• Anonym (cilla)

    Dålig ekonomi mm. Får vi bli familjehem?

    Jag och min kille har varit ett par i snart 10 år. Vi har två barn i dagisåldern. Han har fast jobb sedan 5 år tillbaka. Jag är arbetslös. avi har en väääldigt tight budget och får knappt ihop det varje månad. Vi har även ett lån på 150.000:-
    Vi vill gärna bli familjehem men funderar på om vi når upp till kraven för att få bli ett med tanke på lånet och våran budget!? någon som kan något om detta och vet om det spelar någon roll? Man borde väl ändå få någon form utav ersättning?

  • Svar på tråden Dålig ekonomi mm. Får vi bli familjehem?
  • Anonym (A)

    Antar att detta inte är en seriös TS.
    Men om det nu skulle vara det, vad är anledningen till att ni vill ni vill bli familjehem? Om ni har en tight budget redan nu så blir det knappast lättare om ni har ett barn till. 
    Även om de som är familjehem naturligtvis får bidrag för det så är det inte så att det blir många kronor över på det bidraget.
    Jag kan inte tro att ni klarar de kriterier för att bli familjehem.

  • Anonym (cilla)

    Ja jag är seriös. 
    Båda vi avskyr att så många barn är utsatta på olika sätt och kan behöva ett familjehem och vi skulle jätte gärna vilja ställa upp som familjehem!
    Bara för att det är ont om jobb och jag är arbetslös har vi varit tvungna till lånet vi har.
    Dock har vi inga betalningsanmärkningar hos kronofogden eller inkasso.
    Skall detta knäcka våran dröm?
    Vi är en vanlig "svensson" familj, kärleksfulla med nöjda och glada barn som får det dom behöver.

  • Anonym (nej)

    Alltså, men måste inte ha jätte mycket pengar. Men man ska ha så att man klarar av familjen + barnet. Ersättningen är för kläder, skor, skolartiklar... ungefär som ett underhållsstöd.
    Man måste fortfarande ha för mat, utflykter, presenter osvosv. Om ni knappt kan ge det till era barn, hur ska ni kunna ge det till ett till?

  • Anonym (cilla)

    Jag har förstått det som att man får så pass i ersättning att det skall täcka allt. Synd att det skall vara såhär när man vill hjälpa...

  • Anonym (goa)

    Är ni ostraffade? Har ni haft kontakt med sociala myndigheterna? Det är såna saker som spelar mest roll. Men man tittar även på hur barnet kommer få det i er familj. Det får aldrig finnas misstankar om att ni skulle använda fosterbarnets pengar för egna syften. Att ni har väldigt dålig ekonomi kan ligga er i fatet då man lätt kan tro att ni enbart blir familjehem för att tjäna pengar.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (A) skrev 2014-05-14 19:07:08 följande:
    Antar att detta inte är en seriös TS.

    Men om det nu skulle vara det, vad är anledningen till att ni vill ni vill bli familjehem? Om ni har en tight budget redan nu så blir det knappast lättare om ni har ett barn till. 

    Även om de som är familjehem naturligtvis får bidrag för det så är det inte så att det blir många kronor över på det bidraget.

    Jag kan inte tro att ni klarar de kriterier för att bli familjehem.



    Varför skulle det inte vara seriöst? Ersättningen som man får som familjehem ska täcka barnets kostnader= omkostnader samt en annan del som är arvode dvs Lön, så hur menar du att det inte skulle bli många kronor över?

    TS, det som kan ligga er i fatet är väl om man misstänker att hela anledningen till att ni vill bli familjehem är för att rädda er ekonomi. Det är inte lämpligt att hänga upp hela ens ekonomiska tillvaro på att man får behålla placeringen. I de flesta fall är ju ändå tanken att barnet ska hem till sina föräldrar igen. Ett annat aber kan vara att du i och med din arbetslöshet har en liten osäker tillvaro. Hur gör ni om du får ett jobb med oregelbunden arbetstid el på annan ort?

    Men ni har ju inget att förlora på att anmäla ert intresse. Det är vanliga bra människor som önskar göra gott som man ju söket till dessa uppdrag. Tänk bara på att det inte bara innebär att ta emot gulliga barn utan att det handlar om barn som haft det jobbigt och inte alls är så rara alla gånger. Dessutom måste man kunna samarbeta med knepiga föräldrar, hantera umgänge och vara beredd på att ta emot dessa föräldrar i sitt hem.
  • Anonym (cilla)

    Nej vi vill inte rädda våran ekonomi genom att ta hand om ett barn, det låter ju helt... idiotiskt!
    Vi vill hjälpa, men med tanke på våran ekonomi undrar jag om man får så pass att det täcker allt till ett fosterbarn!? annars kan vi ju glömma det hela med tanke på att vi går +-0 nu varje månad.
    Jag har varit mammaledig och arbetslös de senaste 5 åren, innan de läste jag lite på komvux och tog studielån, som vi sedan betalade av med det stora lånet.

  • Anonym (nja)
    Anonym (cilla) skrev 2014-05-14 19:27:21 följande:
    Ja jag är seriös. 
    Båda vi avskyr att så många barn är utsatta på olika sätt och kan behöva ett familjehem och vi skulle jätte gärna vilja ställa upp som familjehem!
    Bara för att det är ont om jobb och jag är arbetslös har vi varit tvungna till lånet vi har.
    Dock har vi inga betalningsanmärkningar hos kronofogden eller inkasso.
    Skall detta knäcka våran dröm?
    Vi är en vanlig "svensson" familj, kärleksfulla med nöjda och glada barn som får det dom behöver.
    Nej, man behöver inte vara rik eller ha en särskilt god ekonomi för att bli godkänd som familjehem. rent allmänt gäller att man är stabila på alla plan inklusive ekonomin då. Att du är arbetslös behöver inte vara något hinder i sig. Däremot ditt resonemang här ovan får varningsklockor att ringa över ert ekonomiska sinne.

    Man blir INTE tvungen att låna 150.000 för att en blir arbetslös. Det man gör då är att ändra livsstil och minska utgifter, inte ta lån för att kunna leva vidare som vanligt. Man är aldrig TVINGAD att låna pengar för att leva.

    Ett sådant dåligt ekonomiskt sinne kan göra att ni inte blir godkända.
  • Anonym (Soc.)

    Berätta bara inte att ni tagit ett stort vanligt lån för att lösa det inkomstbaserade studielånet, för då kommer er intelligens att ifrågasättas. Så makalöst korkat...

Svar på tråden Dålig ekonomi mm. Får vi bli familjehem?