• Anonym (rädd)
    Äldre 16 May 12:11
    5389 visningar
    57 svar
    57
    5389

    ks eller vaginalt? :( pest eller kolera

    Vad ska jag välja? Har redan gått igenom en förlossning, som var fruktansvärt jobbig och hemsk. (Vaginal.) Gick på Aurora innan och vi gjorde upp en bra förlossningsplan, som dock knappt följdes. Nu planerar vi för barn nr 2, och jag börjar känna mig rädd. Ja, rent livrädd. Jag är rädd att dö eller skadas svårt under förlossningen, och det är oavsett om jag tänker mig vaginal eller kejsarsnitt. Sist var jag också livrädd, men efter samtal, studiebesök osv kändes det rätt bra till slut inför förlossningen.
    Problemet för mig är att det hjälper inte att välja ks, eftersom jag är lika orolig och rädd ändå.
    Är det nån som har tips eller råd på hur jag ska tänka?

  • Svar på tråden ks eller vaginalt? :( pest eller kolera
  • Anonym (P)
    Äldre 16 May 17:28
    #1

    Har du läst på något/funderat på att föda hemma? Med en barnmorska/-or du redan träffat mycket och därför vet vad du vill ha för typ av stöd?

    Alternativt anlita doula om du vill föda på sjukhus? De kan vara din förlängda arm och förmedla till personalen när de gör något som på onödigt sätt avviker från dina önskemål. De kan även vara med vid snitt!

  • Äldre 16 May 18:19
    #2

    Jag har samma bakgrund som du och jag skulle aldrig föda vaginalt igen! 
    Fattar inte varför jag var så rädd för snitt… Det var ju förlossningsskadorna jag var rädd för egentligen. Nu med facit i hand så är en vaginal förlossning det jag fruktar mest. Tänker inte ens riskera att det skulle bli en repris! 

    Att köra med Auroratjafset igen är väl bara slöseri med tid och pengar. Vad är det som säger att nästa förlossningsplan skulle följas? Den stora frågan är ju hur du skulle hantera om nästa förlossning blev likadan?

  • Anonym (Ks)
    Äldre 16 May 18:22
    #3

    Jag har gjort en av varje. Skulle lätt välja ks alla gånger igen???????????? vilken otrolig skillnad och snabb återhämtning.

  • Anonym (P)
    Äldre 16 May 19:49
    #4
    Cox Orange skrev 2014-05-16 18:19:27 följande:
    Jag har samma bakgrund som du och jag skulle aldrig föda vaginalt igen! 
    Fattar inte varför jag var så rädd för snitt Det var ju förlossningsskadorna jag var rädd för egentligen. Nu med facit i hand så är en vaginal förlossning det jag fruktar mest. Tänker inte ens riskera att det skulle bli en repris! 

    Att köra med Auroratjafset igen är väl bara slöseri med tid och pengar. Vad är det som säger att nästa förlossningsplan skulle följas? Den stora frågan är ju hur du skulle hantera om nästa förlossning blev likadan?
    Varför är inte doula bra? Är det inte en av anledningarna att de kan se till att förlossningsplanen följs när man själv och kanske partnern är uppe i sitt eget?
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 17 May 22:47
    #5

    Tack för era svar!


    Cox Orange skrev 2014-05-16 18:19:27 följande:
    Jag har samma bakgrund som du och jag skulle aldrig föda vaginalt igen! 

    Fattar inte varför jag var så rädd för snitt? Det var ju förlossningsskadorna jag var rädd för egentligen. Nu med facit i hand så är en vaginal förlossning det jag fruktar mest. Tänker inte ens riskera att det skulle bli en repris! 

    Att köra med Auroratjafset igen är väl bara slöseri med tid och pengar. Vad är det som säger att nästa förlossningsplan skulle följas? Den stora frågan är ju hur du skulle hantera om nästa förlossning blev likadan?

    Anonym (Ks) skrev 2014-05-16 18:22:29 följande:
    Jag har gjort en av varje. Skulle lätt välja ks alla gånger igen???????????? vilken otrolig skillnad och snabb återhämtning.



    Hur lång tid i återhämtning har ni haft på era vaginala och era kejsarsnitt? Är väl orolig att snittet ska bli värre än vaginalt i längden, men det kanske inte är så? Vore så glad om nån kunde tala om att snitt var ofarligt!! För då skulle jag välja det...
  • Anonym (Metoo­)
    Äldre 17 May 23:00
    #6

    Jag har gjort både ks o vaginal. KS gjorde ondare efteråt och vaginal gjorde ONT undertiden ^^ men med andra barnet ska de gå lättare säger dom juh? Jag kan iaf säga att jag va Livrädd!!! För ks men tvingades till det pga sätesbjudning. Livrädd för allt som har med sjukan att göra. Men med underbart stöttande personal och bra musik på ipaoden gick det faktist galant! Man känner verkligen ingenting och allt går på ett kick! Men efteråt måste man ju leva med att va nyopererad, av en stor operation, samtidigt som man ska ta hand om en liten bäbis! Men det kanske är värt det för tanken på att läka efteråt brukar inte va lika skrämmande. :) Men stå på dig och få igenom din vilja till din förlossning! En vän till mig har till och med blivit sövd under ks, så är du orolig för att vara vaken kan de va ett alternativ? Sen vet jag att dom sällan gör de eftersom det inte är så bra att bli sövd när man är gravid men om du har en sån rädsla inför det så stå på dig så att du kan känna dig säker! Good luck, och det kommer gå bra oavsett tror jag :)

  • Anonym (Metoo­)
    Äldre 17 May 23:03
    #7

    Och i dagens läge är det inget farligt led ks! Klart allt har sina risker, menar din rädsla så stor för vaginal så skippa rädslan och ta ks! Mitt ärr har gjort att jag fick en liten minivalk precis där, men inte så jag går och tycker det är jobbigt! Blekt och fint är det! :) Som sagt, det är en stor op och jag tyckte det gjorde duktigt ont ett tag efter, men hat vänner som säger att dom inte tyckte det va så farligt :)

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 17 May 23:05
    #8
    Anonym (P) skrev 2014-05-16 17:28:25 följande:
    Har du läst på något/funderat på att föda hemma? Med en barnmorska/-or du redan träffat mycket och därför vet vad du vill ha för typ av stöd?

    Alternativt anlita doula om du vill föda på sjukhus? De kan vara din förlängda arm och förmedla till personalen när de gör något som på onödigt sätt avviker från dina önskemål. De kan även vara med vid snitt!



    tyvarr tror jag inte att en doula skulle hjalpa sa mycket. plus att narmsta doula finns typ 14 mil bort...

    Foda hemma skulle jag inte vaga..! De kan val inte ge ryggbedovning, dropp, varkstimulerande, och sa vidare hemma... eller lustgas for den delen - det allra minsta jag behovde i bedovningsvag sist. Nej, jag behover tillgang till all hjalp jag kan fa. :/
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 18 May 00:58
    #9
    Anonym (Metoo) skrev 2014-05-17 23:00:51 följande:
    Jag har gjort både ks o vaginal. KS gjorde ondare efteråt och vaginal gjorde ONT undertiden ^^ men med andra barnet ska de gå lättare säger dom juh? Jag kan iaf säga att jag va Livrädd!!! För ks men tvingades till det pga sätesbjudning. Livrädd för allt som har med sjukan att göra. Men med underbart stöttande personal och bra musik på ipaoden gick det faktist galant! Man känner verkligen ingenting och allt går på ett kick! Men efteråt måste man ju leva med att va nyopererad, av en stor operation, samtidigt som man ska ta hand om en liten bäbis! Men det kanske är värt det för tanken på att läka efteråt brukar inte va lika skrämmande. :) Men stå på dig och få igenom din vilja till din förlossning! En vän till mig har till och med blivit sövd under ks, så är du orolig för att vara vaken kan de va ett alternativ? Sen vet jag att dom sällan gör de eftersom det inte är så bra att bli sövd när man är gravid men om du har en sån rädsla inför det så stå på dig så att du kan känna dig säker! Good luck, och det kommer gå bra oavsett tror jag :)

    Anonym (Metoo) skrev 2014-05-17 23:03:58 följande:
    Och i dagens läge är det inget farligt led ks! Klart allt har sina risker, menar din rädsla så stor för vaginal så skippa rädslan och ta ks! Mitt ärr har gjort att jag fick en liten minivalk precis där, men inte så jag går och tycker det är jobbigt! Blekt och fint är det! :) Som sagt, det är en stor op och jag tyckte det gjorde duktigt ont ett tag efter, men hat vänner som säger att dom inte tyckte det va så farligt :)



    Tack för svaren! Jag undrar, vet ni (eller nån annan) om det finns någon som helst möjlighet att en särskild barnmorska kan ha jour för ens skull? Har en barnmorska som jag har förtroende för, men känns ju som en önskedröm att hon skulle ha min förlossning...

    Och angående ks och sövning. Jag är för mycket för att ha kontroll, så jag skulle nog må hemskt om jag blev sövd och bebisen kom ut utan att jag fick vara med... Men god tanke!
  • Anonym (P)
    Äldre 18 May 09:28
    #10
    Anonym (rädd) skrev 2014-05-18 00:58:11 följande:




    Tack för svaren! Jag undrar, vet ni (eller nån annan) om det finns någon som helst möjlighet att en särskild barnmorska kan ha jour för ens skull? Har en barnmorska som jag har förtroende för, men känns ju som en önskedröm att hon skulle ha min förlossning...
    Och angående ks och sövning. Jag är för mycket för att ha kontroll, så jag skulle nog må hemskt om jag blev sövd och bebisen kom ut utan att jag fick vara med... Men god tanke!
    Ja det går, men jag är rätt övertygad om att du måste betala för den själv då.
Svar på tråden ks eller vaginalt? :( pest eller kolera