• Anonym (Ambiv­alent)
    Äldre 23 May 10:23
    3114 visningar
    11 svar
    11
    3114

    Göra abort på planerad graviditet på grund av nytt jobb

    Behöver desperat råd. Jag har jobbat många år inom ett yrke, och fastnat lite när det gäller utveckling och arbetsuppgifter. Det är ganska svårt att avancera om man hamnat i ett fack i detta yrket. Jag har en 15 månaders hemma, och vi ville gärna ha ett syskon. Så vi struntade i preventivmedel. Jag har sökt många jobb under de senaste två åren som kan ses som en uppgradering inom mitt yrke - men inte kommit vidare till intervju. Dock det senaste halvåret fick jag två intervjuer - och har nu blivit erbjuden en tjänst. En rejäl uppgradering lönemässigt och status inom min yrkeskår. Nu har jag blivit gravid, och vet inte vad jag skall göra. Tjänsten skall tillträdas i januari, och jag är beräknad i slutet av november. Känns fel att säga till arbetsgivaren att jag måste vara föräldraledig redan innan jag påbörjat anställningen. Jag visste inte att jag var gravid vid intervjun. Samtidigt vill jag nog gå barnet? Till saken hör att jag och min man har haft en något ansträngd relation på senaste tiden, och det kanske är fel att sätta fler barn till världen i ett förhållande som kanske snart havererar. Vet inte om jag kan och orkar vara ensamstående till två småbarn. Mannen vill flytta utomlands. Vilken röra. Mår dock dåligt av att tänka på att abortera nu när jag är 13 veckor gången - det är ju ett litet barn nu, ingen odefinierbar cellklump. Snälla, råd mig i detta. Vet varken ut eller in. Vet inte ens om jag vill fortsätta leva med min man....

  • Svar på tråden Göra abort på planerad graviditet på grund av nytt jobb
  • Äldre 23 May 10:35
    #1

    Behåll barnet, gå i familjerädgivning med mannen - redan nu, innan det blir värre och ni cementerar negativa roller gentemot varandra. Låt mannen vara föräldraledig på heltid (dubbeldagar, eller hur det nu funkar med att bara en tar ut föräldradagar) tillsammans med dig tills du börjar jobba och börja på kvarts- eller halvtid och var hemma tillsammans (eller att ni båda jobbar kvartstid och är hemma tillsammans resten). Spara pengar under tiden, så mycket ni bara kan om det kan bli kärvt. Säg redan nu upp dagstidning, kanalpaket och dylikt. Så skulle jag ha gjort i alla fall. Lycka till.

  • Äldre 23 May 10:37
    #2

    Du börjar i mitt exempel alltså på nya jobbet i januari men ni är båda hemma deltid (och heltid fram tills dess) för anknytningens skull.

  • Äldre 23 May 12:55
    #3

    Min man nyanställde en person till en hög tjänst inom banken han jobbar på, trots att den han anställde skulle BÖRJA sin anställning med 6 månades pappaledighet. Det du! Det jag vill säga är att vill de ha dig så är en mammaledighet ingenting som ska komma i vägen. Du kommer att vara en lika stor resurs när du faktiskt jobbar trots att du är borta en period. 

  • Äldre 23 May 15:14
    #4

    Pappan kan vara föräldraledig.

  • Äldre 23 May 15:16
    #5

    Är för fri abort men skulle aldrig få för mig själv att abortera ett foster pga ett jobb. Det är ju faktiskt ett liv så jag tycker man bara ska göra abort i yttersta nödfall.

  • Äldre 23 May 15:18
    #6
    Anonym (Ambivalent) skrev 2014-05-23 10:23:34 följande:
    ....och vi ville gärna ha ett syskon. Så vi struntade i preventivmedel. 
    ....
    Vet inte ens om jag vill fortsätta leva med min man....
    Från planering av syskon till att du inte vet om du ens vill leva med din man på bara 13 veckor?
  • Anonym (Ambiv­alent) Trådstartaren
    Äldre 23 May 16:48
    #7

    Jag vet att det verkar underligt. Men det har hänt saker som jag inte vill gå in på som har påverkat min syn på relationen. Nu är jag som sagt kluven och vet varken ut eller in. Att få barn är en prövning för ett förhållande - och vi har som sagt hamnat i något av en kris. Går redan i familjerådgivning.

  • Anonym
    Äldre 12 Sep 10:08
    #8

    Hej, jag tycker att det är lättare att vara ensamstående,jag är själv ensamstående med 2 barn.

  • Anonym (undra­r)
    Äldre 12 Sep 10:19
    #9

    hur gjorde du?

  • Anonym (Ambiv­alent) Trådstartaren
    Äldre 25 Sep 13:54
    #10

    Valde att behålla bebisen :) Är nu i åttonde månaden, väntar en liten pojke!
    Fick jobbet och de anställde en vikarie under min föräldraledighet - inga konstigheter tyckte de. Ingen blev sur eller tyckte jag var jobbig. De sa bara - sånt händer och så var det med det. 
    Mannen och jag är fortfarande ihop. Han är fortfarande ett arsel ibland - som män ofta är - men överlag så är vi nog ganska lyckliga igen. Glad över att ha jobbat på relationen. Älskar honom och vår familj - trots att det är kämpigt ibland. Livet är inte lätt. Men man ska inte ge upp :) Känns som om jag både fick äta kakan och ha den kvar!

  • Anonym (härli­gt)
    Äldre 25 Sep 13:58
    #11
    Anonym (Ambivalent) skrev 2014-09-25 13:54:38 följande:

    Valde att behålla bebisen :) Är nu i åttonde månaden, väntar en liten pojke!
    Fick jobbet och de anställde en vikarie under min föräldraledighet - inga konstigheter tyckte de. Ingen blev sur eller tyckte jag var jobbig. De sa bara - sånt händer och så var det med det. 
    Mannen och jag är fortfarande ihop. Han är fortfarande ett arsel ibland - som män ofta är - men överlag så är vi nog ganska lyckliga igen. Glad över att ha jobbat på relationen. Älskar honom och vår familj - trots att det är kämpigt ibland. Livet är inte lätt. Men man ska inte ge upp :) Känns som om jag både fick äta kakan och ha den kvar!


    Vad skönt att det löste sig så bra på alla vis!


    Du ser ibland är det verkligen värt att jobba lite extra på relationen!


    Bra av arbetsgivaren att göra som denne gjorde. Som sagt vill de ha dig till tjänsten så väntar de ju in dig!


    Grattis till pojken i magen! Hoppas allt går bra framöver!

Svar på tråden Göra abort på planerad graviditet på grund av nytt jobb