• Äldre 18 May 16:44
    1658 visningar
    8 svar
    8
    1658

    Mina Frågor Angående Den Kommande Förlossningen

    Jag är än så länge bara i vecka 17, men så otroligt nervös inför förlossningen.
    Och jag har några frågor till er som vet och kan svara på dom :)

    När man förlossningen har kommit igång, har man då rätt att få välja om man bara vill ha kvinnliga med i rummet? Men jag vill inte ha en man/män kolla mig i skrevet...
    Och när de gäller bedövning, får man de enbart i ryggen eller kan man även få de i armen?
    Får man välja mellan kejsarsnitt och vaginal förlossning?
    Hur länge måste man stanna på sjukhuset efter att förlossningen är över om allt har gått bra?
    Hur många läkare/doktorer brukar vara med under förlossningen?

    Tack i förhand :)

  • Svar på tråden Mina Frågor Angående Den Kommande Förlossningen
  • Äldre 18 May 16:51
    #1

    Du kan önska att det bara är kvinnor närvarande på rummet, men skulle det behövas en läkare så kan denne ibland vara man och då kan det vara svårt att välja bort.

    Jag har aldrig hört talas om smärtlindring som man kan få i armen. Många väljer epidural och det är väldigt effektivt( tycker jag) men kan bara fås i ryggen. Men det finns ju andra smärtlidringsmetoder.

    Du får inte fritt välja mellan kejsarsnitt och vaginal förlossning. Kejsarsnitt tar i regel bara till om det är fara för dig eller bebisen.

    Det är oftast en barnmorska och en sjuksyster med på förlossningen, sällan en läkare. De kallas bara in vid behov.

    Man behöver inte stanna särskilt länge om allt har gått bra, men ett par nätter kan vara att rekommendera så att man hinner återhämta sig lite och kanske komma igång med amningen.

  • Äldre 18 May 16:52
    #2

    Hej!

    Man kan ju ha en önskan att man bara vill ha kvinnor där men jag vet faktiskt inte om det är något man kan "välja" däremot kan jag nästan lova dig att det är det minsta du bryr dig om när du ligger där med värkar.

    Det finns ju många typer av bedövning, epiduralen (ryggmärgsbedövning) är den bedövning som hjälpt mig mest under mina förlossningar och det som jag kommer att kräva även vid kommande förlossning om ett tag. Den tas i ryggen iallafall. 
    Tror inte att man kan "välja" kejsarsnitt om allt ser bra ut under graviditeten.
    Om allt har gått bra vid förlossningen och mamma + barn mår bra så ska man inte behöva stanna så länge. Vid första barnet var de väldigt nog med att amningen skulle komma igång ordentligt. Med andra barnet åkte vi hem så fort pojken gått igenom den obligatoriska läkarkontrollen. Det var ungefär 4 timmar efter att vi kom ner till BB.
    Under öppningsskedet som kan ta ganska många timmar så har vi haft en barnmorska på rummet, till och från. Emellanåt var vi ensamma. Precis under slutskedet har de varit två.

  • Äldre 18 May 17:01
    #3

    Klart du får bestämma vem du vill ha i rummet men om något går snett och en läkare behövs så kan det komma att behövas manliga personer. är det jourtid alltså inte dagtid så är det ofta bara en gynläkare och är det en man och doktorn behövs så har du nog inte så mycket val. dom kommer ju inte riskera ditt eller ditt barns liv för den sakens skull.

    alltså den du får i ryggen bedövar ju bäst och bedövar i ryggmärgen. det kan du inte få i armen. i armen kan du ju få typ morfin men det är inte samma sak.

    Nej man får inte välja mellan kejsarsnitt eller vaginal. kejsarsnitt är en stor bukoperation med risk för komplikationer och detta är något dom undviker om det inte är absolut nödvändigt. man försöker alltid få kvinnor att föda vaginalt.

    vid en normal förlossning tror jag att man som förstföderska stannar runt 2-3 dagar. har min bm sagt i alla fall.

    om allt går som det ska under förlossningen så är ingen läkare med.

  • Äldre 18 May 17:04
    #4

    Men just ryggmärgsbedövning låter... Ja extremt, och jag har inte direkt lust att få en nål in i ryggraden.. Och vad är epiduralen?

  • Äldre 18 May 17:12
    #5
    NalaForever skrev 2014-05-18 17:04:08 följande:
    Men just ryggmärgsbedövning låter... Ja extremt, och jag har inte direkt lust att få en nål in i ryggraden.. Och vad är epiduralen?
    det är samma sak. i jämförelse med värkar så tror jag nog inte nålen i ryggen är så farlig. men det kan du ju ta ställning till då.
  • Äldre 18 May 17:18
    #6
    hurtänktedunu skrev 2014-05-18 17:12:10 följande:
    det är samma sak. i jämförelse med värkar så tror jag nog inte nålen i ryggen är så farlig. men det kan du ju ta ställning till då.

    Håller med, ett nålstick är ju liksom det minsta besväret i det läget... När jag fick min epidural så hade jag såpass jävliga värkar att jag inte märkte nåt överhuvudtaget. Det var först efteråt när de drog ut nålen ur ryggen som jag kände nåt obehag...
  • Äldre 18 May 17:20
    #7

    Jag födde nu i januari. Epiduralen (bedövningen i ryggen) var en sån stor lättnad. Hade haft värkar sen 01.30 och fick den vid 18. Kändes som man fick en paus och kunde samla krafter innan "slutspelet". Visst, lite lätt obehag när man får den. Svårast var att ligga still på sidan när man har täta värkar men jösses vad det var värt det!!

  • Äldre 18 May 17:43
    #8

    Man får en mall för förlossningsbrev av sin BM och där kan man speca vad man behöver för att känna sig trygg. Vilken smärtlindring man önskar, vilka förlossningspositioner osv. Bra för att känna sig trygg när man åker in!

    Gå på föräldrakursen innan förlossningen ifall en sådan anordnas av ditt MVC. Och var medveten om att det som känns viktigt nu mycket väl känns oviktigt när förlossningen drar igång. Jag ville ha EDA och sterila kvaddlar, men ingetdera hjälpte mig. Kan dock tillägga att det är en fördel att slippa se nålen när de sticker en i ryggen, även om jag inte är nål-/stickrädd. Dessutom är man så okänslig i ryggen och har värkarna att tänka på, så man hinner inte märka mycket av det. Nästa gång väljer jag bort allt utom TENS, massage, bad och lustgas, vilket jag tyckte funkade bättre.

    En annan sak som ändrades var att jag under inga omständigheter som helst ville föda i gynposition men efter timmar med krystande på andra vis gav jag med mig och testade. Det var först då som barnet kunde komma och närmast halkade ut utan att det gjorde ont.

    Känn efter hur det känns i KROPPEN när det väl gäller. Skit vad dina ideal, dina bekanta och ditt huvud säger. Lita på barnmorskorna och be den personal som ev inte funkar för dig att gå, eller vara tyst. Kan de (om det finns annan personal tillgänglig), då gör de det. Min erfarenhet är att de är väldigt lyhörda på KK och måna om att man ska känna sig trygg. MEN du måste som sagt också vara lite ödmjuk och lita på att personalen kan sitt jobb.

    Vi fick åka hem efter att alla mina värden nått normala nivåer och de tyckte att jag såg ut att ha tillräcklig koll på amningen. Iom att jag fick havandeskapsförgiftning innebar det ca två dygn efter förlossningen.

Svar på tråden Mina Frågor Angående Den Kommande Förlossningen