• Pikku Enkeli

    Hepatos! Igångsättning? Täta kontroller? M.m.

    Jag har tydligen fått Hepatos... Ska träffa läkare på torsdag och vill då ha lite mer på fötterna inför mötet för att kunna ställa rätt frågor och veta vad jag kan ha för förväntningar. Jag har läst på så mycket jag kan, i synnerhet amerikanska studier på vetenskaplig grund eftersom de är fler än svenska.

    Allt jag läst visar på att igångsättning senast i v 37+0 är det som rekommenderas för att minska risken för fosterdöd. Två ctg och ett UL varje vecka rekommenderas också. Provtagning av värdena varje vecka.

    Till saken hör att jag sedan innan är mycket rädd för att förlora barnet i magen vid fullgången graviditet samt lider av ångest och var vid plusset helt inställd på att kräva kejsarsnitt/planerad igångsättning, men har jobbat med mig själv genom terapi och kommit fram till att vilja föda vaginalt på naturens villkor. Nu i och med hepatosen tror jag att jag skulle må bäst av planerad igångsättning.

    Vad har ni för tankar kring detta?


    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Svar på tråden Hepatos! Igångsättning? Täta kontroller? M.m.
  • Amalian83

    Hej, jg har också nyss fått konstaterat hepatos. Mina värden är inte alltför höga, men jag väntat ett provsvar på tisdag och får mer information då om hur allvarligt det är just i mitt tillfälle.

    Jag fick medicin (ursofalk) i lördags och har tagit det i tre dagar. De gjorde också ctg och ultraljud i fredags, där allt såg bra ut med bebisen.

    Ingen har nämnt igångsättning och jag är i vecka 37 nu. Jag tror det bara blir tal om det om värdena är för höga. De regelbundna kontrollerna och att man känner liv i magen varje dag hjälper till att slippa igångsättning.

    Det jag tycker är svårt att veta är om man ska ringa in om klådan blir värre. Det har den blivit för mig så jag är osäker påminner jg ska ringa in idag eller vänta till min tidsbokning imorgon.

  • Pikku Enkeli

    Jag är lite orolig för att de vet för lite om detta i Sverige. Allt jag läst som är ur amerikanska och engelska studier tyder på igångsättning oavsett värden (om de inte av sig själva utan medicinering blivit bra, men det är osannolikt).

    Jag skulle ringa in direkt om klådan blivit värre.

    Skriv gärna igen här hur allt går för dig!


    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Echinacea

    Den första april började jag få klåda och var då i vecka 33. När jag var hos barnmorskan fick jag ta prover som visade att jag hade hepatos/ graviditetsklåda. Klådan blev bara värre och värre och jag var tvungen att ta blodprov varje vecka men gallsyrorna höll sig på samma nivå hela tiden. Jag åt ursofalk och tog även tabletter mot klådan. I vecka 37+0 gick värdena på gallsyrorna ner men klådan var outhärdlig så jag fick igångsättning i måndags och i vecka 38+2 föddes våran dotter. Nu är klådan borta.

  • Pikku Enkeli

    Ja fortsätter det klia såhär då måste de sätta igång mig för att undvika att jag blir galen...


    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Amalian83

    Jag bestämde mig för att avvakta att ringa då jag har tid på sjukhuset imorgon ändå. Ska då säga att det blivit värre, men jag vill inte ha igångsättning så jag hoppas att jag slipper det. Såklart, om bebisen är i fara så gör jag vad som helst, men så länge det inte är någon fara så kan jag stå ut med klådan. Den är inte outhärdlig för mig än.

  • Amalian83

    Nu har jag varit på sjukhuset. Fick först träffa läkaren, som visade mina värden. Gallsyra hade gått ned från 27 till 18, men det kan ha berott på att prov nr två var på fastande mage medan prov nr 1 inte var det.

    Levervärde på 60 och 70 ca.

    Inget av detta oroade läkaren. Hon tyckte det var märkligt att jag kliade mer nu än för tre dagar sedan medan gallsyra gått ned och jg börjat ta ursofalk. Jag fick medicin mot klådan.

    Så sa läkaren att på de nivåer jag har är det inte aktuellt med igångsättning. Dessutom, eftersom jag är i 36+4 hade det varit väldigt svårt att sätta igång mig ändå. Puh!

    Efter detta gjorde hon ultraljud , mätte fostervatten, kollade aktivitet, blodtillförsel i navelsträng etc. Så fick jag sitta i ctg i 30 min. Bebisen var väldigt aktiv och sparktestet blev bra.

    Jag ska tillbaka på ny ctg och blodprov på fredag. På fastande mage. Därefter blir det säkert kontroll en gång i veckan.

    Allt som allt känner jag mig lugn över situationen till trots för ökande symptomer. Hoppas du kommer att känna dig lugnare efter att du varit hos läkaren.

  • Pikku Enkeli

    Vad härligt att det ser bra ut för dig! Jag får svar på mina nya prover på torsdag. Men klådan har förändrats, nu är det typ uthärdligt i händer och under fötter, men på resten av kroppen kliar det mer än tidigare.


    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Amalian83

    Idag ska jag prova polaramin, som jag fick mot klådan. Men det har lugnat ner sig något nu och jag vill inte ta medicin i onödan.

    Det jag funderar på är om klådan är en indikation på om gallsyrenivåerna är ökande eller om det bara handlar om hur starkt man reagerar på gallsyran. För om klådan är en indikation på att nivåerna stiger så vill jag ju inte dämpa mina symptom...

  • FCBJ

    Jag hade hepatos vid min första graviditet. Dottern ville dock självmant komma ut i v 36. Är rädd för att råka ut för hepatos denna gången också. Är det någon som fått fram vad det är som orsakar det och vad man kan göra för att förhindra att man får hepatos? När jag frågat min BM så vet hon ingenting om det. Men det är väl som så att när det är en kvinnosjukdom så lägger man inte pengar på att forska i det.

  • Amalian83

    Det de har sagt till mig är att det är hormoner som orsakar att tarmarna inte kan ta om hand om gallsyran och då går den ut i blodet istället och man får en allergisk reaktion. Det var så jag förstod det. Inte mycket att göra åt antar jag.

Svar på tråden Hepatos! Igångsättning? Täta kontroller? M.m.