• E l s a

    Fick veta att jag har PCOS, fler med mig?

    Har haft mycket oregelbunden mens och även behåring på halsen som uppkommit de senaste åren. Därav besökte jag gynekologen idag. Efter ett VUL fick jag se på skärmen att jag har PCOS-äggstockar, och även ett litet svar på varför jag inte blivit gravid trots försök sedan i oktober förra året.

    Känns skönt att fått det svart på vitt att det är något som orsakar detta, och trots att vi inte försökt i ett år så ville gynekologen redan sätta igång mig på medicinering för att få igång ägglossningen som idag inte riktigt kommer igång.

    Min man har fått tid i nästa vecka för samtal och spermieprov, jag har lämnat prover och går allt som det ska så är jag igång på medicineringen redan i juni.

    Känner mig inte det minsta knäckt efter dessa nyheter, utan mer peppad att komma igång med medicineringen och även vara stolt över de fördelar PCOS ger. Gynekologen pratade bland annat om extra energi och att man presterar väldigt bra, många idrottskvinnor har tydligen PCOS. Så fördelar som väger upp mot nackdelarna.

    Ni som har PCOS och fått någon typ av medicinering, hur har det gått för er, eller hur går det för er? Hur fungerar det, är det något jag bör tänka på som har denna åkomma? Tack för alla svar och inputs.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 15:25
    RÄTTNING:
    Det är PCO jag har, och inte PCOS.
    Visste inte att det var någon skillnad.
  • Svar på tråden Fick veta att jag har PCOS, fler med mig?
  • E l s a
    MiaIa90 skrev 2014-05-13 14:44:24 följande:
    Hej jag har inte PCOS utan bara PCO.
    Men de är jobbigt ovadsätt vilken mat har:(.

    Miala90 , vad är skillnaden? Visste inte att det var någon skillnad där.
    Och vad är det som du tycker är jobbigt?

  • E l s a

    Jag googlade fram lite nu och visst var det PCO jag har, och inte PCOS!
    Gynekologen sa det bara muntligt, så S:et la jag nog till där själv nu i texten.
    Sorry för det.

    Du kan googla på PCO för att se de olika symptomen sthlmsgirl94, men jag märkte det på oregelbunden mens och svårt att bli gravid. Även av hårstrån på halsen, men dessa var inte en symptom på PCO i mitt fall sa gyn.

  • sthlmsgirl94

    Jag har inte oregelbunden mens eller hår på nån ovanlig del av kroppen, har bara där alla andra har och har svårt att gå upp i vikt, så jag tror inte jag har de

  • MiaIa90
    E l s a skrev 2014-05-13 15:21:21 följande:

    Miala90 , vad är skillnaden? Visste inte att det var någon skillnad där.
    Och vad är det som du tycker är jobbigt?


    De vet jag inte riktigt själv heller. 
  • josephiine

    Jag har PCOS. Skillnaden mellan PCO och PCOS är att vi med PCOhar även en hormonrubbning. Som jag, jag har ett överskott av testosteron och ett underskott av östrogen som gör att jag har hår på mage, bröst, ansikte och rygg. Olika mycket/lite på olika ställen. På armarna har jag också väldigt mycket hår, dock ljusa så det är oftast bara jag som tänker på det.. 

    Fick reda på detta i Januari i år.. Har gått på Provera sen dess, men nu vill jag och sambon ha bebis så jag slutade för lite mer än 1 månad sen och hoppas nu på plusset! 

  • Sockerdockan

    Kan tipsa om att kolla upp sköldkörteln också. Har man pco/pcos är risken större efter vad jag förstår att det är problem med den också.

  • E l s a

    Fick veta att jag hade PCO-S trots allt, och högre halt av testosteron. Har även ett sköldkörtelproblem med äter Levaxin mot det, så det är ingen fara med det.


    Det positiva med PCO är att man blir mer aktiv och har mer energi av testosteronhalten, men man kan dessvärre få svårare att få barn pga. utebliven mens och ägglossning. Men äggen har en högre kvalitet i sig, då det finns så många av dem.


    Jag fick utskrivet ägglossningstimulerande tabletter, Pergotime, som jag åt i två omgångar. Fick ägglossning men därefter skulle jag tillbaka till gynekologen om jag fortfarande inte blivit gravid. När jag kom dit och hon gjorde ett VUL på mig så såg hon att jag hade en spontant ägglossning. Och som jag faktiskt blev gravid på. Nu håller jag tummarna och ber för att det gå bra hela vägen <3

  • Dakine

    Jag och min man har en pojke tillsammans som föddes 2010. Vi har för 1 år & 3 mån sedan börjat försöka få ett syskon, utan resultat. Sonen blev till på första försöket efter p-piller (Yasmine). Efter sonen föddes satte jag i en p-stav, då jag ammade rätt länge och inte fick äta p-piller medan jag ammade. P-staven tog jag bort aug (2012) ? (minns inte riktigt) Min mens var till en början ganska regelbunden, (28-30 dgr mellan... ) blödde lite mindre än vanligt förutom de första två gångerna. Vi valde att vänta med syskonet tills efter vi gift oss. Då började min mens komma mer och mer oregebundet.. äl tester visade oftast positivt, men mensen fortsatta att komma och ingen graviditet. 

    Eftersom vi har ett barn sedan innan har vi fått söka oss privat, där jag fick konstaterat PCO/PCOS. De bad mig att gå ner i vikt, så ska få träffa dem i December igen om ingenting hänt. Jag vet ju att jag kan bli gravid utan hjälp (det hände ju förra gången), men tror att det var tackvare p piller förra gången. Har lyckats gå ned 3 kg, men det går sakta! :( Vill bli gravid NU. Ska eventuellt få börja med pergotime före jul, annars efter jul. Jag är 160 lång och väger nu 79 kg. När jag blev gravid med sonen vägde jag 64 kg, så mitt mål är väl att ligga runt 60-64 kg. Under graviditeten gick jag upp till 84 kg, alltså 20 kg. Efter förlossningen gick jag ner allt + 6 kg till, ner till 59 kg. Men när jag började om att jobba gick jag sakta upp, utan att egentligen förstå varför. Jag var hungrig jämt, och iofs rörde på mig mindre, men jag har alltid varit aktiv (har nu fått förklarat att en del av orsaken är just min PCO).


     


    Jag skulle vilja komma i kontakt med andra med samma syndrom, som också försöker bli gravida, eller har lyckats bli gravida trots detta! Behöver lite hopp just nu istället för förtvivlan... 

  • E l s a
    Dakine skrev 2014-10-30 09:17:23 följande:

    Jag och min man har en pojke tillsammans som föddes 2010. Vi har för 1 år & 3 mån sedan börjat försöka få ett syskon, utan resultat. Sonen blev till på första försöket efter p-piller (Yasmine). Efter sonen föddes satte jag i en p-stav, då jag ammade rätt länge och inte fick äta p-piller medan jag ammade. P-staven tog jag bort aug (2012) ? (minns inte riktigt) Min mens var till en början ganska regelbunden, (28-30 dgr mellan... ) blödde lite mindre än vanligt förutom de första två gångerna. Vi valde att vänta med syskonet tills efter vi gift oss. Då började min mens komma mer och mer oregebundet.. äl tester visade oftast positivt, men mensen fortsatta att komma och ingen graviditet. 

    Eftersom vi har ett barn sedan innan har vi fått söka oss privat, där jag fick konstaterat PCO/PCOS. De bad mig att gå ner i vikt, så ska få träffa dem i December igen om ingenting hänt. Jag vet ju att jag kan bli gravid utan hjälp (det hände ju förra gången), men tror att det var tackvare p piller förra gången. Har lyckats gå ned 3 kg, men det går sakta! :( Vill bli gravid NU. Ska eventuellt få börja med pergotime före jul, annars efter jul. Jag är 160 lång och väger nu 79 kg. När jag blev gravid med sonen vägde jag 64 kg, så mitt mål är väl att ligga runt 60-64 kg. Under graviditeten gick jag upp till 84 kg, alltså 20 kg. Efter förlossningen gick jag ner allt + 6 kg till, ner till 59 kg. Men när jag började om att jobba gick jag sakta upp, utan att egentligen förstå varför. Jag var hungrig jämt, och iofs rörde på mig mindre, men jag har alltid varit aktiv (har nu fått förklarat att en del av orsaken är just min PCO).


     


    Jag skulle vilja komma i kontakt med andra med samma syndrom, som också försöker bli gravida, eller har lyckats bli gravida trots detta! Behöver lite hopp just nu istället för förtvivlan... 


    Har har det gått för er Dakine?

    Jag är väldigt inaktiv här så har missat ditt inlägg.

    Har ni fått börja med någon pergotime-kur eller liknande? Jag körde två kurer utan resultat, men månaden efter fick jag en spontan ägglossning och blev gravid på denna. Nu är det 6 veckor kvar till förlossning!

    Lycka till ????
  • Lu89Th

    Hej! Jag har pco, fick veta det när vi försökte skaffa barn. Var hos läkaren i januari, fick Börja med pergotime direkt och i mars plussade jag. Dottern föddes dec 2012 har försökt med Syskon sen i maj förra året, i september började jag med pergotime. Denna gången behövdes många kurer

    kurer,7 stycken, blev gravid på sista. Fick ett plus nu i påsk. Så förhoppningsvis blir Våran dotter Storasyster i december. :) lycka till! Pergotime är väldigt bra.:)

  • Dakine
    E l s a skrev 2015-04-16 06:59:02 följande:
    Har har det gått för er Dakine?

    Jag är väldigt inaktiv här så har missat ditt inlägg.

    Har ni fått börja med någon pergotime-kur eller liknande? Jag körde två kurer utan resultat, men månaden efter fick jag en spontan ägglossning och blev gravid på denna. Nu är det 6 veckor kvar till förlossning!

    Lycka till ????
    Det har gått bra, tror vi ;) Plussade , och är nu i v 7. Går in i v 8 på lördag :D 
    Vi hoppas så klart att det är något som lever, är sjukt orolig och nojig. 
    Mår illa, och har ömma bröst. 
    27 april ska vi på VUL ! BF 4 dec. 
    Andra pergotimekuren. 
Svar på tråden Fick veta att jag har PCOS, fler med mig?