• Itpoh6

    Vad är rasistiskt med SD?

    Vill inledningsvis nämna att jag aldrig har röstat på SD, och inte heller tagit ställning till hur jag ska göra i år.

    Är dock intresserad av att veta vad som är rasistiskt med dom? Det skriks till höger och vänster om rasism, men de ämnar inte slänga ut någon. De gör inte skillnad på hudfärg. De vill minska invandringen rejält (det vill jag också, när man ser alla integrationsproblem), och låta de som kommit hit smälta in i samhället först. De vill hjälpa på plats vid humanitära katastrofer.

    Rasister skulle väl slänga ut alla, stänga gränserna för gott och inte skicka en enda krona för att hjälpa andra raser i sina hemländer?

    De har skapat många rubriker, och det är ett väldigt liv. Många av dom är riktiga klåpare på individnivå, men jag tror att minst lika många är det också i andra partier (tänker på de gamla Uppdrag Granskning, eller vilket program det var, som körde med dold kamera). De granskas mest och därför upptäcks mest.

    Men på vilket vis är det ett rasistiskt parti?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 14:36
    Besökte precis deras hemsida för att kolla vad de egentligen har för invandringspolitik. Listar några citat jag tyckte var tänkvärda.

    "För att komma tillrätta med detta menar vi att Sverige kraftigt måste begränsa invandringen. Nivån måste sättas så att de som redan invandrat till Sverige ges möjlighet att anpassa sig till det svenska samhället."

    "Vi vänder oss emot det multikulturella samhällsbygget då det förutsätter splittring, utanförskap och även kräver att vi i Sverige ska anpassa oss till andra kulturer. Utgångspunkten måste vara att de som invandrar till Sverige ska anpassa sig till svensk kultur och svenska värderingar. Vi står upp för en öppen svenskhet där invandrare ska kunna bli en del av det svenska samhället."

    "Vi tror på en effektiv och human flyktingpolitik till hjälp för de behövande. Sverigedemokraterna ställer sig bakom asylrätten men önskar eftersträva att flyktingar så långt det är möjligt ska erbjudas hjälp i närområdet. I riksdagen är Sverigedemokraterna det parti som vill lägga mest pengar på att hjälpa flyktingar i sina närområden."

    "För att invandring ska ha någon positiv effekt på de offentliga finanserna krävs det att den invandrade befolkningen har samma sysselsättningsgrad och samma genomsnittsinkomst som den befolkning som fanns innan. Vi kan i nuläget se att den invandrade delen av befolkningen i genomsnitt har en tio procentenheter lägre arbetsfrekvens än den inhemska. Det innebär en stor kostnad och belastning för samhället. Det är resurser som vi hellre skulle lägga på en trygg och värdig ålderdom, krafttag mot brottsligheten, trygghet för landets kvinnor, hjälp till flyktingar i närområdet och en rättvis arbetsmarknad."

    Skulle antagligen inte rösta på SD, med utgång ifrån att de är ett för ungt och oerfaret parti för att styra Sverige, invandringspolitiken tycker jag låter sund och utan rasistiska toner.

  • Svar på tråden Vad är rasistiskt med SD?
  • Punkster

    Till att börja med så har vi kopplingen till t.ex. Avpixlat. Höga företrädare för partiet springer runt med järnrör på gatorna. När de tror att ingen hör så kallas invandrare för både det ena och det andra. Men den största anledningen enligt mig är deras bakgrund. Det är inte länge sedan man var mycket mer öppna med sina rasistiska åsikter. Det är inget man kastar bort och tvättar bort i en handvändning. SD enligt mig är ulvar i fårakläder - rasister som försöker ge sken av att vara något annat.

  • niklasjohansson

    Håller med trådstartaren tycker inte heller de är rasistiska! har alltid varit sosse men i år blir det SD!
    Det enda partiet som inte stoppar huvudet i sanden, sossarna har fått styra men inte gjort nått åt problemen med integrationen och nu har alliansen styrt och heller inte gjort något vi ser upplopp i varenda förort och där de knappt kan svenska! och sen vadå springer med järnrör? de blev hotade av en invandrare som sa han var med i original gansgters, då plockade de upp några järnrör!
    Sen har väl alla partier ett rätt dåligt förflutet, enda farliga partiet idag är väl vänsterpartiet som hotar demokration där deras medlemmar stödjer revolutionära fronten och afa!
    SD har gjort upp med sin bakgrund och därför bildades SVP istället för de som inte delade SD:s åsikter!

  • Itpoh6
    Punkster skrev 2014-05-18 14:19:03 följande:
    Till att börja med så har vi kopplingen till t.ex. Avpixlat. Höga företrädare för partiet springer runt med järnrör på gatorna. När de tror att ingen hör så kallas invandrare för både det ena och det andra. Men den största anledningen enligt mig är deras bakgrund. Det är inte länge sedan man var mycket mer öppna med sina rasistiska åsikter. Det är inget man kastar bort och tvättar bort i en handvändning. SD enligt mig är ulvar i fårakläder - rasister som försöker ge sken av att vara något annat.

    De kom från en rasistisk miljö från början, det är jag med på. Men det har hänt mycket sedan dess. Ingvar Kamprad har också en luddig bakgrund. Många har kommit från ett ställe och gått mot ett annat. Att det finns rasister i det partiet köper jag, precis som det finns i många partier, men är det nog för att säga att det är ett rasistiskt parti?

    (Jag ifrågasätter dig inte, är bara nyfiken och tycker det är en intressant diskussion).

  • MoonlightG
    Punkster skrev 2014-05-18 14:19:03 följande:
    Till att börja med så har vi kopplingen till t.ex. Avpixlat. Höga företrädare för partiet springer runt med järnrör på gatorna. När de tror att ingen hör så kallas invandrare för både det ena och det andra. Men den största anledningen enligt mig är deras bakgrund. Det är inte länge sedan man var mycket mer öppna med sina rasistiska åsikter. Det är inget man kastar bort och tvättar bort i en handvändning. SD enligt mig är ulvar i fårakläder - rasister som försöker ge sken av att vara något annat.

  • Litet My

    Det rasistiska hittar du inte i partiprogrammet utan i hur deras medlemmar yttrar och beter sig även högt upp. Var bara några dagar sedan en invandrad medlem hoppade av som vittnade om att nolltoleransen mot rasism inte alls stämde.

  • Litet My

    Om du googlar på "SD rasism inom partiet" så kommer det upp en hel del uttalanden bla.

  • Minniemousemommy

    Dom är inte rasister. Vissa Sverigedemokrater är möjligtvis det, men alla är det verkligen inte. Så det är fel att säga "SD är rasister". Jag är tex sverigedemokrat och jag är absolut inte rasist. Jag tror det har mycket med hur media vinklat allt, och vad SD stått för förut. Men jag tror i alla fall att alla kan förändras, och jag tror på att SD kan rädda vårt land från undergång. Jag vill att alla i Sverige ska ha det bra, oavsett etnicitet. Jag vill slippa läsa om alla hemskheter som händer just nu, slippa höra om det. Jag vill inte att det ska ske över huvud taget. Tex så var ju i princip hela tysklands befolkning nazister förr, men inte hatar man alla tyskar? Så varför hata SD för saker dom gjorde och sa förr? Tycker det är ologiskt. Men alla får tycka som dom vill, så länge dom bara tycker det. Man får inte ta lagen i sina egna händer även om man anser att någon har fel åsikt.

  • Daimstruten

    Var det inte ett gäng inom moderaterna som inte skattade för barnflickor/städning samt skippade att betala tv - licensen? Littorin stack ju också väldigt lämpligt utan att det utreddes ordentligt och att nu Fredde hänger ut Maud som syndabock gör att jag blivit väldigt skeptisk till moderaterna. Wetterstrand med sitt miljötänk flyger mer än genomsnittet. Det jag vill ha fram är att det finns fler än sd - politiker som har dåligt omdöme.

  • Litet My

    Klart det finns, att springa med järnrör och gapa om babbar och horor eller rista in ett hakkors i sin egen panna och sedan skylla på vänsterextremister är dock svårslaget.

  • Tonårsmamman1
    Daimstruten skrev 2014-05-18 15:26:02 följande:
    Var det inte ett gäng inom moderaterna som inte skattade för barnflickor/städning samt skippade att betala tv - licensen? Littorin stack ju också väldigt lämpligt utan att det utreddes ordentligt och att nu Fredde hänger ut Maud som syndabock gör att jag blivit väldigt skeptisk till moderaterna. Wetterstrand med sitt miljötänk flyger mer än genomsnittet. Det jag vill ha fram är att det finns fler än sd - politiker som har dåligt omdöme.
    Fast nu handlade det väl om rasism? Är det verkligen rasistiskt att inte betala TV-licensen?
Svar på tråden Vad är rasistiskt med SD?