• Äldre 12 May 20:01
    2853 visningar
    11 svar
    11
    2853

    Går inte att flytta hem!

    Jag och min familj bor utomlands och vill flytta hem.
    Men pga nollad sig (då vi skrivit ut oss) bott utomlands 5 år så har vi inte rätt till sig om vi blir sjuka! Jag kommer dessutom inte ha något jobb när jag flyttar hem då vi har en liten bebis (som jag förövrigt inte får mer än lägsta nivå bidrag för)
    Hur ska jag göra? Vad händer om någon blir sjuk?  Måste jag lämna bort en bebis för att börja arbeta. Hur har ni andra gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-12 20:02
    nollad SGI ska det stå!!!

  • Svar på tråden Går inte att flytta hem!
  • Äldre 12 May 20:18
    #1
    Lisa02 skrev 2014-05-12 20:01:56 följande:

    Jag och min familj bor utomlands och vill flytta hem.
    Men pga nollad sig (då vi skrivit ut oss) bott utomlands 5 år så har vi inte rätt till sig om vi blir sjuka! Jag kommer dessutom inte ha något jobb när jag flyttar hem då vi har en liten bebis (som jag förövrigt inte får mer än lägsta nivå bidrag för)
    Hur ska jag göra? Vad händer om någon blir sjuk?  Måste jag lämna bort en bebis för att börja arbeta. Hur har ni andra gjort?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-12 20:02
    nollad SGI ska det stå!!!


    När vi flyttade hem såg vi till att en av oss hade jobb så vi kunde leva drägligt. Är ni svenska medborgare har ni ju rätt till hjälp om det kör ihop sig (socialbidrag). Min sambo (engelsman) hade inte rätt att kräva bidrag innan han fick sitt permanenta uppehållstillstånd (den fria rörligheten innebär att man måste kunna försörja sig själv för att ha rätt att bo i landet). Så jag försörjde oss båda med min lön tills han hittade jobb.

    Kan din sambo börja jobba? Är han också svensk? Eller kan han ta hand om bebisen om du börjar jobba? Jag skulle inte flytta utan någon inkomst..
  • Äldre 12 May 20:24
    #2

    Min man har jobb absolut. Men det blir svårt att leva bara på hans lön.
    Han tjänar betydligt bättre än jag kan göra så det är ingen ide att han inte jobbar.

    Men hur resonerade ni kring SGI då.
    Tänk om någon blir sjuk vad gör man då? Hur lång tid tar det att få den.
    Jag har hört både 3 och 6 månader.

  • Äldre 12 May 20:41
    #3

    Vid 1 kan barnet borja dagis. Varfor flytta innan dess?

  • Äldre 12 May 20:47
    #4

    Så fort du har ett jobb som beräknas pågå i sex månader har du en SGI. Så får du en tillsvidaretjänst har du en SGI från dag 1. Om ni inte kan klara er på en inkomst håller jag med ovanstående - vänta tills barnet kan gå på förskola.

    Tror du att någon av er kommer bli långtidssjukskriven, eller varför sån oro över SGI? Så fort båda jobbar har ni varsin! Ingen fara på taket :)

  • Äldre 12 May 21:22
    #5

    Jag med familj har också bott utomlands länge men nu flyttat hem till Sverige igen. Jag förstår inte heller varför du oroar dig så mycket för SGI? Är det så stor risk att någon bli sjuk?
    Antingen får ni leva på en lön + lägstanivån FP eller vänta tills barnet kan gå på dagis och leva på en lön och vad? A-kassa är du berättigad till det? Har du lätt att få jobb då om barnet börjar dagis?
    Om din man inte har jättelåg lön så kan man leva på en lön om man är 2 vuxna och 1 barn.

  • Äldre 12 May 22:35
    #6

    Vi har 4 barn :/
    Jag kommer ev. kunna arbeta med eget företag och då undrar jag om det gäller samma med SGI från dag 1?

    Jag blir bara orolig ifall ngt händer. Men om min man får SGI i alla fall om han är sjuk
    är ju det viktigaste då det är han som står för pengarna. Får han det från dag 1 alltså om han har fast heltidsanställning vilket han har.

  • Äldre 13 May 08:14
    #7
    Lisa02 skrev 2014-05-12 22:35:50 följande:

    Vi har 4 barn :/
    Jag kommer ev. kunna arbeta med eget företag och då undrar jag om det gäller samma med SGI från dag 1?

    Jag blir bara orolig ifall ngt händer. Men om min man får SGI i alla fall om han är sjuk
    är ju det viktigaste då det är han som står för pengarna. Får han det från dag 1 alltså om han har fast heltidsanställning vilket han har.


    Ring försäkringskassan om du vill veta säkert med SGI vid eget företag. Men jag tycker du oroar dig onödigt mycket om du inte vet att någon av er kommer bli borta en längre tid. Kan ni inte vänta tills er yngsta kan börja på förskola och sedan flytta när båda fått ett jobb?
  • sextio­talist
    Äldre 13 May 08:51
    #8

    När det gäller SGI, så är det intressant först om din man blir sjuk i över två veckor, innan dess så står företaget för kostnaderna.
    Jag fick direkt en högre ersättning när jag hade VAB när jag började arbeta efter flera års arbeslöshet, så detta att ny SGI gäller från dag ett stämmer nog

  • Äldre 13 May 12:55
    #9

    Ring försäkringskassan och fråga. Jag hade inte jobbat i sverige tidigare, mitt barn föddes utomlands. Jag har jobbat sedan jag flyttade tillbaka, men första 180 dagarna FP blir på lägsta nivå, däremot VAB blev baserat på lönen.

  • Äldre 13 May 13:00
    #10

    Skildnad på SGI och FP.

    SGI om man blir sjuk funkar som jag minns det från början på en vanlig fast anställning. Likaså ersättning för VAB

    Det som inte funkar är att flytta hem, jobba 1 månad och ta ut FP baserat på sin nya lön. För det krävs 6 månader tror jag.

  • Äldre 13 May 19:01
    #11
    cacacason skrev 2014-05-13 08:14:38 följande:
    Ring försäkringskassan om du vill veta säkert med SGI vid eget företag. Men jag tycker du oroar dig onödigt mycket om du inte vet att någon av er kommer bli borta en längre tid. Kan ni inte vänta tills er yngsta kan börja på förskola och sedan flytta när båda fått ett jobb?
    nej vi kan inte vänta nästan 1 år för det pga olika omständigheter
    men jag måste höra med försäkringskassan helt enkelt om hur det är med eget företagande


Svar på tråden Går inte att flytta hem!