• längtanefterbarn01

    Starka sammandragningar och mensvärk i vecka 27!

    Hej.
    Jag är i vecka 26+1 och har sedan vecka 19-20 haft sammandragningar varje dag men inga som gjort ont utan magen har bara knutit sig och blivit stenhård.
    Nu från vecka 25 har de ändrat karaktär och blivit starkare och tar i rejält. Jag får andas igenom de största och får som hjärtklappning och lite illamående under tiden. Jag kan ha upp till 20st om dagen men då är några få på morgon och kväll starka medan resten kan jag stå och gå fortfarande när de kommer. Det kan även vara dagar när jag endast har 5-6st totalt men då är de oftast starka och på kvällen.

    Sen igår kväll ändrades de ännu lite till. De kom då varje gång jag ställde mig upp och jag kunde inte stå upp under tiden de höll i. Det kom 1-2 i timmen när jag låg ner eller så fort jag ställde mig upp och höll i sig i ca 0,5-1 minut. Under natten gick de över men idag vaknar jag med mensvärk som strålar ut i låren och har hittills haft en rejäl sammandragning trots att jag inte gått upp än.

    Jag har pratat med min barnmorska i veckan och berättat om att de blivit starkare och hon sa att jag har en lättretad livmoder då jag kan få sammandragningar av att hon sparkar där inne eller jag är kissnödig och om de gör ont eller blir mer så måste jag åka in men jag är en sån som nog åker in en gång för lite, jag drar mig för att åka in då jag tror att allting är okej ändå. Föda för tidigt händer inte mig typ.. Trots det har jag aldrig känt att jag kommer gå över utan att hon nog kommer någon vecka innan bf...

    Vad tror och tycker ni?
    Någon som har samma?
    Någon som hade likadant, hur slutade det för er, föddes barnet förtidigt.

    Jag är redan sjukskriven sen starten av graviditeten pga illamående och nu foglossning och samandragningar och det är första barnet.

    Jättetacksam för alla svar och funderingar jag kan få!


  • Svar på tråden Starka sammandragningar och mensvärk i vecka 27!
  • längtanefterbarn01

    Ska även tillägga att jag vissa kvällar känner rejält tryck nedåt, som att jag vill hålla upp hela livmodern med händerna typ. Svårt att första kanske.

    Ingen som har/haft samma? :/

  • E2012smamma

    Jag skulle kontakta förlossningen för undersökning , kolla så att du inte börjar öppna dig eller att tappen inte är påverkad.

    Man kan väl få bricanyl (?) mot sammandragningar?

    Sammandragningar ska inte göra ont i v 27.

  • Jennifer82

    Ring o kolla med förlossningen.

    Jag hade så som du beskriver o det visade sig att jag hade urinvägsinfektion. Hade inga vanliga symtom på det utan bara onda sammandragningar heeeela tiden o det drogs bak i ländryggen o buken o jag hade som en molande mensvärk ofta också. Så kolla upp tycker jag.

  • Limaliie

    Tycker absolut du ska  ringa förlossningen och höra med tanke på mensvärken och trycket neråt.

    Jag har också haft en hel del sammandragningar och de började redan v 16 här, dock har de ju ökat ju längre jag gått i graviditeten och vissa dagar är de mer än andra.

    När jag får en SD knyter det till rejält och jag får hjärtklappning och lite svårt att andas, MEN de gör aldrig ont och min BM säger det är som det ska. Det man ska hålla koll på är när de börjar göra ont eller kommer regelbundet.

    Har också en lättretad livmoder....men i ditt fall bör du kolla upp eftersom du får ont också.

  • längtanefterbarn01
    Jennifer82 skrev 2014-05-17 11:37:07 följande:
    Ring o kolla med förlossningen.

    Jag hade så som du beskriver o det visade sig att jag hade urinvägsinfektion. Hade inga vanliga symtom på det utan bara onda sammandragningar heeeela tiden o det drogs bak i ländryggen o buken o jag hade som en molande mensvärk ofta också. Så kolla upp tycker jag.



    Okej. Kanske ska ringa då men nu på dagen har ju mensvärken släppt. Den höll i typ 40min. Har haft typ tre samandragningar under dagen när jag ställt mig upp men kunnat stå när de kommit så de har inte varit så starka.

    Vill inte åka in i onödan och ta upp plats.

    Uvi har jag inte, jag har redan gjort tre urintest olika gånger pga sammandragninga.
  • Clara098

    Jag tycker också att du ska kolla upp det.

    Jag har också "lättretad livmoder" eller vad man nu skall säga - i min förra graviditet började jag också öppna mig för tidigt och blev sjukskriven med bricanyl och sängäge. Denna graviditet är jag sjukskriven 50%, sammandragningarna började redan i vecka 17 ca och är starka och vissa dagar regelbundna och gör ont, ingen tapppåverkan än som tur men vem vet vad som skulle hända om jag inte vilade så mycket som jag gör!

    Man ska ta detta på allvar, tänk inte på att "ta upp plats", det är trots allt mycket bättre att du belastar sjukvården i onödan än att du föder på tok för tidigt! Sedan är det säkert ingen fara ändå men man bör ha koll på livmodertappen, samt att det ju är hemskt jobbigt att ha smärtsamma sammandragningar hela tiden.

    Lycka till!

  • Limaliie

    Jag vilar också massor om dagarna pga min lättretade livmoder och har valt att inte ta fler jobbpass (är vikarie) för då hade jag garanterat haft ännu fler SD. Märker att det hjälper med vila allt som oftast bra, inte alls så många då på en dag.

    Däremot är jag lite tjurig på min bm att jag aldrig får kolla min tapp, för det är såå normalt det här och jag får leva med det säger hon. Hon får det att låta som jag vore värsta hypokondrikern ibland.

    Men  nu lever jag efter att så länge de inte gör ont, kommer regelbundet är det ingen fara. Däremot är jag inte rädd att ringa förlossningen om det blir värre, skiter i om jag tar upp plats...bebisen i min mage är det viktigaste som finns för mig och vill inte hon ska födas allt för tidigt.

  • Jennifer82
    längtanefterbarn01 skrev 2014-05-17 14:26:47 följande:



    Okej. Kanske ska ringa då men nu på dagen har ju mensvärken släppt. Den höll i typ 40min. Har haft typ tre samandragningar under dagen när jag ställt mig upp men kunnat stå när de kommit så de har inte varit så starka.

    Vill inte åka in i onödan och ta upp plats.

    Uvi har jag inte, jag har redan gjort tre urintest olika gånger pga sammandragninga.
    Du ska absolut inte känna att du tar upp plats!

    Så där tänkte jag också förut, men sen började jag tänka att det är mitt barn det handlar om ,är man orolig över nått så ska man kolla upp det, skit i vad du tror att andra tycker o tänker.. Det är du o ditt barn som är viktigast! Lycka till nu o hoppas att allt blir bra!
  • längtanefterbarn01
    Jennifer82 skrev 2014-05-17 14:47:56 följande:
    Du ska absolut inte känna att du tar upp plats!

    Så där tänkte jag också förut, men sen började jag tänka att det är mitt barn det handlar om ,är man orolig över nått så ska man kolla upp det, skit i vad du tror att andra tycker o tänker.. Det är du o ditt barn som är viktigast! Lycka till nu o hoppas att allt blir bra!



    Tack!

    Nu under dagen har det inte blivit nåt mer med mensvärken iallafall. Sammandragningarna är lika. Jag ska avvakta och se hur det blir ikväll så får jag utgå från det. Min läkare sa en dum kommentar när jag berättade om allt detta att jag absolut inte får åka in utan symptom för några veckor sedan och det går ju som sagt alltid över.. Så jag har nog tagit till mig lite väl mycket av hennes kommentar.

    Jag bryr mig självklart mest om mitt barn men jag har läst så mycket om folk med sammandragningar tidigt som till och med gått över tiden.

    Därför ville jag veta hur det gått för er som haft liknande som jag :)
  • Mendurå

    Jag hade en massa sammandragningar, varje kväll i timmtal under lång tid och de sa på mvc att jag inte hade uvi. Vi tog test efter test och plötsligt hade jag uvi.

    Jag fick i samband med det positiva testet höra att jag även tidigare hade haft bakterier i urinen men under gränsvärdet så det klassades inte som uvi då.

    När jag väl behandlades med penicillin försvann sammandragningarna.

    Jag misstänker att bakterierna ändå orsakade sammandragningar trots att de låg under deras gräns.

Svar på tråden Starka sammandragningar och mensvärk i vecka 27!