• alynda

    När går mjölkprotein över i bröstmjölken?

    Min dotter är 7 månader och har "ev komjölksallergi". Varken pricktest eller blodprov har visat ngt avvikande, men hela hennes lilla kropp täcks av nässelutslag utan behandling (mildison och mjukgörande). Jag som fortfarande nästan helammar ännu (det går trögt med smakportionerna) har ätit mjölkfri kost med några korta uppehåll sedan nyår. Nu har BVC-läkaren sagt att lite utslag är normalt (på bröstet nu ist för hela kroppen), som jag trott kanske berodde på att jag ibland fått i mig mjölk av misstag (smör i sås tex). Symptomen är ju inte övertydliga, så jag vet faktiskt inte om det hänger ihop. När går mjölkprotein som jag får i mig över i bröstmjölken? Vad ska jag äta, i vilken takt och vilken mängd för att testa om hon klarar mjölk?

  • Svar på tråden När går mjölkprotein över i bröstmjölken?
  • Allergiexperten

    Hej! Komjölksprotein kan orsaka eksem, diarré, kräkningar och hård eller lös avföring. En del barn får enstaka symtom och en del barn får väldigt kraftiga symtom från olika delar av kroppen. Eksem som enda symtom brukar inte bero på allergi men man avråder i alla fall att ta bort allt mjölkprotein eftersom proteinet kan förvärra eksemet. Rådet är alltså bort med komjölksprotein och smörj eksemen med cortison och mjukgörande. Om man ammar går allt man äter över i bröstmjölken och det sker ganska omgående. När huden är fin kan man börja introducera mjölkprotein igen. Man kan börja med bröd som innehåller mjölk, därefter smör, sen yoghurt eller fil och till sist ren mjölk. I ditt fall eftersom du ammar kan du hålla dig till dessa råd. Ta alltså bort allt som kommer från en ko utom köttet. 
    Om du ger ersättning till barnet kan du börja med att blanda ut din egen komjölksfria bröstmjölk med 1/4 del vanlig ersättning och därefter öka på mängden. Smyg alltså in mjölkprotein i ökande mängd.
    Barn har ofta prickar vilket inte behöver betyda allergi. Lite prickar får man tåla när man börjar med mjölken, men inte nässelutslag, då gäller det att vara komjölksfri igen.
    Sen är alltid rådet att om man inför någon form av diet till barn i denna ålder bör man ha läkarbedömning först.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden När går mjölkprotein över i bröstmjölken?