudsakligen mellanöstern och östra Afrika. Den verkar ta stor plats och utgöra ett hot mot många. Varför det är så har jag dock inget svar på. Men jag skulle gissa att denna grupp har svårare att anpassa sig till den västerländska kulturen och att det uppmärksammas mer nu för att de är så många.
    Själv bor jag i ett land där de flesta invandrare är från östra Asien och östra Europa (huvudsakligen Polen). Det är mycket katoliker och budister. Jag har aldrig upplevt några problem med dessa invandrargrupper. Särskilt inte de från östasien. Visst har det kommit en hel del kriminalitet från östeuropa men det är inte folket som flyttar hit för att jobba och bo här med sina familjer. Så den hade nog kommit ändå. Dessa invandrargrupper hör jag aldrig något om i Sverige. Så antingen är de mycket små eller så går deras kultur bättre ihop med den Svenska kanske.

  • Äldre 15 May 12:06
    #7
    kivirush skrev 2014-05-08 12:11:06 följande:
    Det är bra att alla religioner får ta plats. Men ingen religion ska få sätta sig över någon annan. Och ingen religion ska ha inflytande i politiken. Ett sekulariserat samhälle är bäst för alla.
    Precis. Fast det känns som ett tag kvar till dess... I praktiken så behandlas ju olika religioner olika av samhället, åtminstone i skolan och av politiker.
    Mångkultur, dvs att var och en har rätten att uttöva sina egna traditioner och bevara sin kultur så länge det inte strider mot någon annans rättigheter, är ju den enda vettiga lösningen när vi har människor med olika åsikter och bakgrund i Sverige. Om jag vill fortsätta fira valborg med sima (finsk valborgsdryck) så ska ingen stoppa mig, och ingen ska tvinga mig till att klä mig på ett visst sätt på min fritid, exempelvis.
    Sen behöver man inte vara invandrare för att ha en annan religion än majoriteten. Nyreligiositeten växer väl? Dvs, folk söker sig till saker de känner passar dem. Själv är jag hedning/asatroende, och det har ju inget med min etnicitet att göra.
  • Äldre 16 May 13:50
    #8

    Nu är ju inte mångkultur detsamma som många religioner. Det finns andra kulturyttringar också.

    Ja, jag tror att det är bra att det finns flera religioner. Det gör att fler idéer prövas och granskas, istället för att alla är indoktrinerade åt samma håll. Min övertygelse är också att detta med tiden kommer att få religionerna att krackelera.

    Ja, jag tycker det är bra med "mångkultur". Därmed inte sagt att allt är bra eller ens acceptabel bara för att det är kultur. Det som är dåligt är inte acceptabelt vare sig det är svenskt eller kommer från annat håll.

  • Äldre 17 May 19:15
    #9

    Bra med en blandning av religioner.
    Men jag ser hyckleri samtidigt. kort sagt: Man får tro som man vill, så länge man tror som de,. :)

  • Äldre 17 May 20:23
    #10
    PlayWood skrev 2014-05-17 19:15:32 följande:
    Bra med en blandning av religioner.
    Men jag ser hyckleri samtidigt. kort sagt: Man får tro som man vill, så länge man tror som de,. :)
    Finns enbart en Sanning.
Svar på tråden Religion i Sverige