• Äldre 9 May 16:44
    5788 visningar
    10 svar
    10
    5788

    Skaffa Hundvalp och kattunge samtidigt. Hur blir det?

    Hej Vi vill ha både en kattunge och en hundvalp och tänkte skaffa dessa smtidigt för att de ska kunna bli vänner och leka ihop. Är det dumt?

  • Svar på tråden Skaffa Hundvalp och kattunge samtidigt. Hur blir det?
  • Äldre 9 May 17:29
    #1

    Nej tror dom får kul ihop :)

  • Äldre 9 May 18:01
    #2

    Det kan man inte veta innan, man måste helt enkelt pröva. Men av erfarenheter jag har så är det mycket bättre och lättare att köpa två ungar, än att köpa den ena först och den andra sen. Så testa! Det brukar funka rätt bra....


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Äldre 9 May 18:40
    #3

    Det har jag gjort 2 gånger och dom har haft väldigt utbyte av varann. Nu har det iof varit hundar av liten ras men dom har lekt ihop och verkligen tytt sig till varann. 

  • Pathfi­nder
    Äldre 9 May 18:51
    #4

    Det bör fungera utmärkt. Jag skaffade en kattunge och en hundvalp ungefär samtidigt (för många år sedan). De blev de bästa vänner. När de var vuxna tryckte upp sig i samma favoritfåtölj där katten envisades med att tvångstvätta hunden. (Som var av modell större).

    Såg rätt kul ut eftersom katten grabbade tag i hela hundhuvudet med sina framtassar och sen toktvättade hunden som tålmodigt lät henne hållas.

  • Pathfi­nder
    Äldre 9 May 18:53
    #5

    Oh ett tips till... när de växer upp är det lätt att glömma av katten lite eftersom hundar kräver mer omvårdnad (ut och rastas etc) medan katter är väldigt självständiga. Men katter har också ett behov av uppmärksamhet även när de är vuxna och "fixar det mesta själv". Glad

  • Äldre 13 May 01:46
    #6

    vi har en hund som blir 3 år i september och våran andra hund är lite över 2 månader.
    (vi har även haft en hund till som blev 8år).
    Vi har även 5 katter 9 månader, 2 st på 2 år, 5 år, och 11 år .
    Alla min katter har vuxit upp med hundar och hundarna med dom :)
    Funkar hur bra som hellst!!
    Våran yngsta katt är abosolut bästa kompis med våran 3åriga hund :)
    Dom busar, myser, sover och äter med varandra :D
    kan säga att ha katt och hund som växer upp med varandra funkar hur bra som hellst :)

  • Äldre 13 May 01:57
    #7


    Kiwi med sin bästa kompis Chilli :)
  • Äldre 13 May 01:59
    #8


    Chilli med valpen Soda :)
  • Äldre 13 May 14:33
    #9

    Åh! vad gulligt! Nu blev jag extra peppad

  • Äldre 24 Jul 00:30
    #10

    Nej,Det är det inte jag har haft katt och hund samtidigt och jag vet att en hund och katt i samma ålder kan bli bra vänner. men skulle rekommendera att skaffa katten först för katter har det svårare att bli vana till nya miljöer och djur än hundar så du skulle nog skaffa katten först så katten inte behöver vara osäker i en ny miljö och en hund innan katten har lärt känna hunden, men annars så är det inte några problem att ha dom i ett och samma hus dom kan till och med sova bredvid varandra om dom är bra vänner och inte haft några problem med en katt eller hund tidigare som kan orsaka att dom blir rädda för varandra och börjar bråka för dom ser varandra som ett hot.

Svar på tråden Skaffa Hundvalp och kattunge samtidigt. Hur blir det?