• bajenbruden

    egen vårdnad

    Jag vet inte om jag har valt rätt kategori men jag är en tjej på snart 18år som är gravid med mitt ex. Han beter sig väldigt dåligt i största allmänhet och har aggressions problem. Jag känner att han inte är en passade pappa. Jag vet att jag kan gå till tingsrätten/domstolen eller något och be om egen vårdnad. Men samtidigt har jag fått höra att om man inte är i ett förhållande eller är typ gifta så har inte fadern rätt till att vara ensam med sitt barn om han har ett kriminellt förflutet eller något sånt. Är jag ute och cyklar eller har jag någonting rätt?


  • Svar på tråden egen vårdnad
  • Vilisa71

    Du har automatiskt ensam vårdnad när barnet föds, om ni inte skrivit något papper på motsatsen innan.
    Vårdnadsfrågan skriver man under vid faderskapserkännandet på familjerätten under graviditeten.

    Jag tycker inte du bör vara FÖR orolig. Är pappan direkt olämplig för barnet, så finns det ingen familjerätt eller domstol som stödjer att han ska ha barnet själv. 
    Växelvis boende är inte rekommenderat under 3 års ålder, och att babyn lämnas iväg första året anses inte heller lämpligt. Detta är råd som domstolar tar hänsyn till.

    Så länge han inte går till domstol, behöver du inte vara orolig. 
    Domstol kan besluta om gemensam vårdnad, men det betyder inte att han ska ha barnet själv på väldigt lång tid.

Svar på tråden egen vårdnad