• tilde72

    Presentera sig vid namn och ta i hand

    Jag har tänkt på detta med att lära barnen att hälsa, ta i handen och säga hej och presentera sig med namn.
    Tycker själv att det hör till uppfostran att göra det tidigt.
    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Presentera sig vid namn och ta i hand
  • Adoniram

    Självklart ska barn lära sig det tidigt. Det är en del av att fungera socialt i samhället. Ju fortare det blir naturligt för barnet, ju lättare vill barnet ha det att fungera i samhället.


     


     

  • fluu

    På sätt och vis har vi med det från början. Först och främst ser ju dottern hur vi gör och varje gång vi träffar någon ny så får hon(eller vi om hon blir för blyg) berätta vad hon heter. Hon vet hur man tar i hand, men är för blyg för att göra det med främlingar än och jag ser ingen anledning att tvinga henne. Hon är 2,5 år.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist

    Här har det kommit naturligt, på samma sätt som tack för maten och andra små sociala artigheter som man använder i vardagen

  • Natulcien

    Varför ska det ske tidigt? Och vad avses med tidigt?

    Jag skulle aldrig förvänta mig att en 3-åring eller 5-åring skulle ta mig i hand och säga "Hej, jag heter Viola!"
    Artig och hyfsad kan man vara ändå, utan att ta i hand.

    Min 3,5-åring säger 'hej' till nya vuxna och svarar med sitt namn när de frågar vad han heter. Det räcker gott och väl. Resten kommer med tiden.

  • Mrs Green

    Jag skulle inte förvänta mig att någon skulle hälsa på det sättet självmant innan tonåren. Och jag är övertygad om att man kan lära sig det ändå även om man inte börjar tidigare.

  • Henles slyna

    Jag har aldrig varit med om att ett barn presenterar sig på det sättet, och det skulle nog mest bara kännas konstigt om det hände. För mig är det något man börjar med i tonåren, och jag kan inte tänka mig att det tar mer än en minut att lära en ungdom hur man tar i hand och hälsar, så det är inget jag oroar mig över.

Svar på tråden Presentera sig vid namn och ta i hand